Nekromanti Draug - et rollespill

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Draug - et rollespill
Draug är ett nytt rollspel från Norge om Norge och norsk folktro i ett mörkt 1800-tal. chrull har tagit sig en titt.

Produkt: Draug – et rollespil
Produktlinje: Draug, Spartacus Forlag
Författare: Matthijs Holter
Omfång och format: 240 sidor A4, trådbunden hårdpärm
ISBN: 82-430-0301-0
Cirkapris: 320

Året är 1801. Norge är under danskt styre, utan konung och utan flagga. Men den gråa vardagen är full av varelser och saker kyrkan inte vill erkänna existerar. Draug är ett nytt rollspe... (4179 fler tecken)

Gå till artikeln

Frixeray

Swordsman
Asså, nåt är jävligt fel

Det var ju det här med rollspel i olika länder...

I Sverige produceras/spelas det väldans mycket rollspel, i förhållande till befolkningsmängden iaf... Medias syn på det hela är som bekant att rollspel är någonting farligt.

I Norge, där rollspel är en förhållandevis liten hobby med kanske runt 10000 spelare, enligt Matthijs själv, och några få publicerade spel. Medias syn på saken? Läs och skräms av svensk media. Att Draug sedan ges ut av ett vanligt bokförlag är väl också nått att föundras över, fast kanske inte ändå...

I övrigt verkar Draug helintressant, sådana spel tilltalar mig (men tyvärr inte resten av min spelgrupp i samma utsträckning). Kanske tar och kikar in det nån gång...

matthijs

Veteran
Norske medier og rollespill

På slutten av 80-tallet ble rollespill sett på som en kuriositet - morsomme spill om drager. Men på begynnelsen/midten av 90-tallet begynte innflytelsen fra Sverige og USA å merkes: Bjuv-drapene fra 1994 ble nevnt, og da en prestesønn forsvant i 1994, ble det satt i forbindelse med at han var glad i rollespill.

Da vampyr-fantasten Heather Wendorf i USA drepte sine foreldre i 1996, gikk pressen helt amok. Overskriftene var av typen "Drapsspill selges i Norge".

Så en lang rolig pause; det norske rollespillet Fabula fikk litt positiv omtale, det samme gjorde spillfestivalen Arcon.

Ved drapet i Halmstad i 2003 gikk det helt galt. Norsk presse kopierte ukritisk Expressen og Aftonbladets vinklinger på saken. Etter et par hektiske dager konkluderte media (som politiet) med at drapet ikke var relatert til rollespill i det hele tatt. Men jeg tror nok en del som ikke kjenner til rollespill ble skremt av saken.

Da Draug kom ut i sommeren 2004 hadde vi flaks: Vi kunne i stor grad kontrollere vår egen vinkling. En bok på et seriøst forlag betyr at man intervjuer forfatteren. Jeg fokuserte hardt på positive aspekter ved rollespill, og nevnte ikke noe av den tidligere pressedekningen. Jeg fikk heller _ingen_ spørsmål av typen: "Er du satanist?", "Det er vel mange som aldri kommer ut av rollen sin?" osv. (Jeg hadde svar klare, men trengte dem altså ikke).

Aktiv kontakt med media har vært det beste forsvaret. Forlaget har sendt ut pressemeldinger, folk har tipset journalister osv. Slik kan man mate dem med riktig informasjon, i stedet for at de må hente feil informasjon fra useriøse kilder.

chrull

Stockholm Kartell
Re: Norske medier og rollespill

Herregud. På den här fronten har ni kommit betydligt längre i norge än vi i sverige.

Hur vanligt med rollspel är det i Norge? Nån som kan jämföra försäljning och sånt per capita, eller iaf vet tillräckligt för att gissa lite?

För det verkar ju som om vi i sverige har en mer levande och större hobby (rollspel.nu och mängden utgivna rollspel verkar ju säga det iaf.). Varför har vi inga intervjuer med rollspelskapare i våra dagstidningar?

Kanske något Neogames ska kolla på nu när EON3 kommer. trots allt är det ju ett av våra populäraste inhemska rollspel...

chrull

matthijs

Veteran
Re: Norske medier og rollespill

Jeg tror faktisk at ingen vet hvor mye rollespill som blir solgt i Norge. Antallet spillbutikker kan gi en indikasjon: De 2 store kjedene (Avalon og Outland) har til sammen 7 dedikerte spillbutikker.

I Sverige virker det som om mediene har satt seg helt fast i at rollespill er negativt.

Det er tre ting jeg tror har hatt veldig stor betydning for at Draug har fått så stor og positiv dekning:

1. Det er utgitt på et seriøst bokforlag, som også utgir intellektuelle og smale bøker, reiseskildringer, krigshistorie osv. For mediene gir dette et annet image enn enmanns-forlag som kun utgir spill.

2. Settingen gir folk et inntrykk av både kultur og mystikk, noe som sikkert appellerer sterkt til kulturjournalister.

3. Det ble utgitt på sommeren. Avisene var desperate etter noe å skrive om. Et velformulert tips til en journalist på riktig tid er gull verdt.

Johan K

Gammal & dryg
man får tacka för en bra recension !!
Blev om något ännu mer sugen på att skaffa Draug nu.. verkar ju som en gasnak skönt spel..

/ Johan K, som hoppas på att regnet går över tills imorgon

Storuggla

Champion
Tja, då var ett beställt från en spelbutik någonstans nära Bert Karlsson. Får man se om det är något att ha. :gremsmile:

Storuggla, kravatter i horder