Nekromanti Drakar & Demoner - Brädspelet

Andy

Vila i frid
Eftersom ingen annan har tagit upp det så...

...vad tycker ni om det kommande Drakar & Demoner - Brädspelet?

Jag tycker att vi alla här på wrnu ska försöka lobba så hårt för detta brädspel så att det blir årets julklapp! Det vore råcoolt.

Av den förhandstitt som Riot ger på sina nya hemsida så tycker jag att spelet ser ut att bli roligt. Snyggt är det som alltid när Riot-gruppen för tummen ur... SMILE

Big Marco

Läskig
Två avgörande saker ndg brädspel för mig:

- de måste vara bra/kul regeldesignmässigt (klur, trade-off, balans, taktik)
- de måste vara korrekta, utan errator och feltryckta kort etc

Båda dessa punkter anser jag vara Riots svagheter. De släpper från sig buggiga regelverk. Snygga och välproducerade buggiga regelverk.

Jag sade det till Magnus Malmberg att jag hoppas att de satsar på kvalitetssäkringen av produkten. Vi får väl se.

(otydligheter i regler i rollspel kan överbryggas - otydligheter i brädspel medför att spelet är trasigt i mitt tycke, då det är helt andra spelpremisser i brädspel jmf med rollspel)

Så innan jag lobbar vill jag spela spelet.

Rickard

Urverk speldesign
Andy said:
Eftersom ingen annan har tagit upp det så...

...vad tycker ni om det kommande Drakar & Demoner - Brädspelet?
Jag spelade en beta av det på GothCon och det är som Talisman. Man väljer karaktärer, man slår tärningar, flyttar sin markör och det hela är väldigt slumpmässigt. Jag var väldigt nyfiken på spelet. Hade hört att man lade ut brädet allteftersom man spelade men det var liksom fyra delar i brädets utkant man inte visade förrän mot slutet då man tog sig dit för att ta sig igenom tre lite svårare utmaningar än tidigare. Dessa svårare utmaningar var precis som de tidigare utmaningarna, man slog ett slag, bara det att man gjorde det mot ett högre värde.

Jag vet inte. Så spännande var det inte. Det var som Talisman rent spelkonceptuellt. Jag har det färskt i minnet, för jag spelade senaste utgåvan på samma GothCon. En grej jag tyckte var lite antiklimax-aktig var dock om man slog lika i en utmaning. Då slog man nämligen om. Inte direkt en klurig lösning på något som förekommer en sjättedel av gångerna.

/Han som undrar vad han tyckte var kul i Talisman för han spelade det väldigt mycket när han var yngre