Nekromanti Drakar och Demoner Kronologi

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Drakar och Demoner Kronologi
En kronologi över allt som getts ut till Drakar och Demoner innan version 6 kom ut nu i höstas.Som så många andra så är jag en stor fantast av det svenska rollspelet Drakar och Demoner och har varit det ända sedan 1990. Trots min, trots allt ganska korta tid, som hängiven rollspelare så har jag snappat upp mycket runt spelet och samlat på mig i stort sett allt till det.

Varför har det svenska folket kommit att förknippa rollspel med Drakar och Demoner? Frågar man en person om de har hört tala... (48589 fler tecken)

Gå till artikeln

Johan K

Gammal & dryg
Måste ju säga att det här var en synnerligen trevlig krobologi !! Det väckte ju enns rollspelslycka igen & nostalgin bara flödade ur en när jag läste det här !! =)

/ Johan K, som nog alltid komemr att vara en DoD-fantast !!

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Nej...

...usch :gremfrown:

Jag skall jaga ned Han med skräbrännare för att han dragit ur den här artikeln ur garderoben. Språket är hemskt! :gremfrown:

Frgåa till admin, moderatorer och de med stor kunskap. Kan man uppdatera en gammal artikel som man skrivit? Eller kan man lägga upp den igen och få den gamla raderad?

Och slutligen - borde inte den här ligga på DoD-forumet?

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Nej...

Om jag inte misstar mig så ligger den här tråden där den gör eftersom det är en gammal artikel, från tiden innan det gick att kommentera artiklar, och alla artiklar länkas per default till wrnu-forumet. Åtminstone tror jag att det är så det funkar. Om tråden hade handlat om DoD kunde man naturligtvis be någon snäll moderator att flytta tråden. :gremsmile:

/Dimfrost

Robert Jonsson

Jo, det slog mig sedan att det kanske var skälet. Tänk om jag kommer på sådant innan jag postar. Nåja, en fråga avklarad. Resten väntar jag på att få höra om? :gremtongue:

Rickard

Urverk speldesign

"Jag skall jaga ned Han med skräbrännare för att han dragit ur den här artikeln ur garderoben. Språket är hemskt! :gremfrown:"
Haha... och för er som inte har någon aning om vad han talar om, så kan jag säga att jag dels länkade till hans artikel i ett inlägg men sedan, efter Sleepwalks påpekande över hur kass han tyckte sin artikel var, hade en länk till artikeln i min signatur som ett skämt.. Det var därför skrev jag (i den länkade tråden innan) att jag tyckte mitt skämt var jätteroligt i ett NT-inlägg i redan nämnda (och länkade) tråd.. Bra, då fick jag det dokumenterat.. Krångligt förklarat dock..

En tanke är att länken till artikeln finns i FAQ:en.. Det var så jag hittade den, så om ni nu skulle ta bort den så får ni uppdatera FAQ-länken..

/Han som är flamsäker (men inte flamssäker)

Robert Jonsson

Får tacka...

...för dina vänliga ord förresten, Johan. :gremsmile:

Efter konfronterat Yassilus med mina frågor i ämnet så visade sig att det skulle gå att uppdatera innehållet. Så efter att julkalendern har passerat här på WRNU och jag är klar med min C-uppsats skall jag försöka få den omskriven.

Jag kommer då antagligen att inkludera lite mer fakta om modulerna och förhoppningsvis även mer triviainformation. Dessutom skall jag inkludera en del om Trudvang och Riotminds också.

Har folk information om triviasaker rörande moduler får ni gärna maila dem till mig på soluna@home.se så kommer jag förhoppningsvis kunna inkludera dem i den kommande nyskrivna artikeln.

Robert Jonsson

Som Krille sa...

...så gjordes den av Titan. Men främsta anledningen att den inte är med är för att jag själv vid tillfället som artikeln skrevs inte hade äventyret i fråga.

Vid omskrivningen av artikeln kommer Tvillingbergen att inkluderas.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Kan man ladda ner DoD någonstans på nätet....?"

Antagligen, men inte på något lagligt sätt vilket du säkert redan har gissat.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Kan man ladda ner DoD någonstans på nätet....? :gremelak:
Så-gott-som-första-upplagan av Drakar och Demoner kan laddas ned här: http://basicrps.narod.ru/index-wow.html
(Nej, det är nog inte lagligt, men Chaosium verkar låta verksamheten fortgå.)

Ladda ned "Basic Role-Playing System" och "Magic World", skaffa tärningarna och försök föreställa dig den blå boxen. Voila!

Dewil

EchonCique

Hero
Olagligheter är inte tillåtna

Därmed är det inte heller tillåtet att tipsa eller ge ledtrådar om vart du eventuellt skulle kunna ladda ned det.

Det går att köpa ännu idag, försök med det istället.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Tillåtna lagligheter (=köpa)

Traderas rollspelsavdelning har regelbundet samtliga versioner av Drakar och Demoner (undantaget den sällsynta 1982 års upplaga) till salu. F.n. finns tre exemplar av version 6, ett av Samuraj, ett av Expert och två av version 2.

Dewil