Nekromanti Drow-arkitektur på ytan?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Tänk er att en bunt vampyr-demon-magiker försökte att hölja världen i evig natt. De blev stoppade och deras rike krossades, men ännu är de norra ödemarkerna täckta av mörker (tänk Mordor, eller nått sånt).

Jag tänker att mörkeralverna, drow, inte skulle vara sena att utnyttha situationen för att etablera ett par yt-baserade utposter. Nån kanske är en utbryttargrupp som vill bort från underjordens dominerande samhällen, men nån är säkert bara en knytpunkt för mörkeralvernas slavräder till ytan.

Men då är frågan. Hur tror ni att dessa utposter/städer skulle se ut? Hur skulle arkitekturen te sig? Vilka egenheter skulle dessa städer få?

zonk

muterad
Jag tänker termiter, livrädda för allt utanför, totalt avblockerat. Sen tänker jag ett lager av bravado och viktigpetter, så det ska se ut som att det inte är så, lite överkompensering med stora torn med stora fönster osv. Men alla har en källare där de gömmer sig undan Utanföret.

Detta då en helt fri tolkning av Drower, jag har inte läst knappt en rad om dem..

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
zonk;n337886 said:
Jag tänker termiter, livrädda för allt utanför, totalt avblockerat. Sen tänker jag ett lager av bravado och viktigpetter, så det ska se ut som att det inte är så, lite överkompensering med stora torn med stora fönster osv. Men alla har en källare där de gömmer sig undan Utanföret.

Detta då en helt fri tolkning av Drower, jag har inte läst knappt en rad om dem..
Brilljanta idéer! Jag älskar tanken på att de har de här enorma skrytfönstrena för att visa hur likgiltiga de är inför världen ovan jord, men egentligen är livrädda och undviker sagda fönster som pesten.

Jag tänker mig att de bygger sina hus och torn (termitstackar var en superbra inspiration!) med en yttre ring av rum med fönster, men som bara används i nödfall eller när de måste skryta och visa sig tuffa. Självfallet då med väl skyddade vrår där värden kan stå, medan gästerna måste stå mitt framför fönstrena >)

zonk

muterad
Ja, de har väl aldrig riktigt behövt förhålla sig till husform under marken, så deras byggen kanske mest pöser iväg likt termitkullar? De kanske misstänker att tinnar och torn är snyggt men har inte riktigt koll på varför eller vad de ska vara bra för, så de lägger till några stycken som man inte ens kan gå upp i. Kanske ett extra torn på tornet för att vara lite extra duktiga. Säkert har de nåt stort torg med någon hiskelig staty.. och så täta arkader längs kanterna där alla glider längs väggarna som de agorafobiker de är.

Jocke

Man med skägg
Det kommer ju också vara så att vanligt hederligt folk jobbar och är aktiva på natten. På dagen är det bara fyllon, tjuvar och äventyrare ute.

Minimoni

Homelander
Jocke;n337920 said:
Det kommer ju också vara så att vanligt hederligt folk jobbar och är aktiva på natten. På dagen är det bara fyllon, tjuvar och äventyrare ute.
Fy fan vad bra, det här kommer jag sno till min kampanj i Chronopia, där jag slängt in mer eller mindre alla fantasivarelser som jag känner till.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jocke;n337920 said:
Det är en bra poäng, förutom att det inte finns någon dag att tala om ;)

Det är ett evigt mörker i nattens rike.