Nekromanti Drogad...

CoraX

Veteran
Något som jag tycker är konstigt är att om en person super riktigt ordentligt och får väldigt höga värden i supa, så försämras hans grundegenskaper pga detta, vilket är rimmligt. Men om en person avstår från alkoholen och istället sniffar kokain hela dagarna så påverkar det inte några som helst grundegenskaper...Är det jag som missat något eller saknas det regler påverkan av långvarig drogpåverkan?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Regler och realism och spelkonstruktörer

Du har naturligtvis rätt.

Saken är bara den att NeoGames spelkonstruktörer må vara bra men dom är inte omnipotenta. Så du kan väl ge dom lite marginal va ?

Låt mig sedan föreslå en enkel fix på problemet:
Följ den "Enda Regeln".
Alltså, "det finns inga regler, det som beskrivs i denna bok är bara förslag" (inte exakt ur boken, men det är ungefär det dom menar).
Alltså, fixa problemet själv. Kopiera systemet för "alkoholens negativa effekter på grundvärden" till ett "knarkens negativa effekter på grundvärden".
Eller ännu bättre,
gör ett nytt system specifikt för knarket.

Det är knappast ett oöverkommligt problem /images/icons/wink.gif

nomardiculdacar

Warrior
Re: Regler och realism och spelkonstruktörer

Hur ska man göra då? Om jag inte minns helt fel baserades attributsänkning på färdighetsnivån i Supa. Dags för en ny färdighet, så som skjuta heroin eller sniffa. Fast egentligen, det varierar ju från drog till drog, tex kokain sänker väl inte SYN så mycket som TÅL, jag menar när man tar koka blir man ju väldigt pigg och behöver inte äta, vilket borde innebära att kroppsvikten minskar, man blir mindre "robust", och säkert mer uttröttad mellan rusen.

Snow

Swashbuckler
Re: Regler och realism och spelkonstruktörer

man har ju beroendegraden som ett mått på hur mycket man tagit drogen. Om den höjs si och så mycket slå man ett slag på beroendegradstabellen. Eventuellt kan man modifiera resultaten om det tex står att man får hjärnskador efter lång användning.
Annars bör alla resultat vara möjliga. Sänkt syn innebär ju inte nödvändigtvis att ens synorgans försämrats. Man kan lika gärna bli lite mer virrig eller ouppmärksam.

Droger borde vara lite mer elaka än alkohol känns det som. Slå ett slag varje steg man ökar i beroendegrad från och med 10.