Nekromanti Druids och Animal Companions

G

Guest

Guest
I PHB (s.35) står att Druids får välja Animal Companion (a.c.) i en liten bifogad lista. Det står också att det finns en alternativ lista (PHB s.36) som Druiden kan välja från, om än med vissa avdrag för djurets specialförmågor.

Nu finns det tydligen även i MM3 vissa djur, bl.a. Dinosauroer som t.ex. "Fleshraker", som i sin beskrivning anger att "dessa kan väljas som a.c.".

Vad gäller egentligen? Reglerna i PHB med en strikt begränsad lista, eller MM3 med dinosaurier och allt möjligt?

rks

Warrior
Min tolkning är att sådana saker som vissa klassers val, av spells, familiars, companions, feats eller utrustning utökas i takt med att det utkommer fler och fler officiella böcker som täcker dessa områden. Reglerna i D&D växer, i det närmaste organiskt, och är inte fixa eller färdiga någon gång. Spelet (och dess regler) utvecklas.

Som DM är det alltid en balansgång att bestämma vad som är - och inte är - okej i kampanjen. Även om en fleshraker dinosaurie är okej enligt MM3 så kanske vissa DM:s tycker att den inte passar in i deras kampanjer. (En dinosaurie i vissa kampanjer är skrattretande, men funkar jättebra i andra.) Å andra sidan har dessa saker speltestats och balanserats (i vart fall sägs det så) och då får man väl utgå från att det hela verkar okej.

Bestäm detta: ska DM godkänna enskilda föremål (tänker främst på thought bottle från Complete Arcane), vissa feats (tänker främst på Vow of Poverty från Book of Exalted Deeds eller andra liknande saker? Eller ska DM bygga kampanjvärld utifrån de möjligheter som finns i Wizards böcker? Eller lite av varje?

Som jag ser det kan DM alltid välja bort enskilda saker, men bör kunna förklara varför för spelarna. Om de investerat i en regelbok, suttit länge och funderat på vissa utvecklingsstråk för sina chars etc. så kan det kännas godtyckligt om DM plötsligt säger "nehej, den förbjuder jag" utan att kunna säga närmare varför. Ett ännu trubbigare verktyg är att ta bort hela böcker, eller serier av böcker.

Därför försöker jag alltid, som DM, prata med mina spelare om vad för feats de vill ta, vilka eventuella prestigeklasser de tänker ta etc. Detta för att förhindra att någon part blir förvånad. (Kom dock ihåg, regel 0 gäller - DM har alltid rätt.)

Jaak

Warrior
undantag och dnd

DnDs regler är få men undantagen många. I princip varje class ability är ju ett undantag. Av detta kommer regeln att det senast publicerade undantaget är det som gäller, i detta fall kan du alltså ha en Fleshraker om det nu står så som du säger.

G

Guest

Guest
Re: undantag och dnd

Tycker du verkligen att D&D´s regler är få?? det var ju en exotisk åsikt...

Jag tycker dem både är många, krångliga, och osorterade.

Men jag håller med dig om att nyare regler ska ha företräde över gamla.

I DMG s.205 står det "...those lists (animal companions) assume the character spends most of her time in the animals home territory and treats them well".

Detta innebär kort och gott att om en spelare vill ha en Fleshraker som ac, så måste han färdas till djungeln, spendera tid där, söka upp dinosaurier och behandla dem väl.

Jag har således beordrat den kände druid-äventyraren Morn Evenwood (spelas av Anor här på forumet) att bege sig till Jungles of Chult för att där befrända en dinosaurie stam. Efter att han gjort det, kan han efter 24 timmars "continuos praying" få med sig en Fleshraker.

Ska bli kul att se minnerna på folk i The Dalelands när en Fleshraker kommer skuttandes....(nice doggy! nice doggy! doggy wants a cracker? no, daddy wants a hooker...)