Nekromanti Dresden files, har någon läst än?

Arfert

Facit
Håller på att läsa det nu, ska recensera det åt Fenix...

...förstaintrycket är bra, men ska inte "spoila".

Men gillar man kampanjen, och orkar med bokstavligen feta spel, då är det verkligen inte bortkastade pengar, om man säger så.

w176

Förlorad dotter
Jag funderar på att skaffa play unsafe, och dresden files och satsa på det till våren, tror det passar mig.

Christoffer

It's all pig.
Jag äger spelet, läst igenom det som hastigast och gillar det. Dock är jag oerhört kluven till FATE och tror egentligen jag vill gilla det mer än jag faktiskt gillar det. Men kan återkomma om det. Ville mest rekommendera att du lyssnar in dig på Actual People, Actual Play, de har en serie med avsnitt som kommenterar deras pågående Dresden Files-kampanj och är oerhört innehållsrik, intressant och spännande.

Oavsett så gillar man Dresden Files, borde man äga spelet. Det är fint, skoj att läsa och, tror jag, ett grymt spel bara man får till FATE vid spelbordet.

Ulfgeir

Swashbuckler
Har tittat på det en del. Ser riktigt snyggt ut, men kan vara lite rörigt med FATE-systemet. Skall definitivt köpa det.

solvebring

Superhero
Jag funderar på att skaffa play unsafe
Underbart bra! Skaffade själv PDF:en för ett tag sedan och drog det från pärm till pärm med en gång. Suveränt givande. Rekommenderas varmt.

Förövrigt verkar Dresden Files riktigt coolt. Ska nog kolla närmare på det. Verkar ju finnas en del läsning på hemsidan.

Christoffer

It's all pig.
Draugen said:
Är spelet en fet kampanj eller vad?
Nej ingen kampanj vad jag kan hitta. Hela grejen med spelet är att man tillsammans skapar en egen stad, vilka makter som kämpar inom den, vilka hot som gömmer sig i gärnderna, osv. Utifrån den här staden skapas sen kampanjen som just er spelgrupp kommer köra. Det finns förvisso en exempelstad som följer med, om man vill sparka igång med något färdigt, men jag tror man tjänar ofantligt på att skapa staden tillsammans och att därmed få alla med på vad som finns i staden, alla får ett gäng bekanta platser, en uppsättning SLPs, osv.

Skulle jag spela Dresden skulle jag greppa min hemstad, eller kanske mitt hemlän istället. Dresden i Västerbotten, trycka in saker från the Nevernever i politik, i landsbygden, i folksagor, i affärslivet. Dock ständigt försöka hålla allvaret framför ögonen, tvinga det att inte ramla ner i åsanissekomik.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Draugen said:
Arfert använder rätt ofta »kampanjen« där man hade sagt »the campaign setting« på engelska. Jag gillar't. :gremsmile:

Christoffer

It's all pig.
DeBracy said:
Draugen said:
Arfert använder rätt ofta »kampanjen« där man hade sagt »the campaign setting« på engelska. Jag gillar't. :gremsmile:
Och i den bemärkelsen finns det i princip 1.3 böcker proppfulla, plus alla romaner, tv-serien och serietidningarna....

Arfert

Facit
Det finns ju en kampanjbok (Dresten files -our world) som beskriver "Drestenverse".. jag citerar från baksidan av boken:

"This volume of The Dresden Files RPG gives you
extensive detail on the factions, creatures, foes,
and allies of the Dresdenverse. You’ll find over
200 creatures and characters complete with all
the information you’ll need to bring them into
your own game, as well as a detailed chapter on
modern-day Occult Chicago and an original
short story by Jim Butcher.
Together with Volume One: Your Story,
The Dresden Files RPG: Our World gives
you everything you need to make your own
adventures in the thrilling and dangerous world
of New York Times best-selling author Jim
Butcher’s Dresden Files series!"

Christoffer

It's all pig.
Vi menar uppenbarligen helt olika saker med kampanj. För mig är en kampanj en serie spelmöten, två eller fler, som utgör en sammanhängande (på något vis) berättelse. Our World är för mig setting, spelvärlden och/eller fluff.

Arfert

Facit
DeBracy said:
Draugen said:
Ja det var ju så vi sa förr i tiden... "vilken kampanj spelar ni?" "Greyhawk"