Nekromanti Drakar!

Troberg

Sinister eater
Bara för att det är så tyst här så tänkte jag dra igång en meningslös diskussion om ett av rollspelarnas favoritkritter.

I princip alla kulturer, från alla världsdelar, har i sina myter drakar i någon form. Europas och asiens drakar är välkända och har haft det största inflytandet på den typiska fantasydraken, men det finns många andra spännande drakar, tex sydamerikas befjädrade ormar, aboriginernas regnbågsorm, den skånska lindormen, olika havsdrakar och så vidare.

Vilken drake motsvarar mest er bild av en drake? Vilken är häftigast? Varför? Känner ni till någon historiskt mytologisk drake som ni tycker är oförtjänt förbisedd? Andra kommentarer kring historiska drakar?

magoo

Hero
För mig är Ursula K LeGuins drakar (ur Övärlden-trilogin) drakarnas drakar. Hennes drakar är STORA, smarta, oförutsägbara och därmed livsfarliga, men inte nödvändigtvis onda. De flyger, de andas eld och de gillar skatter. De har en hypnotisk blick och talar i gåtor som den värste Vorlon men de kan vara till stor hjälp om de har lust att hjälpa, annars är man dödens. Jag citerar (ur Den Yttersta Stranden):

"När Klarsynt nalkades öarna såg Arren hur drakarna sköt upp i höjden och kretsade runt med morgonbrisen. Hans hjärta fylldes av en glädje som var så stark att den kändes som smärta. All jordisk prakt och ära fanns i den höga flykten. Dera skönhet hade fruktansvärd kraft bakom sig, en vildhet utan gräns men också förnuftets elegans. För det rörde sig om tänkande varelser med talets gåva och urgammal vishet i sig."

"Det är svårt för en drake att tala klart och enkelt. De har inga enkla hjärnor. Och även när en vill tala om sanningen för en människa vet han inte riktigt hur en människa ser på sanningen."

Foggmock

Myrmidon
Sidan 126, Jorges bestiarium. Det är så drakar ser ut.

Hur den beter sig är olika, det beror lite på vad man vill uppnå för effekt liksom.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ge mig ett "S"...

Smaug, helt enkelt. Det är min favvisdrake. I alla fall av dem ni hört talas om. Har några drakar i min kampanj som är coola.

Eller vänta... Trollkarlen från Övärlden! Där finns de bästa drakarna. Smarta, farliga, mäktiga, fantastiska, mystiska bestar, legendariska varelser!

Hmmmm... vad heter de... Orm Embar och Kalessin. De är bäst.

M.

quetzalcoatl

Veteran
Mitt nick säger allt [ANT]

Om ni nu klickade, så är quetzalcoatl [ketsalkotul] nahuatl (aztekiska) för befjädrad orm...

Johan K

Gammal & dryg
alltså, Smaug ligger ju bra till måste jag ju säga.. Han känns på nått sätt som nån form av urdrake..
Sedan så får jag ju åxå hålla med Fogge om att Skuugadrake inte är allt för tråkig heller.

/ Johan K, som tänkte sova nu

Jade

Warrior
Drakar! Favvoämnet!

Jäpp. Här har vi en äkta drakfanatiker... Oja, jag brukar sluka det mesta så fort drakar är inblandade. De är den enda anledningen till att jag faktiskt äger en upplaga av "Dungeons & Dragons -The movie"... hjalp.

Men det finns en som slår alla inom den drakoniska världen; Errol . Den klart glänsande (nåja) stjärnan i "I lagens namn" /Guards! Guards! av T. Pratchett.
Han är odiskutabelt den tuffaste. Så är det bara. Sen kanske han rent teoeretiskt klassas som sumpdrake, men han är en drake. Nämnde jag att han var tuff?

En annan svårslagen favorit är ju Draco i filmen Dragonheart. (Något som jag tror är till stor del Sean Connerys förtjänst). Eh, ja.

Fast, de som ändå, på något vis, känts mest som "drakar" hittills är faktiskt, hör och häpna, Krynns* drakar. De finns i många olika varianter, de har karaktär och de har personlighet (det är iaf vad jag alltid inbillat mig själv).
De har influrat drakarna i Centuriin (i mitt MYTH) rätt mycket. Rätt väldigt mycket faktiskt. Det är väl kanske inte så mycket som skiljer dem åt. Nåväl. (Centuriin överhuvudtaget är väldigt influerat av Krynn).

Är nog lite av en draktraditionalist. Tror jag. Och ändå finns det så många olika varianter på de små liven att man blir helt snurrig.... Och man vill hela tiden bara se fler, och fler, och fler......

Visserligen har jag grävt väldigt lite i den stora fauna av drakar som finns där ute... Någon gång måste jag börja göra något åt detta...

*Krynn - Världen där Draklanskrönikorna, Draklanslegenderna och x antal andra böcker utspelar sig. Mjao.

Lilla Ego borde inte skriva inlägg när hon inte har något att säga..... :gremtongue:

Ulfgeir

Swashbuckler
Bilden av Great Dragons i Shadowrun är ju bra exempel på hur mäktiga drakar kan vara. Menar här har vi en 10 000 år gammal drake som äger det största megaföretaget eller en annan som tycker att han skall bli president i UCAS... Tänker på Lofwyr och Dunkelzahn.

Annan favvo-drake är ju en lite faerie-dragon som finns med ett par noveller till Forgotten realms.

Normalt sett så visas drakar allt för ofta som något som en HJÄLTE kan slå ihjäl efter behag. Men drakar är stora, de är smarta och de är farliga.

/Ulfgeir

Winterquist

Veteran
En favvodrake är ju Blatifagus den Bleke i det klassiska äventyret "Svavelvinter". Egentligen en sorglig figur som saknar sin svans och har en kropp söndervärkt av reumatism. Men han är attans bra på schack...

//e

Troberg

Sinister eater
Fast jag menade ju...

...drakar från verkliga mytologier i första hand, inte rollspelsdrakar eller fantasydrakar.

Organ

Out of time, out of mind
I sådana fall...

Min favoritdrake från den verkliga världen är Nick Drake :gremgrin:

/Anders

Krille

Super Moderator
Isåfall...

Klicka här om bilden inte funkar.

Räknas Flygvapnets historia som verklig mytologi? :gremgrin:

---

Mer seriöst: den kinesiska long är den mest sympatiska drake som jag kan komma på, och man tar fortfarande hänsyn till den när man bygger hus. Därnäst kommer Fafner, men det beror mest på Sigurd Fafnersbane och framförallt flickan som han får tag på femtielva verser efter att draken är död, och som egentligen inte har något alls med draken att göra.

Olle Linge

Snigel
Re: Fast jag menade ju...

Kinesiska drakar, utan problem. De symboliserar så många positiva egenskaper att de utan tvekan plockar första platsen. Visserligen kan onda, häftiga drakar i andra kulturer också vara intressanta, men inte på samma nivå.

G

Guest

Guest

Hydror om de räknas som drakar annars jas planet, iövrigt försöker jag undvika någon mesig drake.

Foggmock

Myrmidon

Det fattade jag väl. Men det sket jag i! Summan av alla drakar som surrar i mitt huvud finns på sidan 126 i Jorges bestiarium, så enkelt är det. Det är så drakar ser ut. Punkt.

Är det en "ååh min fabbizdrake är han i Mulan *fnitter-fnitter*"-tråd så får jag väl namedroppa Fafner, Grendel och Nidhöggsormen.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Fafner

För det är den enda jag på rak arm kan komma på från "verkliga" mytologier.

Han är cool. Inte för att jag vet så mycket om honom egentligen. Förutom att Sigurd nitade honom.

M.

Pendragon

Swashbuckler
Medhåll

För han får de snygga brudarna:
...en liten stund, innan de återvänder till sin medelålders glasögonbeprydde vanlige dödlige (om jag inte minns helt fel).

Boken får bonuspoäng vas ascool drakmagi dessutom.

/Joel

Gordeg

Hero

Bara historiska drakar, eller nutida också? Annars skulle jag vilja lägga min röst på Laila Freivalds.

Gordeg

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ooooh, the irony, the irony!

Jag hoppas att det fler än mig roas av ironin i att Trobergs intressanta inlägg får en massa OT-skämt som svar... :gremlaugh:

Dåliga OT-skämt till på köpet!

M.