I jämförelse med pdf-en är den publicerade versionen updaterad med avseende på händelserna i Barasive at War och Barsaive in Chaos.
När det gäller Earthdawn generellt så har det varit ett visst missnöje bland gamal ED-fans gällande hur LRGames har drivit metaplotten och att de lagt in lite för mycket manga-influenser.
Jag rekomenderar starkt att ni håller ögonen på RedBricks publikationer om ni ska använda en reviderad version av Earthdawn. De kallar sin verion Earthdawn Classic. De har sammansatt det mesta av regler som finns utgivet av FASA sen tidigare i två riktigt feta böcker, Eartdawn Player Compendium och Earthdawn Gamemaster Compendium. Dessa omfattar informationen i Earthdawn (regelboken), ED Companion, Creatures of Barsavie, Magic A Manual of Mystic Secrets, Arcane Mysteries of Barsaive, Earthdawn Survivial Guide, Adepts Way samt i stort sett alla publicerad monster och horrors från äventyr och moduler.
Folket på RedBrich har gjort en digert jobb i att göra alla regler genomtänkta och konsekventa. Jag och flera old-school earthdawnies med mig anser att detta är den bästa revisionen av ED till dags dato. Men det är ju en smaksak...
Tyvärr finns dessa regelböcker än så länge bara som pdf-er, men de ska gå i tryck när som helst (se deras hemsida
www.earthdawn.com).