Drakar och Demoner eller Mutant för nybörjare?

krutfångarn

Veteran
Jag har endast spelat rollspel ett fåtal gånger och tänkte nu investera i en grundbox och börja spelleda några kompisar.

Jag undrar nu vilket av dessa spel som är lättast att lära sig och ta till sig som nybörjare.
Jag är mest sugen på Drakar och Demoner (utgåvan från 2016) men jag har också läst en del kommentarer som klagar på att regelboken saknar sidor?
Samtidigt har jag läst att Mutant: År Noll har vunnit priser plus att det finns en masa extra äventyr och göttigheter för att expandera grundboxen.

Vilket spel skulle ni veteraner rekommendera?

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Mutant år Noll har jag aldrig spelat, men väl läst: det är smart, snyggt, välskrivet. Vissa klagar på regelmotorn, men det finns med regler för att köra det i BRP om man föredrar det. En bonus är att spelet kommer med en färdig kampanj som räcker till många spelmötens spelande. Tycker det är ett riktigt bra val.

DoD16 har blivit sågat grundligt och själv har jag noll förtroende för Riotminds; jag skulle sky det som pesten (om du pallar får du leta upp de gamla trådarna här på forumet om detta spel). Hjältarnas tid beskrivs ibland som "Drakar och Demoner, fast bra" och det tror jag kunde vara ett bra val. Eller köp ett begagnat Drakar och Demoner -87.

krutfångarn

Veteran
Tack för snabbt svar, du bekräftade mina farhågor.

Jag tar dig på ditt ord och investerar i Mutant. :)

Jocke

Man med skägg
Svärdets Sång är annars ett fantasy spel med Mutant-aktiga regler och en helt del bilder från gamla Drakar och Demoner utgåvor.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Mutant År noll är givet för egen del, men tänk som sagt på att det finns enorma mängder spel som är värda att utforskas.

Vad är det viktiga för dig gällande spelet? Reglerna? Världen? Illustrationerna? Utbud på tillbehör? Pris? Något annat?

illuzive

Veteran
Vill ni ha något som är extremt enkelt att komma igång med så är Fantasy! (https://www.sfbok.se/produkt/fantasy-old-school-gaming-pocket-157390) fullt tillräckligt för att riva av några spelpass och se vad ni gillar/vill ha mer av. Länken går till pocketversionen, som inte innehåller lika mycket godsaker som den större boken, men för 79kr får ni det ni behöver i regelväg. Ett tips är dock att köpa en större mängd T6or (det går åt!) så att alla kan ha en hög var. Många spelbutiker har 36-pack med T6or från t.ex. Chessex. Köp 2 st i olika färg, så kan ni slå både anfall och försvar samtidigt.

Jag har inte spelat Mutant Å0 själv, men jag vet att det använder specialtärningar vilket leder till en lite större investering om alla vill ha sitt eget set. Samma sak gäller för Svärdets Sång.

Leon

Leo carcion
Jag skulle föreslå Hjältarnas tid som ett alternativ till Drakar och Demoner - lättspelat och väldesignat

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Folk på det här forumet är övelrag väldigt anti-Riotminds och väldigt pro-Fria ligan, och inte bara baserat på spelkvalitet. Något att ha i bakhuvudet ;) Detta gäller även mig.

Men en sak att ta i beaktande tycker jag är vad ni har för intresse av regler. Vill ni ha ett lite mer pilligt regelsystem, där man kan göra lite mer med sin rollperson? I så fall skulle jag fundera lite mer på Drakar och Demoner. Det kanske inte håller superhög kvalitet, men det har absolut sina kvaltieer.

Om ni inte är särskilt intresserade av reglerna, utan mer vill fokusera på gestalta era karaktärer och sånt, då skulle jag fundera på Svärdets Sång, om ni vill ha fantasy, Croiolis om ni vill ha sci-fi, eller möjlighen mutant år 0 om ni vill ha fantasy.

Men! Jag skulle vilja slänga in en liten bubblare: Fria Ligan ger också ut en annan variant av mutant, kallad "Mutant: Undergångens Arvtagare".

Det är så kallad "BRP" (Basic Role Playing), dvs samma (well, liknande) regelmotor om Drakar och Demoner har. Så lite pilligare regler än Mutant År 0 (på ett bra sätt, om man tycker sånt är en rolig del av spelet). Det finns även en cool kampanj till det.

Rangertheman

Myrmidon
En ytterligare fantasyvariant som är väldigt lätt att komma igång med är Symbaroum. Till viss del bygger det på hur konstruktörerna spelade DoD men regelsystemen är ganska olika.

krutfångarn

Veteran
Henke;n347742 said:
Mutant År noll är givet för egen del, men tänk som sagt på att det finns enorma mängder spel som är värda att utforskas.

Vad är det viktiga för dig gällande spelet? Reglerna? Världen? Illustrationerna? Utbud på tillbehör? Pris? Något annat?
Efter som jag och mina vänner är nybörjare så är följande viktigt

- spel och regler på svenska
- lätt att sätta igång för nybörjare
- gärna fina illustrationer
- gärna utbud på tillbehör

Jag tittade på Svärdets Sång också såg intressant ut, även Chock.

Big Marco

Läskig
Här finns info om Hjältarnas Tid, som är gjort för att underlätta för just nybörjare som vill ha den där klassiska varianten av fantsyrollspel som Drakar och Demoner hade förr i tiden. På sidan finns gratismaterial, som äventyr. Även ett Demopaket som du och dina vänner kan provspela med för att känna på regler och stämning, helt gratis.

https://helmgast.se/hjaltarnas-tid/

crilloan

Swordsman
Rymdhamster;n347745 said:
Folk på det här forumet är övelrag väldigt anti-Riotminds och väldigt pro-Fria ligan, och inte bara baserat på spelkvalitet. Något att ha i bakhuvudet ;) Detta gäller även mig.

Men en sak att ta i beaktande tycker jag är vad ni har för intresse av regler. Vill ni ha ett lite mer pilligt regelsystem, där man kan göra lite mer med sin rollperson? I så fall skulle jag fundera lite mer på Drakar och Demoner. Det kanske inte håller superhög kvalitet, men det har absolut sina kvaltieer.
...
Väldigt viktigt att tänka på när det gäller det här forumet. :cool:

DoD2016 fick skäll för att det inte var DoD84, men tar man det för vad det är så är det lätt att komma in i och har en enkel regelbas att utgå ifrån vad gäller BRP. (och % system är lättare att få in nybörjare i enligt min erfarenhet)

Men det har sällan funnits så mycket att välja på vad gäller svenska spel som nu så man kan göra som jag gjorde när jag kom tillbaka till hobbyn (med mer pengar o mindre tid än förut) .
Jag köpte några av de spelen som kommit, läste igenom och valde därefter :p
(o för min del så är % baserade spel (BRP varianter) lättare att förklara för spelarna

C

Bifur

Veteran
krutfångarn;n347750 said:
Efter som jag och mina vänner är nybörjare så är följande viktigt

- spel och regler på svenska
- lätt att sätta igång för nybörjare
- gärna fina illustrationer
- gärna utbud på tillbehör

Jag tittade på Svärdets Sång också såg intressant ut, även Chock.
Jag skulle även jag puffa för Symbaroum, lätt att lära sig och gott om material, även om det inte är världens mest nybörjarvänliga spel för SL (även om det är inte svårt på något vis).

År noll/Svärdets sång är bra spel och lättillgängliga. Man ska dock vara medveten om att de bygger hårt på sk sandlådemekanik där RPna fritt rör sig runt i världen. Många gillar det skarpt och vill inte ha annat. Det finns stoff till kampanjer i materialet, men vill man få till dem behöver SL arbeta en del för att anpassa dem till spelgruppen (i min uppfattning).

Drakar och Demoner är en hyfsad produkt trots allt, även om det absolut kanske finns fler brister i än i många andra spel. Den har dock inte så mycket material. Titta istället på Hjältarnas tid, gillar ni det kommer snart Kopparhavets hjältar (samma regelmekanik typ men med spelvärld).

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Blir alltid lite stressad när jag hör någon vilja ha ett nybörjarevänligt spel och samtidigt nämner DoD.

+1 för Hjältarnas Tid, Symbaroum och Svärdets Sång.
Jag har för övrigt spelat Mutant År 0, det är toppen!

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Ingen har nämnt Mörk Borg så nu gör jag det. Det är snyggt, har väldigt lätta regler och borde gå snabbt att komma igång med. Kanske inte den mest pedagogiska av böcker dock

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Rymdhamster;n347745 said:

Om ni inte är särskilt intresserade av reglerna, utan mer vill fokusera på gestalta era karaktärer och sånt, då skulle jag fundera på Svärdets Sång, om ni vill ha fantasy, Croiolis om ni vill ha sci-fi, eller möjlighen mutant år 0 om ni vill ha fantasy.

Men! Jag skulle vilja slänga in en liten bubblare: Fria Ligan ger också ut en annan variant av mutant, kallad "Mutant: Undergångens Arvtagare".

Det är så kallad "BRP" (Basic Role Playing), dvs samma (well, liknande) regelmotor om Drakar och Demoner har. Så lite pilligare regler än Mutant År 0 (på ett bra sätt, om man tycker sånt är en rolig del av spelet). Det finns även en cool kampanj till det.
Nog för att jag är rejält "pro" Fria Ligan, men jag har inte alls samma känsla att det är en generell åsikt bland forumiterna här utan snarare har jag (iaf tidigare) känt att det funnits viss jante-mentalitet där man inte riktigt gillar Ligan.

Jag tillhör också de som tidigare kunde kategoriseras som anti-Riotminds trots att jag faktiskt köpt på mig Svarta Solen kampanjen och Jorges Bestiarium. På en skala där Fria Ligan varit givmilda (gett bort PDF:er utan extra kostnad, alltid bytt ut fraktskadade produkter, varit väldigt transparenta) så har jag tidigare fått känslan av att RM försökt krama ut det sista ur DoD-varumärket, att man inte svarar när man kontaktar dem, att det pågick en massa rättighetsbråk om både Trakorien och framförallt jakten på personen som scannade in allt gammalt DoD och släppte på Piratebay (och som RM sedan publicerade på sin sida) att de ett tag körde Riot Online där du inte ens kunde köpa produkter utan fick betala för abonnemang och binda dig för att kunna fortsätta spela.
RM har dock helt fantastiska illustrationer, en mycket originell värld i Trudvang, en av de bästa monsterböckerna genom tiderna samt även om Svarta Solen inte är så välskrivet så är det en episk berättelse. Ska tillägga att jag faktiskt pratade med Theo häromdagen och då var han mycket sympatisk så jag har slängt "anti"-kepsen.

Med detta sagt är jag inte ute efter att starta någon debatt, utan bara framföra en oenighet till föregående uttalande. :)

luddwig

Lawful evil
Bifur;n347762 said:
Man ska dock vara medveten om att de bygger hårt på sk sandlådemekanik där RPna fritt rör sig runt i världen. Många gillar det skarpt och vill inte ha annat. Det finns stoff till kampanjer i materialet, men vill man få till dem behöver SL arbeta en del för att anpassa dem till spelgruppen (i min uppfattning).
Jag är inte säker på hur du menar men man kan tolka det du skriver som att det finns en motsättning mellan sandlåda och kampanj. Det gör det enligt min mening inte. Tvärt om går det utmärkt att kombinera sandlåda och kampanjspel. Rollfigurerna agerar - omvärlden reagerar - rollfigurerna agerar igen - omvärlden reagerar igen, och så vidare. På så vis växer det fram en kampanj uppbyggd kring de val som rollfigurerna gör.

Bolongo

Herr Doktor
crilloan;n347760 said:
DoD2016 fick skäll för att det inte var DoD84
Nja, inte enbart. Personligen har jag noll och ingen nostalgi för gamla DoD. Min kritik mot DDR är att det är slarvigt skrivet och fullt med buggar.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Henke;n347769 said:
Med detta sagt är jag inte ute efter att starta någon debatt, utan bara framföra en oenighet till föregående uttalande. :)
Tack för att du bekräftar min ståndpunkt ;)

Bifur

Veteran
luddwig;n347776 said:
Jag är inte säker på hur du menar men man kan tolka det du skriver som att det finns en motsättning mellan sandlåda och kampanj. Det gör det enligt min mening inte. Tvärt om går det utmärkt att kombinera sandlåda och kampanjspel. Rollfigurerna agerar - omvärlden reagerar - rollfigurerna agerar igen - omvärlden reagerar igen, och så vidare. På så vis växer det fram en kampanj uppbyggd kring de val som rollfigurerna gör.
Kanske slarvigt uttryckt. När jag skriver kampanj menar jag typiska färdigaskrivna långa äventyr - Törnetronen, Ikonernas nåd är aktuella svenska exempel, men det finns många. Min erfarenhet är att sandlådor som exempelvis den i M0 inte ger samma typ av upplevelse. Jag gillar båda men ser dem som ganska distinkta.