Nekromanti Droodlemodellen för berättelser

MrG

Swashbuckler
Klart man kan bygga scenarion på det sättet. Har en kompis som byggde flera konventsscenarion på sånna avslöjanden där alla karaktärer hade delar av helheten och man efter typ fem timmar kunde se helheten själva. Har själv lagt upp en Amber-kampanj kring idéen med en tvist som blir uppenbar om man lägger sammantankarna.

Och är man flexibel som sl, så är det rätt enkelt att introducera "ett problem" och själv inte bestämt sig för lösningen eller ens hela problemet. Inte helt ovanlgit när vi har impro i rollspelsbaren att lägga upp ett intro och se vart spelarna tar det (med en tanke om var man borde kunna bryta).

-Gunnar (bakar och förbereder speltest)

terje

xenomorf mystiker
Re: Jag har inte läst TSoY

Jag vet inte Tylor passar in i den här beskrivningen. Är det inte så, i filmen, att det bara är publiken som ser att det är samma snubbe? Eller gäller det även karaktären i filmen? Isf kan man tänka sig att han har Key of Schizofrenia eller något liknande.
Key of Schizofrenia är just vad det handlar om. I slutet av Fight Club inser Jack att Tyler inte är en annan individ utan hans alternativa personlighet - och sätter pistolen i munnen för att ta död på Tyler! Är det en bra buy off scen eller!? :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Är det inte så, i filmen, att det bara är publiken som ser att det är samma snubbe? Eller gäller det även karaktären i filmen?
Publiken KAN räkna ut det innan (en gammal flickvän räknade ut det typ fem minuter efter att Tyler introducerades, jag själv var så seg att jag inte fattade det förrän huvudpersonen kom till baren där han träffar den där bartendern som har huvudet i en stålställning men - tack och lov för min stolthet - innan sagde bartender sade något...), och sen när de avslöjar det är de fruktansvärt övertydliga, men i stort sett sammanfaller publikavslöjandet med karaktörsavslöjandet.

(dvs, precis som jag brukar anse att det ska gå till i rollspel - spelaren och rollpersonen är synkade, upplever samma sorts växande misstänksamhet och sedan avslöjande...)

Troberg

Sinister eater

räknade ut det typ fem minuter efter att Tyler introducerades, jag själv var så seg att jag inte fattade det förrän huvudpersonen kom till baren där han träffar den där bartendern som har huvudet i en stålställning men - tack och lov för min stolthet - innan sagde bartender sade något...), och sen när de avslöjar det är de fruktansvärt övertydliga, men i stort sett sammanfaller publikavslöjandet med karaktörsavslöjandet.
Annars finns det en dead giveaway när han spöar upp sig själv på bossens kontor och kommenterar med "Reminded me of my first fight with Tyler Durden...".

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Annars finns det en dead giveaway när han spöar upp sig själv på bossens kontor och kommenterar med "Reminded me of my first fight with Tyler Durden...".
Finns massor av "dead giveaways" i den filmen. Massor, tro mig, jag har sett den tillräckligt många gånger för att kunna anse mig vara relativt säker på den saken. Däremot reagerar folk på olika saker, det tycks inte finnas något system i exakt när folk kommer på det hela. och alla är övertygade om att just deras "trigger" var självklart, övertydlig etc.

Själv försökte jag inte ens eftersom jag inte visste att det fanns något att komma på och eftersom jag ändå tycker att det är roligare att bli överraskad när man ska bli överraskad...