Nekromanti Drakar och Demoner Expert och svårighetsnivåer

Mutanten

Hero
Jag bläddar lite i Drakar och Demoner Expert och ser att DoD hade svårighetnivåerna:

Lätt: x2
Normalt: x1
Svårt: x0.5

Jag har glömt bort att det var så "enkelt" med svårighetsnivåer i Drakar och Demoner Expert men tydligen så var det det. Jag kan se en tjusning i det enkla (jag tycker tex att det är mycket enklare att halvera och dubbla färdighetsvärden än att subtrahera och addera modifikationer). Men de flesta rollspel har fler svårighetsnivåer än tre (två). Vad tycker ni?

hakanlo

Hero
Har för mig att detta gäller grundegenskapsslag. Inte färdighetsslag. De tenderar att ha tabeller med massa plus och minus (mest minus, huh). Men jag har inte nu tillgång till boken så kan vara fel ute. Oavsett tror jag just det här visar att det finns två olika sätt att modifiera för svårighetsgrad. Obra.

Mutanten

Hero
hakanlo;n102050 said:
Har för mig att detta gäller grundegenskapsslag. Inte färdighetsslag. De tenderar att ha tabeller med massa plus och minus (mest minus, huh). Men jag har inte nu tillgång till boken så kan vara fel ute. Oavsett tror jag just det här visar att det finns två olika sätt att modifiera för svårighetsgrad. Obra.
Det finns modifikationer för en del färdigheter iaf. Det kommer jag ihåg.

Krille

Super Moderator
Mutanten;n102040 said:
Men de flesta rollspel har fler svårighetsnivåer än tre (två). Vad tycker ni?
Jag har skrivit rollspel med mellan fem och femtielva svårighetsnivåer i åratal. Lustigt nog använde jag sällan någon annan svårighet än Utmanande (det som alla kallar Normalt i alla andra spel) och Svårt. Då är det oftast i form av ett fast värde som man ska slå över, så det blir ändå ingen mer matte om det är svårt, normalt eller lätt. Så det borde ju inte finnas något matte-skäl som hindrar mig att använda alla nivåer över hela skalan, men likförbannat gör jag det inte ens i spelen jag skriver själv.

Sen började jag skriva på Järn. Jag satt och filade på det där med svårigheten ungefär förra sommaren, och nånstans mitt i skrivandet så sa jag "fuck it, jag skiter i svårigheter över huvud taget, för jag använder dem ju inte!"

Och så gjorde jag det.

Mutanten

Hero
Krille;n102060 said:
Då är det oftast i form av ett fast värde som man ska slå över, så det blir ändå ingen mer matte om det är svårt, normalt eller lätt. Så det borde ju inte finnas något matte-skäl som hindrar mig att använda alla nivåer över hela skalan, men likförbannat gör jag det inte ens i spelen jag skriver själv.
Det jag inte gillar med fasta värden att slå över är att jag tycker det är betydligt svårare att få en känsla för hur svårt det är att lyckas med tärningskastet. BRP har en enorm fördel här tycker jag. Om man har 60 % och får -30 % för det är svårighetsnivå Svårt så vet man med en gång att man har (nästan) 1/3 chans att lyckas och om man vill ge det ett försök eller inte.

Jag misstänker att många rollspel snarare har för många än för få svårighetsnivåer. Att halvera ett värde mellan 1-20 är busenkelt. Att dubbla det likaså. Det behöver nog inte vara svårare än så här, tänkte jag när jag läste i regelboken till Drakar och Demoner Expert.

Anchorman

Swashbuckler
Fast drakar och demoner har väl en hel motståndstabell?
Visst stod det i vissa äventyr typ "Försöker man klättra här är det svårighet 7"
och sen jämförde man 7 med sitt egna värde.
Möjligen att det fanns ett förenklad verision också men jag är rätt säker på att den där tabellen åkte fram rätt så ofta.

Men ja jag håller med dig, få eller inga svårighetsgrader är bäst

Mutanten

Hero
Anchorman;n102107 said:
Fast drakar och demoner har väl en hel motståndstabell?
Visst stod det i vissa äventyr typ "Försöker man klättra här är det svårighet 7"
och sen jämförde man 7 med sitt egna värde.
Möjligen att det fanns ett förenklad verision också men jag är rätt säker på att den där tabellen åkte fram rätt så ofta.

Men ja jag håller med dig, få eller inga svårighetsgrader är bäst
Det kan vara som hakanlo skrev att de tre svårighetsnivåerna bara gällde grundegenskapsslag.

EDIT: Jag tittade precis i DoD Expert och Motståndstabell finns med i index men de hänvisar till grundreglerna i DoD. Är det inte den vanliga Motståndstabellen de menar som även fanns i gamla Mutant? Den gällde väl bara vid slag mot en motståndare? Det är isf inte samma sak som svårighetsnivåer.

Brynolf

Dum fan
Hade de inte bakat ihop det, att normal svårighetsgrad hade 10 på motståndstabellen, lätt hade 5 och svår hade 15? Eller det kanske kom i DoD 91. Hur som helst är det ju exakt samma sak som -5, +/-0 och +5 i CL.

Brynolf tycker motståndstabellen var en rätt fiffig grej.

G

Guest

Guest
Detta är ju lätt att läsa sig till men eftersom det är roligare att spekulera utifrån 25 år gamla minnen så...
Som jag minns det så var nivåerna "Lätt: x2, Normalt: x1, Svårt: x0.5" bara ännu en regel utöver motståndstabellen, men det var ju lättare att använda den när man skulle slå ett av de ständigt förekommande smidighetsslagen (9 av 10 egenskapsslag var SMI-slag).
Som nämnts ovan så användes ju fortfarande Motståndstabellen, t.ex. när man skulle övervinna någons PSY eller STY, samt när man blev förgiftad (FYS).
Många färdigheter hade ju som sagts långa tabeller med modifikationer. Lyssna är ett av de värre exemplen tror jag.
Dock användes dessa modifikationer mycket sällan i mina spelgäng. Nog hände det att SL eller spelare insisterade på att räkna ut alla moddar, men oftast körde man +/- 5, 10 eller 15. En på miljonen-stunts krävde ett perfekt kast, dvs först en 1.a och sen ett nytt slag under CL.

Mutanten

Hero
Ja!;n102110 said:
En på miljonen-stunts krävde ett perfekt kast, dvs först en 1.a och sen ett nytt slag under CL.
Hur var det med total miss? Krävde det en 20:a och sedan över CL på ett andra kast?