Drakar och Demoner i vår värld

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,640
Tråden som @Conan startade om att inte berätta vilket spel man spelar fick mig att tänka på en idé som jag burit med mig i en himla massa år. Jag kan ha berättat om den tidigare här på forumet, då ber jag om ursäkt för upprepning.

Det är ett äventyr till Drakar och Demoner som börjar i Ereb Altor, där rollpersonerna ska göra något viktigt, typ döda en ond magiker. Men magikern teleporterar rollpersonerna genom en magisk portal. De hamnar då i Stockholm i vår tid.

Jag funderar lite över hur man ska få detta att funka. För det första tänker jag att det bara får förekomma rollpersoner ut de folkslag som ser mänskliga ut. Då behöver det inte bli full panik på gatorna, utan folk tror att rollpersonerna är typ lajvare.

För det andra tänker jag att rollpersonerna behöver någon fast punkt i vår värld, att de bekantar sig med någon som dels kan förklara den nya världen för dem, men som också gör att de får en orsak att bry sig om världen. Så är det ju bland annat i filmen Visitörerna och i första Thor-filmen. Här har jag en idé som kanske är lite crazy. Jag tänker att rollpersonerna bekantar sig med Fria Ligan, Tomas Härenstam, Nils Hintze och resten av gänget, och att deras kontor blir rollpersonernas ”bas”.

Vidare är ju frågan vad rollpersonerna ska göra i vår värld. Jag tänker att rollpersonerna måste samla/förstöra ett antal magiska föremål som finns på olika ställen i stan. Ställena ska vara varierande så det finns chans för olika former av kulturkrockar. Kanske ett föremål finns på en nattklubb på Östermalm, en i Regalskeppet Vasa, en i en lägenhet hos en farlig kriminell, en på ett äldreboende och så vidare.

Kanske magikern har skickat ett gäng underhuggare efter rollpersonerna som ska döda dem, kanske dessa har varit i vår värld förut och smälter in bättre.

Vad säger ni om denna idé? Är den helt ogenomförbar, eller finns här något som skulle vara kul att spela?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,954
Location
Ereb Altor
Både Ereb Altor och våt värld existerar officiellt i samma multiversum (tillsammans med ett oändligt antal versioner av alla tänkbara världar) så det är inget problem där iaf :)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,440
Det finns ett otal fantasy- och historiska filmer som har det som premiss, så varför inte som rollspel? Beastmaster 2 (usel film, men ändå), Visitörerna, och så vidare.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,972
Crocodile Dundee kan ju också ses som samma genre (även om det finns de som påstår att Australien är en del av vår egen verklighet och inte en förbränd kaosdimension full av demoniska varelser. Yeah right)

Frågan är hur gonzo/igenkänningskomedi du vill göra det?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,939
Location
Uppsala
Får mig osökt att tänka på den förträffliga Last Action Hero, med Schwarzenegger, och hur olika det fungerar i actionfilmsvärlden och i verkligheten.

Charles Dance när han skjuter en person på öppen gata och sedan vrålar "I just shot somebody and I want to confess!" ... men ler brett när han inser att ingen polis kommer, och någon ropar åt honom att hålla käften.

Kontraster, helt enkelt. Multikultur vs fantasyraser. Språkbarriärer vs universalspråk. Det kan vara ganska otäckt att isoleras bland folk som har helt andra vanor än ni själva (en flyktingmetafor). Förutom att det såklart kan vara både satiriskt (som scenen med Charles Dance) och/eller tokroligt, som Visitörerna.

Tycker det låter supercoolt!
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,096
Location
Uppsala
Känns lite som att när du är i vår värld så hamnar du lite i Reign of Fire filmens början. Wow det finns drakar, coolt vi studerar dem. Ops... nu är kommer vi alla dö. Hurra märkliga lajvhjältar kommer och ska rädda oss alla.

Angående demoner så kan du hämta massa inspriation från skräck filmer eller typ End of Days och Ninth gate kanske.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,972
GIllar lite premissen i Beastmaster 2 (utifrån googling, har aldrig sett) att "artefakten" hjälten måste hinna först till är kärnvapen.

Så istället för att RP för med sig sin världs magi kanske man låter vår verklighet förbli mundan, och det är tech inte magiska artefakter RP jagar.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,640
GIllar lite premissen i Beastmaster 2 (utifrån googling, har aldrig sett) att "artefakten" hjälten måste hinna först till är kärnvapen.

Så istället för att RP för med sig sin världs magi kanske man låter vår verklighet förbli mundan, och det är tech inte magiska artefakter RP jagar.
Det är en häftig idé! Jag tänker att äventyret blir som mest kul när rollpersonerna får besöka olika typer av platser som är vanliga för oss men häftiga för dem, och där de sociala koderna skiljer sig åt, så då skulle det behövas något som skulle kunna finnas på dessa platser.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,059
Location
Off grid
Jag tänker att rollpersonerna bekantar sig med Fria Ligan, Tomas Härenstam, Nils Hintze och resten av gänget, och att deras kontor blir rollpersonernas ”bas”.

Vidare är ju frågan vad rollpersonerna ska göra i vår värld.
De hamnar såklart i DoD/Dragonbane's utvecklingsteam. Vem skulle kunna vara mer lämpad?
Men Tomas har gjort en felkalkylering och rollpersonerna är oförmögna att göra någon produktutveckling eftersom de själva är direkta produkter av den tidigare regelversionen och helt begränsade till den.

Det blir en stor strid med Fria Ligan som monster. De har massor med coola attacker som "Errata", "hot om att digitalisera hela spelet", "nedläggning av produktlinje", "lågbudgetutgåva", "regelomtolkningar" och "försök att porta till "MÅ0-motorn".

Ligan tar sen fram en Expertversion i smyg och rollpersonerna tvingas möta sina egna motsvarigheter från den nya regelmotorn och upptäcker att de har en massa Powercreep.

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,090
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
För det andra tänker jag att rollpersonerna behöver någon fast punkt i vår värld
De hamnar givetvis på en ö ute i älven, så det tar en stund innan de förstår övergången. De ser något underligt i skyn. Hör avlägsna ljud.

Sen, eftersom det är första måndagen i månaden … ljuder snart de avlägsna …stridshornen?
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,640
De hamnar givetvis på en ö ute i älven, så det tar en stund innan de förstår övergången. De ser något underligt i skyn. Hör avlägsna ljud.

Sen, eftersom det är första måndagen i månaden … ljuder snart de avlägsna …stridshornen?
Det är en bra idé! Eller, en ö i skärgården kanske i och med att jag tänker att det ska utspela sig i och runt Stockholm 🙂
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,096
Location
Uppsala
De hamnar i en filminspeling av en fantasy film där det bland annat finns en fanatisk method actor som aldrig tar av sig sin rustning eller lämnar in roll som äventyrare. Denna tror att rollpersonerna gör samma sak.
 
Top