Nekromanti Droger och gifter - gamla DoD-regler

solvebring

Superhero
Jag lirar ju än idag en del Drakar & Demoner, då med utgångspunkt från material mellan -85 och -91, då främst -91. Tja, mina spelare får aldrig nog av de gamla grejerna helt enkelt och tja, jag har inget emot att spelleda det egentligen, bara jag får sköta det på mitt sätt och inte spela "by the book".

Nå, jag blir tokig på reglerna för droger och gifter. Jag är urbotat värdelös på att komma ihåg dem och jag tycker de är förbenat dåliga för de är tämligen krångliga att hålla reda på. Man måst hålla reda på flera steg, olika differenser hit och dit osv. Crap! helt enkelt.

Jag vill inte behöva dra fram regelboken och läsa var gång någon blir drogad eller förgiftad. Det är inte bara drygt utan det är tråkigt och dödar spelet. Plötsligt blir det avbrott för att spelledaren måste sitta och räkna ut timmar, minuter och effekter och därtill vilka effekter. Usch! Jag vill a flyt a la pronto onward!

Någon som har något bra sätt att hantera gifter på när det kommer till gamla Drakar?
Jag vill att det ska vara enkelt att syssla med, helt enkelt, eller komma över något bra kom-ihåg-knep eller dylika. Tacksam för all hjälp.

Rickard

Urverk speldesign
Droger
Det finns många anledningar till varför en individ skulle börja använda droger. Det kan vara prestationshöjande medel för att hjälpa till med uppgifter, droger som dämpar känslor, det kan vara hallucinogener som inmundigas för nöjes skulle eller sociala droger som skapar en gemensam faktor att samlas kring.

Tanken med dessa regler är locka till användande genom att framhäva drogens effekter som något positivt. Bieffekter och dylika saker finns egentligen bara i form av Utmattning. Detta täcks i enkla regler där du hittar på drogens egenskap och slår ett tärningsslag mot det. Även alkemin kommer att följa detta mönster, där du blandar ihop olika brygder på plats för att erhålla magiska effekter.

Drogens effekter
När du hittar på en drog med en viss effekt, slår du mot en relevant färdighet. Spelledaren får sedan modifiera färdighetsvärdet utifrån de riktlinjer som finns nedan. Kombinationer av diverse effekter är upp till spelledaren att avgöra hur de påverkar detta värde. Drogernas effekter är direkta och varar under en timme varefter de upphör. Undantaget är när droger påverkar Skada och Utmattning vars effekter varar tills de är läkta.

Mycket Svårt: Drogen skulle vara direkt stämningsförstörande eller utgöra en avgörande faktor för äventyret.
Svårt: En förändring med 10 i Skada eller Utmattning. Droger som slår ut personer, som sömnmedel, hallucinogener eller liknande.
Krävande: Förändrar 5 Skada eller Utmattning. En förändring med 1 i grundegenskaperna.
Lätt: Små medicinska medel som egentligen spelar föga roll, till exempel teer som får en att somna lättare eller droger som är begränsade på ett eller annat sätt.
Mycket lätt: Personen är beroende av drogen.

Utmattning
Rent speltekniskt finns bieffekter endast i form av Utmattning, men de förklaras på många olika sätt. För alkohol skulle exempelvis Utmattningen bero på huvudvärk, darrighet och förlorad aptit. Alla droger ger alltid 5 Utmattning som sänks med Resultatet av ett Fysikslag, men Utmattningen kan helt förbises om Svårighetsgraden ökar ett steg. Du slår för Utmattningen direkt, men drogbrukaren ignorerar alla modifikationer som drogen orsakar under timmen den verkar. Mer intagande av den drogen förlänger tiden och ger mer av dess positiva effekter men å andra sidan finns också risken för att få mer Utmattning.

Exempeldrog
Det är väldigt lätt att låsa sitt tänkande och istället vilja ha en massa listor på hur drogerna fungerar, men det är helt meningslöst eftersom det är du som ska hitta på drogens effekt. Drogerna i världen beror med andra ord helt på hur fantasifulla spelarna är. Här nedan kommer du dock få ett förslag på hur du ska tänka när det kommer till droger.

Öl
Färdighetsslag: Lätt
Form: Vätska.
Intas: Drickes.
Resultat: Sänker en grundegenskap ett steg och höjer en annan ett steg per stop öl. I regel är det Smidighet, Vaksamhet eller Skarpsinne som sänks. Om Fysik ökar blir personen mer våldsam, om Psyke blir personen mer modig och om Karisma blir personen mer social.
Utmattning: 5. Huvudvärk.

/Han som citerade ur Matiné och kan säga att alla personer blir utslagna när de får 25 i Utmattning

solvebring

Superhero
Okej, jag gillar verkligen det här. Men skulle du möjligen vilja gå in närmare på praxis kring hur du jobbar med slagen och värdena? Naturligtvis kommer jag väl att få modifiera utefter eget sinne sen utifrån spelet, men i alla fall. Jag gillar att ha utgångspunkter - hintar, om hur jag kan forma saker och ting.

Du sade att man t.ex. kunde sätta maxgränsen för utmattning vid 25, så att en rollperson slås ut helt vid ett sammanlagt värde av 25 i det. Har du format skada på samma sätt då eller?

Rickard

Urverk speldesign
Du sade att man t.ex. kunde sätta maxgränsen för utmattning vid 25, så att en rollperson slås ut helt vid ett sammanlagt värde av 25 i det. Har du format skada på samma sätt då eller?
Ja, så om du vill använda psykespoäng för detta istället och vanlig kroppspoäng kan du alltid halvera effekterna som jag skrev. Jag copy-pastade utan direkt tanke på vissa saker som jag ändrat från DoD-systemet.

Mycket svårt: -10
Svårt: -5
Krävande: ±0
Lätt: +5
Mycket lätt: +10

/Han som mest försöker ge modifikationer utifrån riktlinjerna i tabellen och utifrån hur mycket drogen påverkar äventyret

solvebring

Superhero
Btw, bara så jag är säker:
Är detta CL-modifikationer eller modifikationer av påverkan av skada och utmattning?
Jag vet inte riktigt vart du delade isär det här med tärningsslag och när man påverkar utmattning och vise versa?

... undrar solvebring som snart ber Han att göra ett skriftligt spelexempel av detta. För det ser verkligen ut som ett intressant och effektivt sätt att hantera det på - något man borde anamma med andra ord.

Rickard

Urverk speldesign
Är detta CL-modifikationer eller modifikationer av påverkan av skada och utmattning?
Hur ska jag omformulera följande för att det ska bli tydligt vad jag menar? :gremsmile:

När du hittar på en drog med en viss effekt, slår du mot en relevant färdighet. Spelledaren får sedan modifiera färdighetsvärdet utifrån de riktlinjer som finns nedan. Kombinationer av diverse effekter är upp till spelledaren att avgöra hur de påverkar detta värde.
/.../
[lista med svårighetsgrader och effekter]
Man får minus för hög utmattning och skada i Matiné men det finns inte i DoD, så därför gick jag aldrig in på det. Det finns utsatt på rollformuläret (pdf) om du är nyfiken. Resultatet av ett Fysikslag sänker Utmattningen, så om man slår 3 får man bara (5-3=) 2 Utmattning av öl. Misslyckade slag ger full Utmattning.

/Han som kommer ändra texten i regelboken utifrån solves respons

solvebring

Superhero
Hur ska jag omformulera följande för att det ska bli tydligt vad jag menar?
Det vetefan... :gremsmirk:. bara jag som är korkad, ska du se.

Man får minus för hög utmattning och skada i Matiné men det finns inte i DoD, så därför gick jag aldrig in på det. Det finns utsatt på rollformuläret (pdf) om du är nyfiken. Resultatet av ett Fysikslag sänker Utmattningen, så om man slår 3 får man bara (5-3=) 2 Utmattning av öl. Misslyckade slag ger full Utmattning.
Okej, men vart kommer det här in. Är det min modifikation på det fysikslaget alltså?

Pilzefrau

hon/henne
Jag måste stödja solve och säga att jag inte heller förstår precis när slaget ska slås. "När du hittar på en drog med en viss effekt" står det. Om man kommer på en drog, typ när man köper den, men inte intar den förrän senare? Om man använder samma drog om och om igen? Slås slaget vid påhittandet, första användningen eller varje användning?

Rickard

Urverk speldesign
Listan markerade ut vilka effekter som påverkade slaget man gjorde på plats. Det är lite en Oppfinnarjocke-färdighet: "Lyckligtvis har jag någonting som kan hjälpa".

Om man vill ha en drog som söver offret och också ger tio i skada (en fånig effekt, men för exemplets skull) så är båda effekterna Svåra (-5) och ger således -10 på det relaterade färdighetsslaget. Detta slag görs på plats.

Man skulle också vilka göra öl som inte ger någon baksmälla. Att ta bort Utmattningen som man får av droger är ett Svårt slag (-5), men att göra öl är Lätt (+5). Detta medför att man har ±0 för att brygga öl man inte får baksmälla av.

/Han som nog får skriva om allting