Naug tar sig an en förklaring
mmm. Intressanta frågor.
Jag försöker mig på att prata lite granna om ämnet.
"Dvärgar använder ju sina skägg vid barndbekämpning som en slags primitiv gasmask, men hur gjör derzin dvärgar som inte har lika långt skägg som andra dvärgar?
Hyr de in Ghor dvärgar som en slags brandkår, kör de med luftiga våta trasor, ellr springer var tionde dvärg runt och kastar "Luftrenings"-besvärjelsen?"
Jag tror personligen att skägget som gasmask är en trevlig liten bonus i brandbekämpandet, men absolut ingen nödvändighet. Skägget kan säkerligen substitueras med våta trasor och dylikt. Sen lär ju Drezin ha en ganska stor mängd trollkarlar. En ganska stor del av dessa trollkarlar lär behärska hydro- och pneumotropi rätt bra. Så de kan nog hjälpa till att bekämpa elden. Dessutom ser jag det inte som otroligt att de större Drezinfästena har åtminstone en eller flera artefakter som kan hjälpa till vid brandbekämpning.
Pneumtropiska kongelat för att improvisera en rena luft med sjukligt stor radie finns nog att tillgå för brandförsvar kan jag också tänka mig.
"Och varför har Drezin inte lika långa skägg, släpar de i böckerna eller? "
Sen är det ju inte direkt så att Drezindvärgarna är inkapabla att ha långa skägg. De kan ju odla långa skägg ifall de vill (vilket man kanske vill om man jobbar i områden med hög brandrisk. Men det är ju kulturellt betingat. Ungefär som att de flesta amerikanska män är omskurna. Ingen direkt anledning, de gör det mest för att alla andra gör det.
/Naug, inte omskuren