Drakar, the Jade Way....
Ah! Nu drog du upp mitt favoritämne (alla kategorier...)
hm.. som sagt. så kommer ju modulen Drakar i framtiden (inte alltför länge, hoppas vi...), där alla dessa frågor besvaras (eller?).
sen artikeln i Codex 1 (första, urprungsnumret, Codex Urmoder) var ju väldigt informativ... och den har jag baserat min högst personliga syn på hur det står till.
och här kommer den! (min egen vinkling på det hela, tolkat utifrån tillgängliga fakta)
kan tänka mig att drakar har vanlig syn, men en fruktansvärt bra sådan. de har säkert andeförnimmelse också, skulle inte bli ett dugg förvånad. när det gäller drakar kan man aldrig vara nog försiktig!
vilka aspekter en drake kan beror nog från individ till individ. de kan dock säkert lära sig allihop (kanske inte samtidigt... eller jo föresten). i mitt huvud är det dessutom lumian som är hejare på magi, mortuach har slagit mig som lite mer "våld-löser-alla-problem". men undantagen bekräftar alla regler. he.
Mundanas drakar har i mitt huvud bara två vingar. iaf lumian och mortuach. de har stora läderartade vingar med äckligt rejäla vingspann och membran... tänk på att vingarna ska kunna lyfta draken som inte sällan är Väldans stor...
lumian har jag för mig (om jag minns artikeln rätt) var slankare än mortuach som vöerlag var mer, eh, "krigiska" till både läggning och utseende. typ. hm. kanske har förvanskat det hela i minnet. aja. det är så Jag ser på saken.
drakarna kan leva lite varstans. vartän de känner för det. och färgteckningen är ganska individuell och varierar kraftigt... tror dock inte att en del "ovanliga" färgkombinationer förekommer... vi lär nog inte se en mortuach som är svagt pastellrosa med skrikgröna ränder från ryggtaggarna..... fast det kanske bara är jag....
uj... diggar drakar....