Re: Dungeons & Dragons
Om man är riktigt sur på hitpoints kan jag rekommendera att man snattar Vitality/Wound points från Star Wars.
Vitality funkar ungefär som D&Ds hit points, förutom att de läker 1 VP/level/timmes vila i stället för per dag som i D&D, och att de blir helt läkta av 8 timmars sömn. När man fått slut på Vitality blir man Fatigued, ska slå Fortitude mot DC 10 eller bli Stunned i 2d6 rundor, och resten av skadan går mot Wounds.
Wounds är lika med Con (i alla fall för Small och Medium varelser - funkar lite annorlunda för bjässar och pygméer), och när de når 0 är man medvetslös och får slå Fortitude mot DC 10 eller dö. Även om savet lyckas är man döende, och måste slå ett nytt save varje timme mot DC 10+1/timmes medvetslöshet eller dö. Om man lyckas med mer än 10, eller slår en naturlig 20, stabiliseras man, vilket även kan ske med ett slag för Treat Injury (=Heal) mot DC 15. Wounds läker med en hastighet av 1 per dag.
Man kan ta Wounds-skada på två sätt: antingen genom att ha 0 Vitality kvar, eller genom att motståndaren får in en Crit på en (detta ersätter regeln om x2/x3/x4 skada vid crits). I Star Wars crittar man inte så ofta - de flesta vapen crittar bara på 20, utom lightsabers, bowcasters och tyngre blasters (karbiner, gevär, kanoner) som crittar på 19-20. I D&D-termer skulle nog det innebära att threat rangen reduceras med 1 till ett minimum av 20. Eventuellt kan man översätta crit-faktorn så att x4 också får critta på 19-20.
Med uppdelningen i Wounds och Vitality ändras också ett feat: Toughness ökar i stället Wounds med +3 (i princip den enda ökningen som finns för Wounds). Det finns ett nytt feat som heter Quickness som ökar Vitality med +3.
/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather