Nekromanti Druiden som inte kunde helga

Phelan

Hero
Ännu ett Consaberrelaterat inlägg. Noterade en liten anomali för druider. Alla "präster" inom Tokons gamla tro är druider till yrket, väl? Bland tillgängliga ceremonier inom religionen finns bl a Vanhelga, Helga, Förbannelse och Divination. Det enda kruxet med dessa är att de kräver Transformering, en färdighet som druiderna uttryckligen inte får lära sig... Borde begränsningen ändras till att druider inte får använda transformering i hanteringen av världsliga aspekter men att den gudomliga kraften får hanteras? Rättare, att man inte får använda Transformering i besvärjelser och ritualer men däremot i ceremonier ?

Mvh / Phelan

Phelan

Hero
Re: Detta var vad jag svarade (tror jag)

Okej, tack, då var det nästan löst. Även om jag nog tycker att Transformering av teotropi borde vara ok - att transformera teotropi överhuvudtaget känns mest regeltekniskt för att integrera med magisystemet, om guden ger kraft för en viss ceremoni, nog Antimon är det rätt batterier från början!

Men om man ska ha en karaktär som är drömtydare och gå efter erratan, var får man in något som skiljer denne från gumman med glaskulan på marknaden? Divination känns väl som precis rätt ceremoni för att representera den specialförmågan? Om inte alla drömtydare får den övernaturliga förmågan att tyda drömmar (Eon II s 45), men för en RP är det ju "lite" osäkert att slå in den...

Mvh Phelan

Baron Marak

Swordsman
Re: Detta var vad jag svarade (tror jag)

Angående druider och transformera är denna modell accepterad i vår spelgrupp.

Drömtydare måste ha fått den övernaturliga förmågan som heter drömtydning. Det som skiljer denne från spågumman är den att folk nekar med nöje spåkvinnan mat och husrum medans de varken får eller vågar neka drömtydaren detta.
Vidare så har drömtydarna en stark tradition som jag förstått det och deras kunskaper är bättre än den som spågumman har. Hon har ofta inte alls någon kunskap i ämnet men alltid är det väl nån som är dum nog att tro detta. Sen kan man ju alltid lita på slumpen :gremwink:

Denna slump är även den du måste förlita dig på när du skapar en RP och har förutbestämmt att denna skall bli drömtydare. Slumpen att du har nog med godis med dig för att muta spelledaren fastän det inte alls var tänkt så...

Bra att detta tas upp dock... Har ju en RP som är drömtydare fast jag glömmer alltid bort det :gremcrazy: