Nekromanti Dryckernas förlovade vara eller inte

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Avslagen_Colas nick får mig varje gång jag ser den ryckas tillbaka till en het och lång dag för ett par fyra fem år sedan... (Avslagen_Cola har alltså ingen skuld vidare i texten och bör glömmas fort)

Maken, jag och vår kamrat beslutade en strålande sommardag att vi skulle resa ner till Kolmården (en för oss lååång resa med bil) och uppleva och njuta av de underbara djur som däri finnes. Vi packade in oss tidigt i bilen och någonstans på resan införskaffades ett par stycken stora Coca-Cola "muggar". Dessa dracks inte helt till botten innnan vi nått vårt mål.

Vi parkerade den Mugg som fortfarande fanns kvar i bilen och parkerade även denna på en jättelik parkeringsplats i gassande solsken.

Under ett antal timmar upplevde vi djur som man normalt sett bara ser på bild... tigrar, falkar, vargar och björn och annat som gläder en djurtok.

Vi stampade så småningom tillbaka till bilen och fann att den var extremt varm, men hemresan behövde ändå företas. Sa jag att det för Svea Rikes hänseende var en ovanligt varm dag? Jo, det bar sig inte bättre att vi när vi lämnat Kolmården kom fram till att A) Vi var törstiga, B) det enda i dryckesväg som fanns i bilen var den nu MYCKET varma (för att inte säga heta) och avslagna Coca-Colan.

Maken provade den, svor lågt om dess icke möjliga drickbarhet, kamraten provade och vidhöll fast att om det så var det sista som fanns att dricka i bilen så AVSTOD han....

Jag drack, fann att min normala instinkt att anse drycken odrickbar försvann, ju fler klunkar jag tog. I det ögonblicket, vilket jag tillstår är den enda gången jag tyckt det, var denna varma, avslagna dryck himelsk. Inte för att den släckte min törst, men den dämpade, till skillnad från mina olyckskamrater så behövde jag inte delta i dryckestävlingarna när vi kom hem... ja, de andra tömde vattenglas, coca-cola (av det kylda slaget) i mängder när vi väl hunnit hem. Men jag var, om kanske inte nöjd, så inte lika panikslagen. :gremsmile:

Vilka Drycker har ni druckit
och faktiskt njutit av trots att de under annan omständigheter inte skulle berört strupe och gom?
Mitt värsta exempel är ovanstående... men har ni värre historier och tillfällen ni druckit saker. Här duger inte sånt som att "när jag normalt inte kan insvepa ett glas vatten i Uppsala så var det en helt annan sak när jag supit mig full kvällen innan" Det är barnsagor eller?

Öl.

Hatar det vanligtvist... Men under en varm vårdag när jag var ute på promenad så träffade jag på några bekanta som satt och pimplade öl + solade. Tvekade först när jag blev erbjuden en öl, brukar bli illamående utav öl... Men till sist så tog jag emot den. Lyckades få i mig tre öl i hyffsat snabb följd utan illamående... :gremtongue:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Slattjakt! …

Det har inträffat (två eller tre gånger) att jag gått på »slattjakt« i min panka ungdom.

Det går till så att man på krogen (eller studentnationen som var fallet här) – i sin desperata jakt efter mer alkohol* sent på kvällen – letar övergivna glas som inte är helt tomma och häller ner alltsammans i ett ölglas. När ölglaset är fullt brukar det innehålla en grårosa grumlig blandning av öl, rödvin och drinkar. Har man tur får man med något som innehåller Ouzo, Pastis eller Sambuca vilket då slår ut samtliga andra smaker i glaset och alltihop smakar bara anis.

Drick.

Repetera.

I normala fall skulle jag aldrig dricka något så vämjeligt, men vid ett visst stadium (som uppnås av en noggrannt avvägd kombination av partysugenhet, berusning och avsaknad av likvida medel) är det – om än inte speciellt gott – helt rätt.

<font size="1">* Som vanligt vill jag avråda alla ungdomar därute från att dricka alkohol. Det är en ond, ond dryck.</font size>

Johan K

Gammal & dryg
Vid några tillfällen så har jag druckigt kallt kaffe. Vanligtvis så smakar just kallt kaffe vidrigare-än-vad-du-kan-stava-till-&-deras-farmor.
Dock har jag ibland varit så ohemulskt kaffesugen & det inte har funnits kaffe inom d närmsta 10 milen. Så man har helt enkelt druckit ovann nämnda kalla kaffe & instett att jag gillat det, just bara för att det är kaffe.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Har man otur ...

Har man tur får man med något som innehåller Ouzo, Pastis eller Sambuca vilket då slår ut samtliga andra smaker i glaset och alltihop smakar bara anis.
Har man otur smakar det an ... u ... annorlunda, säger vi. :gremlaugh:

Har man riktig tur slipper man fimpar i drinken också.

/M

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Slattjakt! …

Ha! Ja, slattjakt passar precis in på Lady Silver Wolfs frågeställning. Jag har gjort det på fyllan, stött på såväl fimpar som gamla prillor, och kan när jag är nykter inte förstå hur man kan sjunka så lågt. Fast när man är full så bryr man sig inte. Man bara garvar.

Dewil

Gardener

Champion
Kaffe blandat med Cola är ju en hit på konvent, tills man provar det... Har dock aldrig provat äkta Koffa, dvs Kaffe bryggt på Cola, det lär vara hejdlöst vidrigt.

Snakebite, som är ale blandat med en torr cider (50/50) är trots hur det verkar faktiskt rätt gott, om man är i rätt sinnesstämning.

Medelhavsdrinken Rödvin och Cola är också bra mycket godare än det låter, det är faktiskt nästan drickbart.

Avslagen Cola är inte god i normalfallet, men är ju drickbar, avslagen Jolt däremot gör mig spyfärdig (och då gillar jag ändå Jolt...). Däremot har jag druckit mängder med Cola som är långt varmare än ljummen, och det är inte direkt gott på något sätt, men godare och enklare än att koka sunkigt vatten för att få det drickbart. Kan nämnas att det då inte är frågan om svenskt vatten, det är till och med värre än Uppsalas kalk-slushie.

Men något riktigt underligt har jag nog aldrig provat... Jag är för tråkig för sånt. Slattjakten är ju dock något jag har råkat göra nån gång...

Marukusu

Hero
Re: Har man otur ...

Man ska nog ha extrem otur (typ Ob1T6-6 mot Tur, som ligger på 11) om man hittar fimpar i drinken på krogen: rökning är ju (som vi alla vet) totalförbjuden där nowadays. Snusprillor däremot...

- Danne, fick plöstligt en impuls att supa sig full.

Saxifrage

Hero
Ah... cola...

För inte så länge sedan deltog jag i ett längre terränglopp förlagt till en ö i huvudstadens närhet, känd för sina invånares vita tenniströjor och nasala i:n. Det var hyfsat långt till mål när jag kroknade totalt och stapplade osynkat fram i skogen. Till slut tog jag mig till den sista vätskekontrollen, där det erbjöds - cola! Joy! Colan var avslagen, fesljummen och serverades ur en gul skitig plastback av en snorig tonårig funktionär. En hyfsad omgång olycksaliga myror simmade runt i brygden och ett och annat tallbarr hade väl också hittat dit. Jag försåg mig med en plastmugg av elixiret och drack glupskt.

Och det smakade... LJUVLIGT...

Sedan dess har jag alltid betraktat avslagen cola som en gudadryck. :gremsmile:

/Sax, som lyckades jogga hela vägen till målet med cola-power

Gardener

Champion

Du menar att alla beroende rökare följer denna regel? Dyker det upp en vakt kanske risken är högre att de fimpar ciggen i närmaste ölglas istället?

Huhhhh för snusprillor i öl, lämnade ett fullt glas obevakat en gång och någon hann vara där och stoppa i en. Det var inte mysigt att ta en stor rejäl klunk ur den sen.

Gardener

Champion
Konstiga spritshots

Konstiga spritshots har man ju druckit en och annan gång som student också...

Den vidrigaste jag provat är nog Vodka med upplösta Fisherman's Friend i.... Hugaligen vad hemskt det var, dock inte så illa att man slutade att dricka, speciellt när det var gratis. Shots med upplösta Ahlgrens Bilar är inte heller någon höjdare, men inte så farligt. Hembyggd pepparsprit med tonvis med peppar i är väl inte heller nån höjdare, speciellt när det inte fått stå och dra sig tillräckligt länge.

Vodka med Habanerro i är dock inte att leka med... Vet inte om jag gillar det eller inte, men starkt så in i helvete är det, tungen skrumpnar ihop till ett russin, strupen blir snustorr och världen går under...

Och på tal om sån sprit, Ungern har en del intressanta inhemska spritsorter. Kalinka som är just liknande ovanstående, fast inte riktigt lika stark. Eller Unikum, som är som en vidrig variant av Jägermeister, med en riktigt hemsk eftersmak. Finns även nån sorts äppelkakesmakande sprit med en besk eftersmak som jag inte kommer ihåg vad den heter, finns liknande i Tjeckien också vill jag minnas.

Organ

Out of time, out of mind

Har man riktig tur slipper man fimpar i drinken också.
Äh, är man bara tillräckligt berusad så känns fimpar som fruktkött.

/Anders

Foggmock

Myrmidon
Det närmsta jag kommer är när en polare till mig drog en stoooooor fin klunk ur en ölburk som någon pissat och fimpat i.

Själv är det värsta goda äckliga jag druckit ett glas apelsinjuice efter att jag borstat tänderna.

Hjalle

Swashbuckler
Ett trevligt minne från något spelmöte härom månaden var när det gick snett. Det var nämligen så, att någon hade tråkigt och satt och spottade, och spottade, och spottade i ett glas. Tills det blev salivkaffe. Salivcola skapades också, men det drack jag inte, direkt. Hursomhelst. Salivkaffet hälldes så småningom ut. Jag fyllde glaset med cola utan att skölja ur det först, eftersom jag inte är kinkig och definitivt inte trodde att jag skulle märka något. Strax flöt någonslags brunsvart, trådliknande grummelpartikelklump upp till ytan och låg och hånade världen med sin avskyvärda existens, men jag drack ändå. Det smakade definitivt kaffe, och hade en rund, glättig eftersmak som inte var cola. Colan som för övrigt var, om inte avslagen, så varm, hade förlorat det mesta av sin smak, även om den hade kvar viss surhet. Och det var Äckligt. Det var inte gott, jag njöt inte av det, men det är åtminstone ett drickminne som till och med är rollspelsrelaterat.

För övrigt ska vi inte ens gå in på min lillasyrras mirakelbrygd som hon konstruerade som sexåring. Okej, vi går in på den då. Det var fest hemma hos mig och hon var lite sådär uppspelt som man kan vara när det är kalas, och så bestämde sig hon för att göra en drink. Hon gick ut i köket, hällde upp lika delar vatten och mjölk i ett glas, tog två teskedar salt, en C-vitamin, lite vaniljsocker och lite kycklingflott. Hon tyckte det var äckligt, men drack lik fördjävulskt upp hela glaset. Lite skit rensar magen i all ära, men... Illa, illa.

-Hjalle, drick upp kamrater, tjoho.

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Dryckernas förlovade vara eller inte[ANT]

Glöm inte att du bakade en pizza i snön strax efteråt.

- Jocke, egentligen ansvarig för salivkaffet.

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Rörmokarn'

Jag har ett minne av en drink som blandades ihop för ungefär ett år sedan. Det var på min kamrats studentmottagning, eller ja, efter mottagningen när det var dags att supa. Vi hade lite tråkigt och ville exprimentera. Drinken innehöll följande:

En skvätt Jägermeister.
En skvätt Midori (Melonlikör)
Några skvättar energidricka (Som Redbull fast billigare)
En liten skvätt starköl
Två saltapinnar brutna i små delar som fick ligga och gupparunt i den grönbruna sörjan.

Den smakade helvete och lite därtill. Men vår glade student drack upp skiten. Studenten var nu utbildad rörmokare och eftersom att drinken såg ut som det han jobbade med så döptes den till Rörmokarn'.

- Jocke, drack av Rörmokarn' och gillade det inte.

Hjalle

Swashbuckler
Re: Dryckernas förlovade vara eller inte[ANT]

Nej justte, jag spydde också ja, och vid närmare undersökning av spyan så innehöll den både det Ena och det Andra. Och lite tacos.

-Hjalle, vars skor fortfarande har en märklig färg.