Nekromanti Drakar&Demoner Expert - bästa rollspelet!

Staffan

Myrmidon
Re: Känslig för kritik

2 av dessa var svenska original. Drakar&Demoner och Mutant.
Fel. Drakar och Demoner är inte ett svenskt original. Första upplagan var en översättning av Basic Roleplaying + Maigc World (i princip en de-Glorianthifierad variant av RuneQuest). Sedan har spelet muterat på egen hand, men BRP ligger fortfarande i botten.

G

Guest

Guest
Motivet med min tråd...

...var helt enkelt att få se allas synpunkter på det nya Drakar&demoner. Givetvis handlar det om subjektiva värderingar. Smak. Det vore väl konstigt annars. Jag måste medge att jag är imponerad av den unisona positiva inställningen till D&D 6! Flera av er verkar till och med bli irriterade över min kritik. Må så vara. Jag funderar faktiskt på att köpa Vildhjärta nu för att ge D&D 6´s spelvärld en chans till. Jag har blivit påverkad av allas inlägg i denna tråd. Ingen skulle tycka det vore roligare än jag med ett bra, kreativt, svenskt rollspel!

G

Guest

Guest
Tips DoD 6

Jag har ju köpt D&D 6 regler. Vad föreslår du att man köper därefter för att snabbt få en bättre bild av spelet?

Johan K

Gammal & dryg
Mina förslag..

Vad föreslår du att man köper därefter för att snabbt få en bättre bild av spelet?
Jag skulle absolut rekomendera Jotrges Bestarium. Det är en helt klart en av de trevligare, prisvärda mosterböcker som jag läst. Allt är skrivet som en reseskilldring, så man får en bra inlevelse av folk & fä när man läser den.
Sedan så måste jag åxå rekomendera Vilghjarta som äventyr. Ett av de mer väskrivna, flexibla äventyr som jag har sl:at.

Hoppas iaf att du får mycket nöje om/när köper dessa böcker !!

Eksem

Champion
Re: Känslig för kritik

Jag tror du har missat vääääldigt mycket av DoD6, för även om vi som faktiskt gillar mörka och djupa skogar, trollsagor, nordisk touch och steg bort från de där typiska fantasyvärldarna får det mesta vi kan önska från DoD6 är det långt från allt som DoD6 kan erbjuda.

Den första visionen som presenterats erbjuder fantastiska varelser, vikingaberättelser i isländsk tradition, inslag av antikens grekland. Att bekämpa otrolig ondska i enorma slott byggda av magiska varelser är lika möjligt som att dras in i släktfejder på vindpinade öar som att hamna rakt i en mörk gammal barnsaga bland tomtar och troll. Och allt är klart understött av Riotminds genom officiella äventyr och bakgrundsmoduler. Dessutom är ytterligare visioner och idéer på gång, fast eftersom jag inte har Mittland vet jag inte riktigt hur det är tänkt att vara.

Men i vilket fall. Regelsystemet är väl inte det bästa jag sett, direkt, och jag skulle nog påstå att EDDs system är vassare. Själv skulle jag förstås inte använda något av dem, och det enda som var kul med Ereb Altor var Trakorien. Men nu hinner jag inte motivera mer, tar det sen.

Krille

Super Moderator
Re: Tips DoD 6

"Vad föreslår du att man köper därefter för att snabbt få en bättre bild av spelet?"

Om det är en snabb bild du behöver, skaffa Vildhjarta. Det äventyret är väl mer eller mindre det som bäst fångar Trudvangs själ.

Därefter skulle jag nog skaffa Osthem, då det är en världsmodul som beskriver hur världen faktiskt är.

Slutligen skulle jag skaffa Jorges Bestiarium, för att det är en så vansinnigt stämningsfull monsterbok som beskriver Trudvangs stämning och känsla.

...i stort sett i den ordningen. Skulle det vara något mer så skulle det väl vara den reviderade utgåvan av grundreglerna.

Feliath

Swashbuckler
Hot Tip

Motivet med min tråd...var helt enkelt att få se allas synpunkter på det nya Drakar&demoner.
Då borde du faktiskt ha sagt det rakt ut. Hur skulle vi kunna förstå att det var det du var ute efter om allt du gör är att uttrycka din egen åsikt? Be om det du vill ha direkt nästa gång, så slipper du bli missförstådd.

Jag ser för övrigt att du vill ha tips på böcker att köpa också; i så fall rekommenderar jag först Jorges Bestiarium, och sedan Vildhjarta. Och glöm inte att ladda ned Riotminds gratisäventyr från deras hemsida: www.riotminds.com[/i]!

Och just det, förresten: på det här forumet är den etablerade formen att D&D betecknar Dungeons & Dragons; Drakar och Demoner förkortas i allmänhet DoD för att undvika förvirring. Just a heads up.

/Feliath - "Our guide is a mangy humanoid of indeterminate species whose name I cannot pronounce. I shall call him Bennet, in honor of my mangy half-brother."

Marqus

Veteran
Re: Tips DoD 6

Jorges har mer stämning än Osthem. Det tycker iaf jag, men nu har RM gått mer åt ler-hålllet och den stämningen fångar Osthem väldigt bra.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Nitpick [OT]

Faktiskt så känner jag mig mer hemma i Trudvangs miljöer då de har en nordisk stämning, jämfört med Ereb Altors standardfantasyvärld..
En fernissa av "nordisk" stämning tar inte bort det faktum att Trudvang har så gott som alla standardfantasyns konventioner. Vi hittar alver, orcher, dvärgar och drakar, pseudomedeltid, äventyrar- och hjältekoncept, magiska artefakter, dungeons, kåpklädda magiker, kulturella rippar, namn med en pseudoklang av existerande språk, etc, etc. Jag ser inte alls vad som skulle göra det mindre standardfantasy än mer kultur- och miljöneutrala* spel som DoD Expert.

* Med det ordet åsyftar jag fantasyvärldar där kulturerna och miljöerna varierar kraftigt och är inspirerade av en uppsjö av olika kulturer och miljöer i vår värld och dess historia.

- Ymir, nitpickar