Så för en massa år sedan hittade jag på ett system för kreativa utmaningar som hette "Banansystemet". Det var tänkt att spelas med en spelledare och ett antal spelare. Jag tog med mig detta system till LinCon och hamnade i en sits där några av oss tänkte spela det, men vi var bara tre. Två spelare plus spelledare är lite torftigt, men "Vi kan nog lira det spelledarlöst", sade jag och fipplade lite med det. Så föddes Drakar och bananer, och under ett par år var det en succé som spelades igen och igen i Indierummet på LinCon. Det blev det mest spelade spelet flera år i rad.
Jag skrev dock aldrig ned denna version, och spelet levde ett eteriskt liv, som många av mina spel brukar göra. Så en dag var det julklappsdags på Story Games, och @Pilzeman, som spelat spelet många gånger, beslöt sig för att skriva ned reglerna och ge det i present till någon på SG. Detta dokument fick jag tag på, och efter ytterligare tid hade gått gjorde @Rickard en schysst layout på det, och denna variant postades på SG och blev poppis där ett tag. Där fick Matthieu Bé syn på det, och Drakar och bananer översattes nu till franska, där det också funnit sin publik och spelats på bibliotek och konvent.
Det är ju dock lite fjantigt att spelet ännu inte publicerats på svenska. Så nu är det dags: En ny svensk version av Drakar och bananer, layoutad till en dubbelsidig A4. Ett av mina populäraste spel äntligen på ärans och hjältarnas språk! Det finns gratis att ladda ned på min nya hemsida, men jag lägger till det som en bifogad fil i den här posten, också. Läs det och prova det! Jag rekommenderar det starkt för dem som letar efter ett kul spel att spela med sina barn. Jag har haft jättekul med småttingar i detta spel, och jag tycker inte ens om barn! Det är dock inte bara ett barnspel, utan kan spelas med behållning av vuxna också.
Spelet är samarbetande samberättande med en taktisk tävling mot spelet. Det går att vinna och det går att förlora. Det finns taktiska riskbedömningsutmaningar, men också kreativa bananbeskrivningsövningar. Detta är spelet som myntade uttrycket! Eller så myntade uttrycket spelet. Jag och Rickard är lite oense i den frågan. I vilket fall som helst är det kul.
Attachments
-
305.7 KB Views: 27
Last edited: