Nekromanti Drakeld, och annan eld

Tribble

Veteran
Problem. Jag har en fråga om elden från en drake. När man får eld från en drake, är det enda som händer att man ev blir antänd av eld? Dvs får man ingen traumaskada alt smärtskada av elden direkt? I så fall, vilket absvärde används av rustningar?
Samma sak är det väl antagligen med diodaktus pyrotropiska brisad.
Snabbt svar tack, vi är mitt i striden...

Yvian

Warrior
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Det står ju i tabellen med eld att man faktiskt får både en direkt-skada av elden OCH ett antändningsvärde (iaf så vitt jag kan komma ihåg).

Alltså enligt regelboken ger drakeld (finns under skador & läkning, sidan 173) Ob5T6 Trauma, Ob2T6 Smärta och har ett antändinngsvärde på 18... Sen om man antänds så får du skada varje runda (vet dock inte om det är just DEN skadan som man får varje runda men iaf...)

Citerar "Brännskada" under skador & läkning på sidan 173 i regelboken:
"Varje runda som en kroppsdel utsätts för eld elelr ett hett föremål så slår man ett slag för Trauma och ett slag för smärta..."

Alltså får du Ob5t6 Trauma och Ob2T6 Smärta varje runda som draken blåser ut sin eld på dig... Brännskada slås dock i slutet av rundan, och då i ett "totalt" slag med en sammanräkning av alla eldskador...

Hoppas svaret han komma i tid för att vara till nytta :gremlaugh:

Ps. Ang. skydd osv. hänvisar jag till tabell 7-17 som visatr olika materials skydd mot eld (dvs. hur många rundor det skyddar mot elden innan du börjar ta skada...)

Fahnen

Swordsman
Om en drake får för sig att spruta eld på'n är man inte en fin liten rykande askhög då??

Midar skulle gärna spela Drake.

Tribble

Veteran
Så, när draken blåser, så får man Ob5T6 Trauma, Ob2T6 Smärta direkt. Får man tillgodoräkna sig något abs då, i så fall vilket (Hugg, Kross, Stick, BRYT)?
Chansen är då också att det har börjat brinna i dig, så brinner det efterhand igenom din rustning, därefter t ex 1T6T, 1T6S varje runda...

Å andra sidan har vi en annan åsikt också, det är att om man blir antänd, så tar det en stund innan elden går igenom rustningen och därefter får man Ob5T6T, Ob2T6S per runda. Det låter dock konstigt från mitt sätt att se...

Yvian

Warrior
Såhär:

Om du inte har något som skyddar dig (t.ex. en metallrustning skyddar i 1 runda) så tar du i slutet på rundan Ob5T6 Trauma och Ob2T6 Smärta, ja. Har du däremot rustning eller annat skydd så skyddar denna mot elden i ett antal rundor beroende på typ...

Blir man sedan antänd (svårigheten för såna slag beroende på material finns också det på sidan 173, tabell 7-18...) så (iaf såvitt jag förstått det) tar du skadan för elden varje runda...

Så rustningen skyddar inte med varken Hugg, Kross, Stick eller BRYT, utan i 1 runda och inget mer... Sedan om rustningen smälter (vilket då skulle orsaka bäraren ännu mer skada) eller om den bara inte skyddar mot eld längre är upp till dig (SL) att avgöra... Därför är t.ex. Läder bättre skydd mot eld än metall...

Tribble

Veteran
Men, draken blåser ju till en runda, och rustningen skulle i så fall skydda den rundan. När han sedan blir antänd så brinner kläder 1T6T, 1T6S. 2 rundor senare blåser draken till igen... rustningen absar 1 runda helt och håller och samma sak med brinnande kläder etc också... Därför skulle man ju i princip bara få skada för de brinnande kläderna, medan drakelden aldrig skulle komma igenom rustningen?

Yvian

Warrior
Jo men det är där som spelledaren (du) bestämmer hurvuda rustningen inte skyddar längre efter första attacken eftersom det har absorberat elden, eller om det krävs att draken blåser eld i flera rundor för att spelaren ska ta skada...

Fast samtidigt, han brinner ju redan i kläderna, och då borde ju metallpansaret ha slutat skydda eftersom spelaren har brunnit i mer än en runda (rustningen skyddar första rundan mot skada, sen skyddar den inte längre, den kanske har blivit stekhet osv.)

Tribble

Veteran
Hehe, diskussionerna går heta :gremwink: här. Vi är inne och diskuterar att man lika gärna kan stå i en drakeld (5T6) under 10 sekunder som att stå i ett majbål (1T6) under samma tid utan att få någon skada, bara man har två lager rustning över hela kroppen. Nå, vi har gått vidare. Han börjar brinna, men får inga 5T6...
Tack för åsikterna.

Förtydligande

Man får Ob5T6 Trauma (och Ob2T6 Smärta) av drakeld per runda, så man kan faktiskt överleva det...
Ja, om man nu mot förmodan har blivit träffad i endast en kroppsdel. Skadekoden "Ob5T6 Trauma och Ob2T6 Smärta" räknas ju nämligen för varje kroppsdel som utsätts för elden. En eldkvast som täcker hela kroppen (dvs alla sju kroppsdelarna) skulle ju ge hela sammanlagda Ob35T6 Trauma och Ob10T6 Smärta. Lägg därtill det extremt höga antändningsvärdet på 18 med tillhörande sannolikhet för elden att ta fäste på kroppen. Försök överleva det om du kan! :gremwink:

Tribble

Veteran
Re: Förtydligande

I det här fallet var det bara en liten mesdrake med liten stråle av eld mot en kroppsdel. Så allt är klart. Draken lever dock fortfarande :gremsmile: