Nekromanti Drivkrafter i resolutionssystem

Man Mountainman

Storsvagåret
  • När drivkrafter kommer i spel så blir spelaren belönad, typ som i Nobilis eller Spirit of the Century.
  • Att slå för drivkrafter ska innebära en risk, precis som att slå för Bakgrunder innebär att man tar risken att Bakgrunden bockas av, eller att slå för Passioner innebär att man tar risken att Passionen ökar. Om Drivkraften dominerar slaget så ska nåt dåligt hända.
  • Att slå för Drivkrafter ska knyta an till hur de storymässiga effekterna av Drivkraften kommer i spel.
  • Det vore bra om det gav XP att föra in Drivkrafterna i spel.
  • Någon slags regelmässig representation av kampen för att nå de mål som är inneboende i vissa Drivkrafter, som typ "först på månen"-exemplet ovan (Jag är inte säker på den här).

Mogger

Hipsteranka
Spelexempel?

För att undvika missförstånd och allt, kan du inte bara dra ett exempel på hur det skulle se ut enligt din nuvarande idé? Jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar med "dominera". Eller så utvecklar du bara just den biten. :gremsmile:

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Spelexempel?

För att undvika missförstånd och allt, kan du inte bara dra ett exempel på hur det skulle se ut enligt din nuvarande idé? Jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar med "dominera". Eller så utvecklar du bara just den biten.
Okej.

Du ska dyrka en dörr. Du har bakgrunden "Tjuv: T8" och väljer att slå den tillsammans med passionen "Stress: T6".

Situation 1: T8:an visar en sexa och T6:an visar en trea. Ditt resultat är 6. Bakgrunden dominerar. Du gör en markering på rollformuläret bredvid bakgrunden. Nu kan du inte använda den igen,

Situation 2: T8:an visar en fyra och T6:an visar en femma. Ditt resultat är 5. Passionen dominerar. Du höjer dess tärningstyp till T8.

/Kalle