Nekromanti Drakar&Demoner och skaparna

Harablos

Veteran
Joined
23 Feb 2003
Messages
61
Location
Kristianstad
Skaparna till uppföljande rollspel till drakar&demoner, när dom satt och funderade ut regler och värld osv till sin nya upplaga, att dom inte insåg att det skulle vara mycket bättre att trycka upp nya böcker av 91:an och sälja dom istället.
91:an är det enda riktigt genomtänkta fantasyrollspelen inom D&D.

Det är så att man blir ledsen när man läser de nya utgåvorna, visst jag gillar ålderstabellen i cronopia och att skadan ökar med skicklighetsvärdet i 6:an.

En sak till, nu är kanske på fel sida men varför slutade dom att tillverka Kult??

Ledsen veteran
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Skaparna till uppföljande rollspel till drakar&demoner, när dom satt och funderade ut regler och värld osv till sin nya upplaga, att dom inte insåg att det skulle vara mycket bättre att trycka upp nya böcker av 91:an och sälja dom istället."

Det fanns, så vitt jag kan förstå, två skäl.

För det första hade RiotMinds egna idéer, och hade ingen större lust att bara trycka om något som andra redan hade gjort. Jag tror inte att det finns någon enda rollspelsskapare som skapar rollspel bara för att tillfredsställa kundkretsen. Det finns bra mycket mer lönsamma branscher att ge sig in i om man bara är ute efter pengar. Nej, rollspel skriver man för att man vill skriva sitt rollspel. Det finns ingen mening med att skriva någon annans.

Chronopia kom ut för övrigt ut på grund av att DoD'91 började sälja dåligt. Man gjorde ett försök att förnya världen på ett sätt så att man eventuellt skulle kunna skapa kringprodukter och på så sätt få in lite lönsamhet i konceptet. Den möjligheten fanns knappt i DoD'91.

Den andra orsaken till att man inte gjorde ett nytryck av DoD'91 är upphovsrättsliga skäl. Även om RiotMinds har skaffat rätten att använda sig av varumärket så är det värre med texterna. Jag vill minnas att publiceringsrätten till texterna återgår till sina respektive författare efter en tid om inte texten faktiskt används. Det tillsammans med rätt snåriga och till viss del (vad jag har förstått) olagliga avtal mellan frilansarna och Target Games gör att det helt enkelt skulle gå snabbare att skriva en egen värld än att reda ut den upphovsrättsliga sörjan kring texterna i DoD'91.

Så man kan väl sammanfatta det med att RiotMinds för det första inte ville och för det andra inte kunde. Personligen tycker jag att de gjorde rätt - Trudvang är överlägset bäst av alla DoD-världar, och reglerna är såpass lika att det spelar föga bandy.

"En sak till, nu är kanske på fel sida men varför slutade dom att tillverka Kult??"

Det sålde inte tillräckligt bra. Sedan gick utgivaren i konkurs. Huruvida det senare berodde på det förra är öppet för spekulation, men man kan ju anta att det i alla fall bidrog.
 

Harablos

Veteran
Joined
23 Feb 2003
Messages
61
Location
Kristianstad
Så man kan väl sammanfatta det med att RiotMinds för det första inte ville och för det andra inte kunde. Personligen tycker jag att de gjorde rätt - Trudvang är överlägset bäst av alla DoD-världar, och reglerna är såpass lika att det spelar föga bandy.

Tack för dina åsikter.... Men håller du inte med om att Ereb Altor är den mest utarbetade av D&D:s världar. Jag har läst lite i 6:an och står knappt någonting om länder, människoraser och kulturella idiologier. Obsavera att jag har nu bara har läst grundboken.

Inget kan mäta sig med D&D expert/91:ans Ereb Altor box.
Där har man grunden till en bra RP, SL har väldigt bra fakta till sina äventyr. Det är ju trots allt inte bara reglerna som gör ett rollspel bra och roligt att spela.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Tack för dina åsikter.... Men håller du inte med om att Ereb Altor är den mest utarbetade av D&D:s världar. Jag har läst lite i 6:an och står knappt någonting om länder, människoraser och kulturella idiologier. Obsavera att jag har nu bara har läst grundboken.
Inget kan mäta sig med D&D expert/91:ans Ereb Altor box.
Precis som du påpekar så behövs Ereb Altor-boxen för att DoD-91 ska bli ett spel med en spelvärld. Det tog många, många år innan det ursprungliga DoD fick någon spelvärld över huvud taget. I de andra böckerna som Riotminds gett ut finns det information om världen. Ge dem bara tillräckligt mycket tid så kommer den säkert att bli lika omfattande som Ereb Altor.

/tobias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Men håller du inte med om att Ereb Altor är den mest utarbetade av D&D:s världar. Jag har läst lite i 6:an och står knappt någonting om länder, människoraser och kulturella idiologier. Obsavera att jag har nu bara har läst grundboken."

Exakt. Grundboken i DoD'91 innehåller inte heller något om världen. Det tillkommer i Altor-boxen/boken. Så på det sättet är de jämställda.

Det som däremot finns att läsa om världen i DoD6 Expert, Jorges Bestiarium, Vildhjarta och Snösaga ger en klart mycket mer enhetlig och mustigt stämningsfylld värld än vad Altor-boxen kunde bidra med. Altor var ett ämlans lapptäcke, enligt min ringa åsikt - en salig sörja av alla fantasyklichéer som finns, sammanrörda i en värld utan substans eller stil. Trudvang har i alla fall en enhetlig och mustig stil och vinner över Altor med hästlängder bara därför.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Om Ereb Altor

Altor var ett ämlans lapptäcke, enligt min ringa åsikt - en salig sörja av alla fantasyklichéer som finns, sammanrörda i en värld utan substans eller stil.
Ereb Altor var dessutom väldigt obalanderat. Uppe i vänstra hörnet låg landet Trakorien, som var intressantare, originellare och mer genomarbetat än resten av länderna tillsammans.

Det som irriterade mig mest mer Ereb Altor-boxen var beskrivningen av platser utanför Ereb (också den skriven av Erik Granström om jag inte minns fel). Där fanns det MÄNGDER med spännande länder och kul idéer. Det var synd att de inte tog några av dem och lade dem på kontinenten Ereb istället för några av de mindre inspirerade länderna.

/tobias
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,771
Location
Stockholm
Regler, schmegler

Regler spelar inte så stor roll egentligen. Men det du beskriver är i stort sett vad jag skulle gjort (fast fixat lite i BRP-träsket) om jag hade fått licens på Drakar och Demoner. Men det har inte varit lika bra som det som Riot gjort.

Det finns många skäl till varför Riot inte gjorde så, och Krille förklarar det på ett bra sätt: de ville inte, de kunde inte och det skulle inte lönat sig.

Nu har Riotminds förnyat DoD istället för att trycka samma sak en gång till, vilket är kanon!

M.
 
Top