Nekromanti [Dread] Train to Narvik - hjälp med karaktärer.

Ymir

Liten kantbaron
Jag såg den asfeta koreanska zombiefilmen Train to Busan, så nu måste jag göra Train to Narvik, dvs ett Dread-zombiescenario på ett tåg. Men ett zombiescenario står och faller med sina karaktärer, så jag behöver hjälp med att spåna på balla rolliskoncept.

Som alla koola katter kanske vet så använder Dread frågeformulär för att bygga rollpersonerna, exempel på hur det ser ut finns här, och på begäran kan jag även dela frågeformulär jag själv skrivit till tidigare scenarion. Jag är alltså i den här diskussionen inte bara intresserad av bra koncept, utan också intressanta frågor att ställa till dem.

Premissen är skön för att Dread är perfekt för 6 spelare och 6 personer är precis vad som får plats i en kupé på tåget Stockholm-Narvik. Så rollpersonerna kan vara en grupp främlingar, essentially, som delar en kupé - kanske har de hunnit bekanta sig lite med varandra när scenariot börjar? Annars är bra idéer på grepp för att få dem att göra det i nån slags introscen också intressant - normala svennar på tåg pratar ju inte med varandra så lättvindigt (även om jag själv till och med spelat Apocalypse Wörld helt spontant med totala främlingar på Narvik-tåget, kupéer och femtielva timmar genom Norrlands inland gör balla grejer även med tråkiga svenskar).

De enda idéer jag har är följande:

- gravid kvinna på väg för att möta upp sin man (eller på flykt undan honom?) Så vi dekonstruerar preggo-zombiefilm-arketypen lite genom att hon -inte- har en överbeskyddande snubbe som bihang.
- nån korrupt norrländsk kommunalpolitiker på flykt från eller på väg till någonting, kanske med ett tonårsbarn i sällskap?
- flykting på väg till deppigt boende i Jokkmokk

vet inte hur bra de är. hit me med alla era koncept, alltifrån stengrå diskbänksrealism till subvertade actionarketyper och halvt knäppa grejer går bra, men - no guns. Avsaknaden av survivalister med massor av vapen är alltid det bästa med zombiefilmer som inte utspelar sig i USA.

Frippe

tackar som frågar
"No guns" alltså...

Vad sägs om en militär (vpl/yrkes/vad som passar bäst) på väg tillbaka till regementet från ledighet? När skiten träffar fläkten så drar denne hela tiden upp vad man skulle kunna göra om man bara hade ett vapen. Karaktären drar gärna mustiga historier om livet i uniform.

Lukas

Mannen i Gult
Hur intressant den här tråden än verkar, så vill jag andå mest höra hur det kommer sig att man spelar aw med fremlingar på ett tåg.

Kan vi inte ha en tråd om det?

Ram

Skev
Röjdykare på oljerigg, utvandrad stockholmare med drogberoende vars fru och ofödda barn precis omkommit i en bilolycka där den de krockade med var alkoholpåverkad.
Skidåkare i elitklass som aldrig tog sig in i det översta skiktet och nu är i sluete på sin karriär.
Gruvarbetare 1A, övrig info oviktig.
Testpilot från vidsel vars synfel blivit så allvarligt att hon inte längre får flyga.

Fridigern

Swordsman
En doktor eller sjuksköterska. Lyssnade på robert jonssons äventyr i "vi spelar rollspel" och jag tyckte mycket plot levererades på ett stämningsfullt sätt genom doktorns observationer.

Ymir

Liten kantbaron
Lukas;n209272 said:
Hur intressant den här tråden än verkar, så vill jag andå mest höra hur det kommer sig att man spelar aw med fremlingar på ett tåg.

Kan vi inte ha en tråd om det?
well vi pratade med folket i kupén och när det framgick att vi skulle till Fjällcon så föranledde det lite frågor om vad rollspel var och så och då tyckte de det lät ball så då var vi "let's play AW här och nu, är ni på?".

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
En veteran från 13[SUP]e[/SUP] Demi-Brigade de Légion Étrangère på väg till Narvik för första gången sedan ha slogs mot de onda tyskarna där 1940. 95+ men lika mycket anti-nazist som då.

En veteran från 139 Gebirgs-jäger regiment på väg till Narvik för första gången sedan ha slogs mot de dekadenta västallierade där 1940. 95+ men brinner än av tysk patriotism.

En fetlagd och inbunden medelålders MÖP på väg till Narvik på slagfältsexkursion. Pratar om jagarvrak och rester av stridsvagnar med alla han stöter på, och saknar förmågan att notera människors totala ointresse för hans passion.