Ymir
Liten kantbaron
Jag såg den asfeta koreanska zombiefilmen Train to Busan, så nu måste jag göra Train to Narvik, dvs ett Dread-zombiescenario på ett tåg. Men ett zombiescenario står och faller med sina karaktärer, så jag behöver hjälp med att spåna på balla rolliskoncept.
Som alla koola katter kanske vet så använder Dread frågeformulär för att bygga rollpersonerna, exempel på hur det ser ut finns här, och på begäran kan jag även dela frågeformulär jag själv skrivit till tidigare scenarion. Jag är alltså i den här diskussionen inte bara intresserad av bra koncept, utan också intressanta frågor att ställa till dem.
Premissen är skön för att Dread är perfekt för 6 spelare och 6 personer är precis vad som får plats i en kupé på tåget Stockholm-Narvik. Så rollpersonerna kan vara en grupp främlingar, essentially, som delar en kupé - kanske har de hunnit bekanta sig lite med varandra när scenariot börjar? Annars är bra idéer på grepp för att få dem att göra det i nån slags introscen också intressant - normala svennar på tåg pratar ju inte med varandra så lättvindigt (även om jag själv till och med spelat Apocalypse Wörld helt spontant med totala främlingar på Narvik-tåget, kupéer och femtielva timmar genom Norrlands inland gör balla grejer även med tråkiga svenskar).
De enda idéer jag har är följande:
- gravid kvinna på väg för att möta upp sin man (eller på flykt undan honom?) Så vi dekonstruerar preggo-zombiefilm-arketypen lite genom att hon -inte- har en överbeskyddande snubbe som bihang.
- nån korrupt norrländsk kommunalpolitiker på flykt från eller på väg till någonting, kanske med ett tonårsbarn i sällskap?
- flykting på väg till deppigt boende i Jokkmokk
vet inte hur bra de är. hit me med alla era koncept, alltifrån stengrå diskbänksrealism till subvertade actionarketyper och halvt knäppa grejer går bra, men - no guns. Avsaknaden av survivalister med massor av vapen är alltid det bästa med zombiefilmer som inte utspelar sig i USA.
Som alla koola katter kanske vet så använder Dread frågeformulär för att bygga rollpersonerna, exempel på hur det ser ut finns här, och på begäran kan jag även dela frågeformulär jag själv skrivit till tidigare scenarion. Jag är alltså i den här diskussionen inte bara intresserad av bra koncept, utan också intressanta frågor att ställa till dem.
Premissen är skön för att Dread är perfekt för 6 spelare och 6 personer är precis vad som får plats i en kupé på tåget Stockholm-Narvik. Så rollpersonerna kan vara en grupp främlingar, essentially, som delar en kupé - kanske har de hunnit bekanta sig lite med varandra när scenariot börjar? Annars är bra idéer på grepp för att få dem att göra det i nån slags introscen också intressant - normala svennar på tåg pratar ju inte med varandra så lättvindigt (även om jag själv till och med spelat Apocalypse Wörld helt spontant med totala främlingar på Narvik-tåget, kupéer och femtielva timmar genom Norrlands inland gör balla grejer även med tråkiga svenskar).
De enda idéer jag har är följande:
- gravid kvinna på väg för att möta upp sin man (eller på flykt undan honom?) Så vi dekonstruerar preggo-zombiefilm-arketypen lite genom att hon -inte- har en överbeskyddande snubbe som bihang.
- nån korrupt norrländsk kommunalpolitiker på flykt från eller på väg till någonting, kanske med ett tonårsbarn i sällskap?
- flykting på väg till deppigt boende i Jokkmokk
vet inte hur bra de är. hit me med alla era koncept, alltifrån stengrå diskbänksrealism till subvertade actionarketyper och halvt knäppa grejer går bra, men - no guns. Avsaknaden av survivalister med massor av vapen är alltid det bästa med zombiefilmer som inte utspelar sig i USA.