Nekromanti Drakar och Demoner

Krille

Super Moderator
(OT) Jag äger!

Aria_princess said:
Drakar och demoner äger tycker jag :gremwink:
Jag äger Drakar&Demoner!

Närmare bestämt en DoD'91, Chronopia, version 6 (två sorter), version 6 reviderad, och en version 7. Min version 1 försvann på en båttur, och version 2, 3 samt Expert sålde jag i ett läge av akut brist på pengar.

...sen äger jag sextitalet andra rollspel också. Så jävlar vad jag äger!

Rising

Vila i frid
YAY!
DTE ÄR ÄGIGT BIG TMIE!!!!!!!111oneone

JGA TYKER OXÅ ATT DRAKAR
ÄR STÖRE ÄN DMEONER
- VA TYKER DU?

MNE MEST JA DIGGA RTRÅLLEN SÅM ÄGER MÄST AV ALLA! (NO HOMO)

Krille

Super Moderator
Mysteriet med den försvunna DoD1

Organ said:
Hur 17 gick det till? Försökte du använda den som bojsänke eller :gremshocked:
Faen vet. Jag följde med familjen ut och plockade med den. På hemresan upptäckte jag att den var borta. Sen vart jag ledsen och kinkig, och dagarna senare köpte jag en DoD2.

Pilzefrau

hon/henne
Välkommen till forumet!
I trådar kan man svara, om man har något att tillägga eller kommentera till vad som sagts. I din tråd finns inte så mycket utrymme för diskussion förutom "du har fel" - "nej jag har rätt", så bli inte förvånad över att folk fånar sig och byter ämne. Men det är alltid trevligt att se ett nytt ansikte.
/Pilze, försöker att varken vara otrevlig eller dumförklara

Rising

Vila i frid
Äh, jag tycker Aria gjorde helt rätt. Hon valde att presentera sig här på forumet genom att berätta om ett spel hon gillar, genom att visa att hon är en glad och spontan typ, och genom att starta en rolig och trevlig tråd.

...och nu vet hon, genom våra svar, också lite om hur vi är. Att jag är knasig och syrlig, att du är snäll och hjälpsam, osv.

Aria verkar häftig, pigg och orädd, och jag hoppas vi får se fler inlägg från henne. Mera Aria!

Rickard

Urverk speldesign
Jag var positivt inställd till den senaste versionen efter att hastigt ha läst igenom rollspelet, men för någon dryg månad sedan, när vi satte oss och skulle göra gubbar, så orkade ingen av oss att göra rollpersoner för det tog så lååång tid och var så omstääändligt. Vi tog istället ett regellättare rollspel (Svärd och trolldom) och slängde ihop karaktärer på 5-10 minuter och satte igång och spelade, efter att ha suttit och pulat med DoD-karaktärerna i en timme och kommit halvvägs. Det känns som om alla spelare måste ha varsin bok när man ska göra sin rollperson i det spelet.

Sedan är väl inte stridssystemet det allra roligaste och så undrar jag vad de egentligen har gjort med världen. Det verkade vara mysnordisk stil i början, men det blev pseudofantasy med pseudovikingar och pseudoromare med pseudoisländksa namn som slåss mot pseudogrekiska varelser i en pseudoskog med pseudosten- och träd. Jag tycker de helt har tappat magin som fanns när det först började snackas Trudvang.

Allting här ovan är givetvis färgat av mina åsikter om hur ett rollspel ska vara. Där strid ska vara flytande och uppmuntra spelarna till att både delta i handlingar och beskrivande och på så sätt göra dem engagerade. Där systemet ska kunna få fram rollpersoner utan att behöva konsultera massor av tabeller och text på en kvart, så att man kan sätta igång och köra. Där världsbeskrivningar ska alltid inspirera till att göra scenarion, istället för att endast faktarabbla om allsköns ting. Till och med bilder och stämningstexter ska bidra till saker som spelledaren kan förmedla till spelaren, istället för att endast "bidra till stämning" under läsning.

/Han som tycker Trudvang känns mer som Viking med fantasyinslag än något eget och fräscht

Storuggla

Champion
Det beror helt på vilket Drakar och Demoner du menar, om du menar den som... eh... okej då, det äger. Men chinchillor äger mer.

Storuggla, så inte herr nils blir ledsen

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag tror Trudvangs bekymmer är att dess författare inte riktigt tycks ha brytt sig om att skilja på sina sagor, utan försöker få in John Bauer, Egil Skallagrimsson och Beowulf i samma kategori såsom varandes sagor. Det märks en rätt hyfsad avsaknad av fingertoppskänsla gällande skillnaden på saga och saga i det material som släppts.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag tror Trudvangs bekymmer är att dess författare inte riktigt tycks ha brytt sig om att skilja på sina sagor, utan försöker få in John Bauer, Egil Skallagrimsson och Beowulf i samma kategori såsom varandes sagor. Det märks en rätt hyfsad avsaknad av fingertoppskänsla gällande skillnaden på saga och saga i det material som släppts.
Det skulle heller inte skada att dumpa alla standardfantasykomponenter som finns med i spelet men egentligen inte passar in i miljön, till exempel de varelser som uppenbarligen kommer från grekisk (eller annan) mytologi och bara fått ett lite med Trudvangskt namn.

/tobias

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det ser jag egentligen bara som ett problem om man vill ha en rent nordisk setting, vilket inte är nödvändigt. Konsekvens i källorna betyder inte nödvändigtvis konsekvens i stämningen.

solvebring

Superhero
Aria_princess said:
Drakar och demoner äger tycker jag
Tja, det beror på vad man jämför med skulle (till och med) jag vilja säga. Jag älskar Äventyrsspels produktioner av det själ att jag har förkärlek till svenska (främst äldre) spel, just fantasy och det stilfulla enkla (inte alltid så fullständiga) BRP-systemet. Det håller liksom alltid och är så satans enkelt att man alltid kan fokusera sig på spel före regler. Så vill jag helst ha det. Beror dock också lite på vilket spel, och faktiskt vilka regler man får tråka sig med. Är reglerna intressanta och bra är de ju värda lite tid.

Om man tittar på den svenska fantasymarknaden så kan man väl säga "Ja" i mitt fall. Fast då beror det så klart på vilket Drakar & Demoner vi snackar om också. Själv gillar jag 91 bäst. Regelsystemet är där som jag vill ha det, de flesta bitar jag använder mig av finns med, och de mest intressanta handböckerna och modulerna finns till den versionen.

Jag tycker ändå såklart att alla de andra versionerna har sina personligheter och charm+. Fast inte lika finfina charm+ som ovanstående version då :gremsmile:. Versionerna innan 91 har klart ett charm+ för sin burdusa enkelhet: "What the fuck, nu gör jag en gubbe sedan köttar vi och krälar i skiten som riktiga heroes!". Reglerna är lika med inget, men egentligen om man nu ska se det så, finns allt det absolut nödvändiga för spel.

Chronopia har sitt charm+ för att världen är tämligen mörk (alltid kul att SL:a då), full av balla idéer och helsjuka detaljer. Får dock ett minus för all den löjliga skit som finns bland detta, som dvärgadvokater, eldkastare och annat tjosan som jag själv inte vill ha i mitt Drakar & Demoner.

Riotminds versioner, whateva' vilken, får plus för just världen Trudvang. Den är helt enkelt underbar. Jag gillar verkligen den nordiska prägel som världen har. Det är mörkt, skumt och djävulskt i de mossiga granskogarna och det är tämligen lowfantasy (i mina ögon) jämfört med tidigare DoD. Får dock minus för att det just inte alltid känns DoD så som DoD känns för de som spelat de tidigare versionerna. :gremwink: Plus att det kan vara något omständigt på vissa punkter. Just DoDT får starkt plus för exceptionella k-drag, samt stridssystemet och magisystemet. Får dock minus av just samma skäl, just för att dessa saker på vissa punkter ter sig så utförliga att det blir ett helvete att komma ihåg och lära sig det i praktiken.

Nåväl, jag är ett fast DoD-fan. Fastän jag nu för tiden har börjat se mig om efter en massa andra rollspelsupplevelser just för att DoD inte är så jävla kul att spela hela tiden. Senast köpte jag Mutant, vilket är kul förutom några regler som jag ännu inte kan med för att de är fucked up (eller för att jag är fucked up!), och suger på att skaffa mig En Garde. Nå, har spelat det (DoD) ganska nonstop (haft det som "huvudspel") kan man säga under åtta långa år rollspelsår. Så visst, det är jävligt bra och kul när vi snackar svenska spel, och det håller liksom alltid för både nybörjare och veteraner som gillar svenska fantasyspel. Men äger - mja, som sagt - beror på vad du jämför med.

Du tycker det äger, jag tycker det är jväligt, jävligt, jävligt bra!. Och vissa tycker det är skit. Så vad du egentligen skapat, med en tråd som inte innehöll annat än en rad personlig åsikt (vilket var modigt och annourlunda - kul!), är detta nog en tråd där folk antingen kommer att säga "Instämmer" eller "Är du puckad?"

Nu skulle jag vilja höra varför du själv tycker DoD äger och vilket DoD du kör på?
Förresten, har du DoD-frågor så tror jag att i alla fall jag, Johan_K och Han är öppna för saken. Välkommen till forumet!

solvebring

Superhero
Det skulle heller inte skada att dumpa alla standardfantasykomponenter som finns med i spelet men egentligen inte passar in i miljön, till exempel de varelser som uppenbarligen kommer från grekisk (eller annan) mytologi och bara fått ett lite med Trudvangskt namn.
Spelar väl egentligen ingen roll så länge man gjort detta:
och bara fått ett lite med Trudvangskt namn.
samt att Riotminds också Trudvangifierat det hela med en bakgrund och miljö kring varelserna som funkar med övriga världen. Modifierar man något spelar inte ursprunget någon roll egentligen. Funkar det så gör det. Jag menar, i hur många rollspel har man egentligen inte plockat från flera håll?
Plus att vissa varelser måste man tamejtusan behålla för att det ändå skall vara DoD, som ändock från början är så klassisk fantasy med de flesta komponenterna på plats som det kan bli.
Blir dock lite besviken på att det inte är fler "nordiska" varelser med, man borde ha balanserat det lite så den nordiska delen väger tyngre. Och jag hatar att man kallar Alver för Alfer, vilket jag vägrar. Fult och fel!

Storuggla

Champion
"Blir dock lite besviken på att det inte är fler "nordiska" varelser med, man borde ha balanserat det lite så den nordiska delen väger tyngre. Och jag hatar att man kallar Alver för Alfer, vilket jag vägrar. Fult och fel!"

Äh, det vägs upp av att orcherna heter troll!

Storuggla, och sen kom de där i Snösaga