Nekromanti Drake

Morollan

Veteran
Jag såg Jurassic Park III idag, kanske inte så hemskt bra film men ganska underhållande. Nåväl av någon anledning så började jag fundera på drakar när jag såg dom olika jätteödlorna jaga dom små människorna. En drake måste ju vara i samma viktklass som dom där ödlorna och sådana dödar man inte med ett svärd eller dylikt.

Men saken är den att om man kör med den vanliga skadetabellen så kan man ju lik förbannat få in en lyckoträff och träffa hjärtat eller dylikt, men allvarligt talat kan man verkligen med tex ett svärd äns nå fram till hjärtat.

Krille du som skriver drakar, kommer det att finnas en alternativ skadetabell för drakar och kanske även för andra jätte stora monster. Chansen att det bara blir långa sår och kött sår som extra skador borde vara hemskt mycket större på en sån skadetabell.
Fast om jag har fattat Krille rätt så ska dom ju ändå inte gå att döda så det här är kanske lite skit i samma...

Morollan GyllenSkägg -De sju havens F.D Skräck

Big Marco

Läskig
Drakarna i Eon är stora och mäktiga, men kan fortfarande förgöras med fysiskt våld (det krävs dock en hel del innan en löjlig människa kommer så långt).

Jag håller på att bolla en hel del med de statsmässiga bitarna av drakarna, och jag kan ju säga att det kommer att vara lite annorlunda jämfört med tex människor.

Bland annat kommer drakarna ha naturliga-skyddsvärden som ingen annan varelse ens kan drömma om. Sedan har de betydligt fler skadekolumner.

Om de får en egen skadetabell låter jag vara osagt - jag skall testdöda en drake minst dussinet gånger innan jag kasserar nuvarande system.

-Marco Behrmann

Nightowl

Champion
"Bland annat kommer drakarna ha naturliga-skyddsvärden som ingen annan varelse ens kan drömma om. Sedan har de betydligt fler skadekolumner."
Mao, alla presumptiva drakdödare i Mundana går på KAS medan de väntar på att nån ska uppfinna A, krutet och B, kanonen? :)

Oavsett värld är det ganska rimligt att kritter av en drakes storlek (nu vet jag inte exakt hur stora de är i Eon, men...) är ebarmligt svår att döda med den kraft man kan åstadkomma med människohänder. Och ändå kan faktiskt pygméerna i Afrika döda elefanter utan modern teknik och vapen...

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

Staffan

Myrmidon
I Eons grundbok (i alla fall ettan) nämns ett värde som heter "Skadeintervall" (sid 163), som är det värde som man delar skadeverkan med för att få fram antal skador och extraskador (10 för alla rollpersoner). Dock så verkar det som om de övergav den idén rätt snabbt, eftersom inte ens jättebläckfisken i M&V har något särskilt skadeintervall (och den om något uppfyller väl definitionen på "stor varelse").

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Kitzune

Swashbuckler
<I>"Och ändå kan faktiskt pygméerna i Afrika döda elefanter
utan modern teknik och vapen..."</I>

Jo, men HADE de haft modern teknologi kunde de stoltsera
med den döde elefanten på deras hemsida /images/icons/wink.gif

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"

Nightowl

Champion
"Jo, men HADE de haft modern teknologi kunde de stoltsera
med den döde elefanten på deras hemsida "
Så vad du menar är att de tidigare nämnda presumptiva drakdödarna inte bara skall leva på KAS tills någon uppfunnit krutvapen, utan de skall vänta på IT-revolutionen och gå på Datortek så de kan lära sig göra en egen hemsida först? :)

Vilket naturligtvis leder oss tillbaka till ämnet och den i sammanhanget befogade frågan: kan mundanska drakar dö en "naturlig" död?

Nightowl, som vill påminna om historien om den uuuuuuuurgamla draken och de koboldiga rollpersonerna...

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

Helmgast
Det systemet är väldigt bra. Efter att ha träffat en stridshäst i hjärnan, så är jag lite besviken på M&V. Istället borde chockvärdet vara max 20, och skadeintervallet justeras efter det uträknade värdet på chockvärdet, vilket ska vara max 20. Ju högre (STY+TÅL+VIL)/3 man har ju högre skadeintervall får man då. Detta leder till att målpunkt 'hjärna' är väldigt farlig för alla.

// Slut.

Big Marco

Läskig
kan mundanska drakar dö en "naturlig" död?

Det är en väl förborgad hemlighet. ,-)

-Marco Behrmann

Kitzune

Swashbuckler
Mundana IT [OT]

<I>"skall leva på KAS tills någon uppfunnit krutvapen, utan de
skall vänta på IT-revolutionen och gå på Datortek så de
kan lära sig göra en egen hemsida först? :)"</I>

Det skulle ju lösa en hel del problem, som:
"Jippie, jag har dödat en drake !"
"Nej det har du inte alls. Bevis tack !"
"Öh ... han ligger här borta någonstans."

Skulle denne person ha haft digitalkamera kunde han lätt
tryckt upp en hemsida, gjort guider till hur man går till
väga samt slängt upp ett par schyssta draksopperecept.
Fast jag vet inte om IT-revolutionen skulle slå så hårt i
Mundana, i varje fall inte i Tirakernas riken /images/icons/wink.gif

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"

Jag och Loke i min grupp har suttit och diskuterat om det hela. Duriel berättade fär länge sedan för mig om en egen regeltolkning han hittat på.

Man ökar kravet för extraskador helt enkelt. Man måste kanske göra 20 skada för att det ska bli en extraskada.

Låt mig göra ett ex: Den modige Johan svärdsegg har bestämt sig för att rädda sina vänner och slåss mot en drake för att ge dem tid att fly. Detta är en stor jäkla mortchandrake också. Johan attackerar och lyckas få in en träff för att sedan hoppa iväg från de huggande käftarna. Han gör hela 67 i skada på draken och högg mot drakens framtass. SL ler och säger att denna drake har en skadeintervall på hundra. Alltså måste Johan göra hundra eller mer i skada för att få in en extraskada. Johan gör ett litet jack på drakens klo. Johan sticker för det slaget var det hårdaste han någonsin utdelat...

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Big Marco

Läskig
Re: Drake - en missad poäng

En helt annan aspekt som verkar var helt fördunklad i hela diskussionen är att alla verkar anta att draken ligger där och lugnt låter hjältarna bulta på dem.

Mtp att drakarna dels är högmagiska varelser, dels besitter en enorm fysisk styrka, tillsammans med andningsvapen så är det inte speciellt många löjliga två-meters-snubbar/snubbor som överlever första aggressiva mötet med en drake.

Glöm inte att det krävs att man vinner initiativet för att få anfalla. Nä, jag behöver kanske inte säga vad en drake har i VINIT? I skadeverkan? I Stridsvana? I FC med sina vapen? I FC med sin drakmagi?

Jag säger inte att det är omöjligt att bulta ihjäl en drake - jag säger bara att det nästan är omöjligt. ,-)

-Marco Behrmann

Staffan

Myrmidon
Re: Drake - en missad poäng

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Glöm inte att det krävs att man vinner initiativet för att få anfalla. <p><hr></blockquote><p>
Nja, man kan ju alltid göra ett motanfall. Om man överlever drakens första anfall, d v s.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Nightowl

Champion
Re: Mundana IT [OT]

"Jippie, jag har dödat en drake !"
"Nej det har du inte alls. Bevis tack !"
"Öh ... han ligger här borta någonstans."

Tja, jag betraktar inte det som står på nätet som sådär otroligt trovärdigt, så...

För att sno en kommentar från Gondica-forumet, så skall det bli kul att läsa sexsajterna med "interracial" när Mundana får en IT-revolution. "Se gråtroll göra det med gurder!" ;-)

Nightowl

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.