Nekromanti Draken och riddaren

Hanoi

Veteran
vilka riddare (läs folkslag: conrier, perenner, tokon) svär trohetsed till Draken? och kan en sådan äga mark och leva som en valig riddare (Daak)?. (anledningen till att jag frågar är för att jag inte är så insatt i Den gamla tron.) och skulle en sådan riddare kunna vara girig och maktlysten? med tanke på att léarams druider inte får äga något kanske en riddare som svär trohetsed till Draken är lite inne på den grejen också? och vad tycker "vanliga" sabriska riddare om en riddare som ät troende i den gamla tron? och ser den riddarutbildningen ut som vanliga riddarfostringar?

skulle vara hemskt tacksam för svar, emedan jag känner mig helt lost i frågan. här har ni ett helt gäng fågor att besvara! :gremwink:

Krille

Super Moderator
"vilka riddare (läs folkslag: conrier, perenner, tokon) svär trohetsed till Draken?"

Det är inte folkslagsberoende, utan religionsberoende. I övrigt, riddare som riddare.

Hanoi

Veteran
ok, men hur ter sig riddarens religiösa utövande i förhållande till en riddare som är Daak-troende?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Riddare är vardagstroende.

I Eon så är det viktigt att skilja på begreppen 'vardagstroende' samt 'Troende'.

'Troende' är man om man har valt yrket Troende. Det är då det är intressant att börja räkna Qadosh poäng, och alla förpliktelser och tabun blir också mycket mer aktuella.

Riddare är i gemen vardagstroende. "Daakiska" riddare så väl som "Gammeltroende" riddare. Deras religiösa utövanden är skiljer sig således på exakt samma vis som en vanlig sabrier som tror på Daak gentemot en vanlig sabrier som tror på Den gamla tron.

/Naug

Hanoi

Veteran
Re: Riddare är vardagstroende.

men får en "gammeltroende" riddare lika mycket respekt som en daaktroende?

Eskil

Warrior
Re: Respekt

men får en "gammeltroende" riddare lika mycket respekt som en daaktroende?
Om jag inte tar helt fel beror det väl på hos vem eller vilka det handlar om, hos draktroende tokon får han väl mer respekt än en adelsman som tror på daak skulle få. Medan han kanske ses på med lite sneda ögon av de andra adelsmännen i Consaber som dyrkar Daak, för att inte tala om religionens kyrka som bekant är dominerande i landet.