Nekromanti Drakens palats, drakens håla och drakens grotta

Eagle

Swordsman
Jag har läst boken drakar, men blir fortfarande inte klok på hur jag ska beskriva drakens boning för mina spelare när de väl befinner sig där - om det t.ex. är en boning i en bergsgrotta eller i ett palats. Många drakar lever i skogen, men hur i all sin dar ser en sådan boning ut för att inte dra till sig oönskad uppmärksamhet. Kan ni vara snägga och beskriva för mig vad jag ser i detalj och vilka andra hörsel och doftintryck jag upplever när jag befinner mig i och vandrar omkring inuti drakens boning?

En annan sak jag skulle vilja veta. Om du befinner dig i ett palats som tillhör en prins, så kan du ju lista ut vilka saker som kan tänkas finnas där, kläder, hårborste, spegel etc. Men vad för "saker" hittar jag i drakens boning och på vilket sätt är dessa förmål relevanta för drakens liv?

Tack på förhand :gremsmile:

wallahad

Swordsman
Det beror för mycket på draken.

Är det en drake som älskar naturen eller en brutalt dominant drake?

Men som grund skulle jag säga att drakar är mera naturnära än konstnärliga.
Dvs; Inga pryttlar, annat än sånt den fått i gåva eller tagit från Drakdräpare.
Hålor som den gjort själv eller naturliga.
Ruiner av gamla samhällen.

Mellan tumen och armbågen skulle jag rekomendera att än snällare drake hellre böjer naturen runt sig så den framhäver lugnet i naturen.
En Dominantare bränner och knäcker det runt denna, tills det passar dennes sinne.

Drakboningar

Jag har läst boken drakar, men blir fortfarande inte klok på hur jag ska beskriva drakens boning för mina spelare när de väl befinner sig där - om det t.ex. är en boning i en bergsgrotta eller i ett palats.
Tja, det beror helt enkelt på vilken boning draken har valt att bebo. Drakens specifika personlighet är ju en bidragande faktor här till val av boningstyp (det är ju i regel ganska stor skillnad på lumian och mortuach boningar), tillgången på lämpliga boningar i området en annan.
Om exempelvis draken ser en placering i en bergskedja som ett lämpligt strategiskt val (observera att det i princip aldrig är en slump att en drake har valt en plats till sin boning - det finns i regel alltid en anledning till att de valt just denna plats) så är det ju ganska sannolikt att det blir en grotta som får tjäna som boning. Skulle det finnas någon övergiven och inte allt för sunkig ruin så kanske den väljer denna istället.

Många drakar lever i skogen, men hur i all sin dar ser en sådan boning ut för att inte dra till sig oönskad uppmärksamhet.
Tja, särskilt många högre drakar bor faktiskt inte i skogen just då det sällan finns bra boningsplatser där. De som dock bor där bor förmodligen i någon större grotta i något skogsliggande berg eller underjordiska grottgångar. Drakarna trivs helt enkelt inte med boningar utan väggar och tak.

Kan ni vara snägga och beskriva för mig vad jag ser i detalj och vilka andra hörsel och doftintryck jag upplever när jag befinner mig i och vandrar omkring inuti drakens boning?
Lite svårt att besvara denna fråga med tanke på hur radikalt olika boningarna kan vara. Ge mig ett exempel på en sorts drakboning så kan jag ge dig lite mer konkreta tips. Generellt kan man dock säga att närheten till skugglandet förstärker och ascentuerar den redan rådande stämningen i boningen. Exempelvis en mörk, tidlös ruin kan te sig ännu mer mörk o tidlös och en vacker kristallgrotta kan te sig ännu vackrare medännu mer fantastiska kristallformationer (kanske tom. flera av dem glöder med ett magiskt ljus?). En och annan eller kanske ibland tom. flera underliga skugglandsvarelser kan också återfinnas i drakens boningen om draken tolererar deras närvaro dvs.

En annan sak jag skulle vilja veta. Om du befinner dig i ett palats som tillhör en prins, så kan du ju lista ut vilka saker som kan tänkas finnas där, kläder, hårborste, spegel etc. Men vad för "saker" hittar jag i drakens boning och på vilket sätt är dessa förmål relevanta för drakens liv?
Den stora skillnaden här är mellan lumian och mortuachboningar.
En lumian kan tänkas ha de flesta saker i besittning som du kan finna hos både diverse lärda och magiker. Bokhyllor, skrivpulpeter, hyllor med diverse artefakter (både magiska och tillverkde föremål som ett slags souvenirer/kuriosasamling från sina resor), kistor att förvara saker i osv. Även en del konstföremål kan återfinnas så som tavlor med exotiska motiv, statyer osv. Lumian har helt enkelt en otrolig nyfikenhet på i stort sett allt som är värt att veta något om och deras boningar brukar återspegla detta. Kunskap kan ju lagras i många olika former. Dessutom är många föremål i boningen förtrollade för att ha en mer varaktig elelr praktiskt funktion. Exempelvis föredrar lumian exempelvis glödande kristaller med en ljusförtrollning istället för facklor.

Mortuachs boningar ät mer tempeliknande. Möblemang är i princip icke förekommande (om där inte finns väl omhändertagna tjänare/slavar) och hela platsen som sådan är byggd på ett sätt som skall skildra draken och dennes storhet, ungefär som att draken själv är guden som dyrkas i detta "tempel". Så statyer, ofta förestållande draken själv, dekorativa inristningar i väggar och tak, lyxiösa draperier, dyrbara konstföremål, fantastiska magiska installationer ja helt enkelt allt som vittnar om den prakt och storhet mortuachdraken anser sig representera.

Sammanfattningsvis kan man säga att lumian i sitt pragmatiska sinnelag gärna har förmål med en praktisk användbarhet runt omkring sig medan mortuach mer ser prylar som ett slags "penisförlängare"

Sebastian - som för övrigt rekomenderar boningsbeskrivningarna i texterna om de olika specifika drakarpersonligheterna som beskrivs då dessa utgör diverse exempel på hur boningarna kan arta sig