"Skaparna till uppföljande rollspel till drakar&demoner, när dom satt och funderade ut regler och värld osv till sin nya upplaga, att dom inte insåg att det skulle vara mycket bättre att trycka upp nya böcker av 91:an och sälja dom istället."
Det fanns, så vitt jag kan förstå, två skäl.
För det första hade RiotMinds egna idéer, och hade ingen större lust att bara trycka om något som andra redan hade gjort. Jag tror inte att det finns någon enda rollspelsskapare som skapar rollspel bara för att tillfredsställa kundkretsen. Det finns bra mycket mer lönsamma branscher att ge sig in i om man bara är ute efter pengar. Nej, rollspel skriver man för att man vill skriva sitt rollspel. Det finns ingen mening med att skriva någon annans.
Chronopia kom ut för övrigt ut på grund av att DoD'91 började sälja dåligt. Man gjorde ett försök att förnya världen på ett sätt så att man eventuellt skulle kunna skapa kringprodukter och på så sätt få in lite lönsamhet i konceptet. Den möjligheten fanns knappt i DoD'91.
Den andra orsaken till att man inte gjorde ett nytryck av DoD'91 är upphovsrättsliga skäl. Även om RiotMinds har skaffat rätten att använda sig av varumärket så är det värre med texterna. Jag vill minnas att publiceringsrätten till texterna återgår till sina respektive författare efter en tid om inte texten faktiskt används. Det tillsammans med rätt snåriga och till viss del (vad jag har förstått) olagliga avtal mellan frilansarna och Target Games gör att det helt enkelt skulle gå snabbare att skriva en egen värld än att reda ut den upphovsrättsliga sörjan kring texterna i DoD'91.
Så man kan väl sammanfatta det med att RiotMinds för det första inte ville och för det andra inte kunde. Personligen tycker jag att de gjorde rätt - Trudvang är överlägset bäst av alla DoD-världar, och reglerna är såpass lika att det spelar föga bandy.
"En sak till, nu är kanske på fel sida men varför slutade dom att tillverka Kult??"
Det sålde inte tillräckligt bra. Sedan gick utgivaren i konkurs. Huruvida det senare berodde på det förra är öppet för spekulation, men man kan ju anta att det i alla fall bidrog.