Det är ett rätt så relativt enkelt system. Exp är givetvis inblandat. Man slår fram vilken ras man får vara, två ettor eller sexor för att bli Sayajin, sammanlagt tre som högst för att vara en halvsayajin eller namekian, resten är bara svag människor. Fullblods Sayajiner har +2 i "Combat" och i "Physical".
Man har fyra grundkratärsdrag som man får lägga 40 päng på: "Mental", "Physical", "Combat" och "Move". Exempel:
"Ja lägger 5 på mental, jag lägger 15 på physical (eftersom jag blev sayajin får jag +2 i det ) som blir 17 i physical. Samma sak med Combat 15 där men jag har +2 så det blir 17. Move väljer jag att ha 5 i."
Skills som man får lägga samanlagt 50 poäng på är: "Fighting", "Evade", "Weapons", "Energy", "Mind" och "Body". Exempel:
"Jag lägger 15 på Fighting, 10 på Evade, 0 i Weapons, 10 på Energi, 0 på Mind och 5 i Body"
Man slår fram sin Powerlevel med två sexsidiga tärninga, första är hundra och andra är tio tal. Exempel
"Jag slår en 6 och en 3; då får jag 630 i Powerlevel" Power Up är per runda hur mycket man lyckats ladda upp sig, man kan aldrig gå över sin Powerlevel, det är max! Det räcknar man ut med att ta "Physical & Mental" gånger 10. "i mitt fall blir det Phy 17+ Men 5 X 10 = 220. där har jag mitt värde i Power up"
Defense tar man gånger 5 med sitt värde i "physical". T ex
"Defense blir min physical (17) gånger 5 vilket blir 85 i Defense. Hits är likadant men man tar gånger 10 i stället. Physical (17) gånger 10 vilket blir 170 i Hits."
Sedan ska man välja specialattacker och energi attacker. Ju mer man gör så att de ger extraskada desstu svårare blir det att gör den, ska berätta senare.
Min i det här fallet blir:
"Killerray" Energibolls om liknar en eldboll med blixtar runt. (5 i extra damage)
"Tornadokick" En spark som gör att man liknar en tornade med en jävla fart. (2 i extra damage)
och
"Chaos Punch" Den ultimata attacken, som gör att när man anfaller förstörs byggnader, bråte,träd och stenar runt om i tryckvågen. (10 i extra damage)
Nu är man i princip klar med gubben och nu är det bara att köra igång.
Exempel
"Min Sayajin Brocoly (alla sayajiner har grönsaksnamn har jag märkt
) ) möter en dryg människa som tror att han kan ensamt spöa min krigare. Jag använder min spanare och läser hans nuvarande Power level. - Hmm, en stridskraft på 450 inte illa för en vekling, säger min rollperson. - Men du har ingen chans mot mig, com an! Sedan sätter striden igång;
Den som vinner initiativet är den som får högst av Mental + 3D6. I det här fallet slår jag: två 3:or och en etta + min Mental 5 = 12. Han får mindre än mig (10). Jag börjar rundan med att försöka slå honom. Då tar jag min färdighet i Fighting (15) + mitt karatärsdrag Combat (17) + 3D6 = Slaget jag slår mot honom. Vi säger att jag lyckas slå tre 5:or vilket blir 15+17+15 = 47. Nu ska han slå för att se om han lycka undvika; Han har Evade 20 och Fighting 10, och ska slå 3D6, för att komma över mitt värde för att undvika slaget, om han lyckas är min runda slut; sen är det hans tur.
Men misslyckas han säger vi att jag får in smällen och ska slå skadeverkan. Då tar jag mitt värde i Fighting (15) och mitt värde i Physical (17) och 3D6. Vi säger att jag går tre 5:or igen (lucky me
) vilket blir 15+17+15 = 47. Han har Defense 40 och hits 80 då han Physicalvärde är 8. Min skadeverka - hans defense (47-40 = -7). Då drar man bara av -7 på Hits vilket blir att han har 73 i Hits kvar. Brocoly ler elakt när han får in en rejäl magpumpare på honom. Människan staplar bakåt och ställer sig i ställning för en attack. Nu var det hans tur att visa vad han gick för.
Om ni undar mer om power attacker och special attacker får ni fråga vidare...
Jag skriver gärna mera om ni vill veta.