Nekromanti Drakar och Demoners Regler....

Anonym Snubbe

Veteran
Nu när den nya versionen är på gång...

...vilka fel fanns det med dem gamla regelupplagorna när det gäller tex magisystemet, stridssystemet osv

inga "DoD är perfekt inlägg tack"

Dizzy

Veteran
Stridssystemet var trots träffområden och dylikt för ovarierat. Det blev lätt att man bara stod och slog och parerade alldeles för länge. Det hände inte så mycket mer.

gollum

Swordsman
DoD ÄR perfekt...

Missförstå mig rätt nu.
DoD är perfekt eftersom spelarna kan lära sig reglerna utan att behöva läsa boken. Vem som helst kan förstå T20-systemet...
Att det sen kanske inte är världens mest realistiska regler spelar inte så stor roll. Jag kan ha kul åt det ändå.

/Gollum - som egentligen inte svarade på frågan

Rollspel på internet - http://www.slangkappan.com/

BigB

Veteran
Re: DoD ÄR perfekt...

Sant, mina spelare har typ inte läst en enda regel och dom förstår reglerna ialla fall.

Det är sant som killen säger, jag har inte läst boken 28 gånger för att kunna reglerna, jag kan dom ändå...

Och det är inte så att man bara går runt och slår, parerar, slår, parerar... Nej man gör en massa annat också men om man bara slår å så vidare har man nog inte förståt vad rollspel är för något, man ska gå efter en handling som en SL har skapat så snält åt en och sen...(kan räkna upp hur mycket som helst)

BigB - tackar till alla snälla SL:s som skriver små grymma äventyr som man ska klara eller ha j*****t roligt med... /images/icons/smile.gif

Archer

Swashbuckler
"Stridssystemet var trots träffområden och dylikt för ovarierat. Det blev lätt att man bara stod och slog och parerade alldeles för länge. Det hände inte så mycket mer."

Håller med dig, därför har vår spelgrupp anammat stridssystemet från Elric! vilket är vrålsnabbt, balanserat när det gäller skicklighet (två skickliga kämpar kan utväxla anfall och pareringar, samt olika trick på några få sekunder i realtid), och för att inte tala om dödligt. Skador hanteras på ett sätt som är bra mycket otäckare och på vissa sätt mer realistiskt än DoDs KP på kroppsdelar. En erfaren kämpe är glad om han bara har förlorat några fingrar.
Men i grund och botten av det systemet så måste jag tillägga att det är såpass snabbt och ändå så intressant att man lyckats fånga farten och fläkten i strid så som man kan se den på filmer, vilket får adrenalitet att flöda hos spelarna då de slår sina tärningar.

I övrigt så är DoDs regelsystem ganska ok, även om magin är lite väl stridsinriktad.

/Johan

NecTech

Swordsman

Håller fullständigt med dig....

Reglerna är enkla, snabba....Man behöver inte bläddra i regelboken, dels för att alla lär sig reglerna och dels är det superlätt att snabbt improvisera ihop en regler för stunden.......

Med andra ord kan alla koncentrera sig på rollspelandet istället...vilket oftast resulterar i mer underhållande spelmöten.

Fram för mer enkla regelsystem!!!!!

Mvh
Necrotech - Bigoudi polka
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>

gollum

Swordsman
Ett litet citat...

Ni lät inte så tacksamma när kusbevakningsbåten kom...
"Erik, varför sätter du oss jämt i sånna situationer så att man inte vet vad man ska göra?"

/Gollum - var i Stockholm och träffade BigB

Rollspel på internet - http://www.slangkappan.com/

Genesis

Ni dés ni maître
Elric?

Var inte han nån sorts gud i Conan världen?

FÖ verkar det ju som om du har hittat det perfekta stridssystemet. Hur funkar det ungefär?

Tycker för övrigt att alla som förbeställt DoD v6 borde få en snygg poster med loggan på...

Genesis

Ni dés ni maître
Stridssystemet var lite monotont, men framför allt sög magisystemet broccoli!

Tycker för övrigt att alla som förbeställt DoD v6 borde få en snygg poster med loggan på...

Anonym Snubbe

Veteran
Sammanfattning av åsikter...

...enkelt system (instämmer, det är D&D:s främsta styrka)

...monotont stridssystem, jag slår du parerar samt vi har båda FV jättemycket på våra vapen så vi slår och parerar in absurdum...

...magisystemet var INTE bra. När ärans väg slutade med att ärkeskurken dödades med en E5 blixt på första SR...

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Re: Elric?

<I>"Var inte han nån sorts gud i Conan världen?"</I>

Elric är huvudperson i Michael Moorcocks böcker. Chaosium har gjort ett spel baserat på Moorcocks berättelser.

Menar du att du aldrig hört talas om Elric? Du borde skämmas! ;)

<I>"Arioch! Arioch! Blood and souls for my lord Arioch!"</I>

Anonym Snubbe

Veteran
Re: Elric?

I ett serietidningsäventyr så träffades Elric och Conan, kanske du fick det därifrån (Roy Thomas tiden?).

Master_Z

Swordsman

Sant, mina spelare har typ inte läst en enda regel och dom förstår reglerna ialla fall.

Mina spelare HAR inte läst en enda regel men dom fattar allt iallafall

Krille

Super Moderator
"...vilka fel fanns det med dem gamla regelupplagorna när det gäller tex magisystemet, stridssystemet osv"

Rent generellt: Grundegenskaperna kan man nästan (men inte riktigt) glömma bort när man räknat ut KP och grundchanser. Från och med då behövs de knappt, utom för ett FYS- och ett STY-slag då och då. Det ser jag som en svaghet.

Rollpersonsgenereringssystemet: I DoD'91 fanns alldeles för mycket möjligheter till optimerande av rollpersoner. Varning för den spelare som upptäcker hur farliga krigare man kan göra av ankor, tack vare lite minmaxning. Yrkesförmågorna var på tok för farliga.

Färdigheter: På tok för många finns, och uppmaningen att "hitta på fler" gjorde att det fullkomligt exploderade av nya färdigheter i varenda handbok som fanns.

Strid: KP-systemet gav upphov till lite absurditeter. Det gick helt enkelt inte att ha ihjäl någon med en dolk enligt det, eftersom det saknades en regel motsvarande Call of Cthulhus Impale-regel. Rent generellt tenderade strider att bli ungefär lika upphetsande som en baslinjeduell mellan Mats Wilander och Björn Borg, eftersom det var så lätt att parera och missade man en parering så tog rustningen upp det mesta. De variationer som kunde uppstå räckte inte för att bryta mönstret.

Magi: Många av formlerna kunde strykas och ersättas med en tidigare formel med lägre svårighet och högre effektgrad. Många formler var inte genomtänkta. En del var på tok för kraftfulla, andra var bara menlösa. Alldeles för mycket magi var inriktad på strid, och PSY-jakten var fenomenalt jobbig. Det improviserade magisystemet i Magikerns Handbok var så luddigt att man lika gärna kunde strunta i det, och reglerna för att bygga nya besvärjelser var så luddiga att det med största sannolikhet var det som gav upphov till de högst variabla formlerna.

I övrigt är BRP-motorn i grunden enkel och snabb, men i DoDs fall har den blivit "sönderpatchad" - det har varit för många kockar i soppan, helt enkelt, som alla ändrat något som sedan kommit att hänga kvar till döddagar.

Det bästa som kunde hända den vore att någon kastade ut allt och skrev en ny grundmotor, med basis i BRP, och fick order av någon otäck fan med en stor piska att klämma in hela regelsystemet på max 16 sidor, inklusive exempel, rollpersonsgenerering, strid och grunden i magi, men exklusive färdighetsbeskrivningar, raser och besvärjelser, samt att senare författare fick strikta order om att inte bygga ut den grunden.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Sodivra

Champion
Ojojoj... Sjuka människa...
Med 1105 inlägg /images/icons/shocked.gif(Svimmar)

/Vapenbäraren har talat.
(Har just sålt grisarna och köpt kastknivar och dubbla långdolkar)

Lord of Empire

Warrior
Re: Ett litet citat...

*höhö*
Jag är uppenbarligen inte en av de SL:arna som han pratar om. =) Och jag sade ju att de krånglar till allting hela tiden.

/Erik, som tycker att de borde skjutit.

Lord of Empire

Warrior
...vilka fel fanns det med dem gamla regelupplagorna när det gäller tex magisystemet, stridssystemet osv

Nu är det ett tag sedan jag spelade DoD senast, men jag tycker väl kanske att stridssystemet var lite tråkigt. Slå, parera, slå är inte något jag tycker är en jätte-hit direkt, även om striderna ganska ofta tog slut ganska snabbt.
Magisystemet ser jag inga direkta fel med, men det kunde ju faktiskt vara intressantare. Jag funderade på om man kanske inte skulle ha FV i alla magiskolorna, men att besvärjelserna sedan inte skulle tillhöra någon specifierad skola. Istället skulle en viss besvärjelse kräva ett visst värde av den och den magiskolan för att man skulle ha kraft nog att använda just den besvärjelsen. Har man mer kraft än vad som behövs, ja, desto kraftigare blir den. Det skulle ge mer dynamik och... hm, realistik i systemet.

/Erik