Nekromanti Druidfrågor

Sodivra

Champion
Jag har börjat ösa fram druidskap i Neverwinter Nights, och det är ju toppen. Eftersom jag inte haft någon tidigare kontakt med Forgotten Realms så har jag ett gäng frågor:

<ul type="square">
[*]Hur officiell är "The Quintessential Druid" och "Otherworld" (typ älvalandet) som beskrivs i den?
[*]Har träd andar man kan tala med? Iaf i ovan nämnda modul så beskrivs Otherworld som ett ställe där allt liv passerar, så man kanske kan fråga träden om de har lust att växa i en stad och sedan kanalisera lite extra liv i dom för att få dom att växa mera.
[*]Om inte, finns det något annat sätt en lvl 12 druid skulle kunna få träd att växa upp fort?
[*]På servern väljer vi ut en "high druid", ledare över områdets druider. Jag kan inte hitta nån fakta om denna på nätet. Finns det ens i D&D 3+? Är det förknippat med någon speciell ceremoni/firande att välja en? Hur mycket makt får de i det officiella materialet?
[/list]

Feliath

Swashbuckler
Druidsvar

Hur officiell är "The Quintessential Druid" och "Otherworld" (typ älvalandet) som beskrivs i den?
Inte ett någe. Det är en tredjepartsprodukt utan sanktion.
Jag tror till och med att Otherworld går på tvärs med hur det officiellt fungerar (jag har dock inte boken).

Har träd andar man kan tala med? Iaf i ovan nämnda modul så beskrivs Otherworld som ett ställe där allt liv passerar, så man kanske kan fråga träden om de har lust att växa i en stad och sedan kanalisera lite extra liv i dom för att få dom att växa mera.
Nej. Träd har i regel inte andar, inte om det inte är något speciellt med dem.Inte mig veterligen, i alla fall.
Däremot kan man lätt konversera med dem, med antingen Speak to Plants, en level 3-spell, eller Control Plants, en level 4-spell. Inte för att det hjälper så mycket direkt. De kan nämligen inte flytta på sig.
Däremot har du på level 12 tillgång till en av spelets mest lajbans spells, Awaken, som ger ett djur eller träd permanent sapiens! Den är en level 5-spell.
(Allt detta förutsätter förstås att Neverwinter Nights innehåller exakt samma spell list som vanliga D&D3E.)

Om inte, finns det något annat sätt en lvl 12 druid skulle kunna få träd att växa upp fort?
Your best bet will probably be Plant Growth. Det är en level 3-formel, men den funkar rätt segt. (Den ökar växtkraften på ett område med en tredjedel under ett år, eller något sådant.) Möjligen kan du också ha bruk av level 2-formeln Wood Shape, men det skulle inte jag tillåta om jag vore spelledare.
Annars är det faktiskt rätt suxor att druider inte har någon Insta-Tree-formel.

På servern väljer vi ut en "high druid", ledare över områdets druider. Jag kan inte hitta nån fakta om denna på nätet. Finns det ens i D&D 3+?
Well, nej, inte i grundreglerna i alla fall. Däremot fanns det i 2nd. Ed. (och förmodligen tidigare, men det har inte jag någon koll på).
Det kan vara världsfluff även i 3E för just Forgotten Realms. Annars är det nog bara så att de ansvariga helt enkelt gillade den strukturen i de tidigare versionerna och beslöt behålla den.

In closing, druider är bomben.

/Feliath — by which I mean the atomic bomb, in terms of destructive power