Nekromanti Du bestämmer!

nordan

Swordsman
Släng in ett nålat inlägg om att "du bestämmer helt själv hur du vill spelleda dina kampanjer och forma din värld", så slipper vi sitta och ladda inlägg (vilket ibland kan gå väldigt segt) som endast upprepar denna ständigt återkommande uppmaning. Anledningen till att man frågar "kan man göra si/så", är för att man vill ha andras åsikter eller locka fram hur skapare/medverkare tänkte från början. Inte för att man tror att Krille kommer att jaga en med rep och fackla om man gör "fel". Det här tror jag vi alla är medvetna om. Så om någon mot all förmodan behöver upplysas om det, så vore kanske ett permanent inlägg på sin plats?
/Nordan, som har svårt att ge förslag utan att låta gnällig.

Madon

Warrior
Jag tycker precis som du.
Många gånger då man frågar saker som kan få sådana svar, är ju för att man vill få inspiration och hur andra spelare ser på saken och inte få du bestämmer som svar.
Tycker det är roligt att läsa vad andra tycker i olika frågor. Visst det är jag som bestämmer om hela adeln i något land bara skulle få för sig att dö, eller liknande men jag tycker fortfarande det är intressant att se olika åsikter på olika frågor

nordan

Swordsman
???

Var det inte precis det jag försökte säga? Det jag menade med mitt inlägg var att just "du bestämmer"-delen börjar bli lite uttjatad, och kanske skulle göra sig bättre som ett spikat inlägg, så att man fick bort sådana svar ur de diskuterande trådarna, och istället lämna utrymme där för åsikter och "konkret" information.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Inte för att man tror att Krille kommer att jaga en med rep och fackla om man gör "fel". Det här tror jag vi alla är medvetna om."

Det hoppas jag verkligen inte. Han har ju inte varit moderator här på säkert över ett år nu :gremwink:

Skämt åsido. Tack för din synpunkt. Vi ska överväga frågan och jag ska ta upp den med resterande delen av den aktiva moderatorkåren för eonforumet (typ, Ymir).

Däremot så är jag nog personligen emot ett sådant inlägg. Det skulle nog vara lite för hämmande. Nybörjarna ska ändå få fråga "uppenbara" saker tycker jag. Detta eftersom de uppenbara sakerna är allt annat än uppenbara när man är just nybörjare :gremsmile:

/Naug

GrottrolletNaug

Swashbuckler
*harklar sig*

Läsa ska man kunna göra ja...

Jag har nu läst ditt inlägg ordentligt och förstått vad du egentligen ville säga :gremshocked:

Som sagt, jag ska ta upp det med övriga moderatorer.

Men jag kan på rak arm säga att uppmaningarna som du talar om att "Du bestämmer själv vad du gör med Mundana. Du har ju köpt det för tusan" oftast kommer på inlägg i stil med "Får man göra (ditten-datten)" eller "Kan rasen (dingeldang) använda vapnet (bultamycket)?". Det har ganska mycket att göra med hur man formulerar frågan.

Skriver man istället någonting i stil med "Min spelare vill vara en (Dingeldangare) men ändå bära på sig en dvärgisk (bultamycket). Hur kan man på ett trovärdigt sätt motivera det här? Jag har funderat på åsikten (tänkamycket) men den stöter in i problemet (huvudetiväggen). Minst sagt problematiskt... Har någon annan funderat i liknande banor?"
Så tror jag att man får mycket bättre respons och mindre "Men... lilla gubben. Du kan ju göra vad du vill."

Dumma frågor får dumma svar och det tror jag inte vi moderatorer kan stävja till fullo hur mycket vi än försöker.
Eller för att uttrycka det lite mer artigt. Vill man ha svar med mycket diskussion får man helt enkelt se till att ställa öppna frågor, inte slutna sådana.

/Naug

Edit:
Ändrade massa trasig layout

Lycan

Hero
Ärligt talat har jag nästan aldrig sett respons av typen "tänk själv för fan" när den inte varit befogad. Vill man ha hjälp med inspiration och inte hårda fakta får man faktiskt specificera det.

- Lycan

Honken

Hero
Däremot så är jag nog personligen emot ett sådant inlägg. Det skulle nog vara lite för hämmande. Nybörjarna ska ändå få fråga "uppenbara" saker tycker jag. Detta eftersom de uppenbara sakerna är allt annat än uppenbara när man är just nybörjare.

Håller helt med. Vi har väl alla diskuterat om hur vi ska främja hobbyn, och att gnälla på att nybörjare frågar den fråga som i stort sett alla andra också ställde när de var nybörjare. Det skulle nog inte främja hobbyn.

/Honken

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Fast det var ju typ det nordan sa hela tiden. Även fast alla verkade missförstå honom. Jag kom dock på mig och svarade på mitt egna meddelande för att rätta mig själv.

/N

DarkMystic

Swordsman
Håller inte med dig Nordan. Om du tycker det tar lång tid så kan du skaffa riktigt bredband, för nybörjare i rollspel vill kunna fråga dumma frågor. Det skulle bli så diktatoriskt och så skulle våra moderatorer få så otroligt mer jobb.

/DarkMystic som vill kunna fråga dumma och smarta frågor

Silvervarg

Warrior
Nybörjare måste få ställa sina "dumma" frågor... man utvecklas bättre om man får ställa sin fråga. Kanske har man mer i frågan än just "får man göra si och får man göra så?".
Det hör till ju. Det är det som gör en till nybörjare. Sedan när man lärt sig lite mer ska man ju hånskratta nybörjarna i ansiktet och skryta om att man kan mer än vad man egentligen kan :gremwink:

Silvervarg tycker att en förkortningsförklaringsordlista skulle vara bra...

Aeon

Warrior
Han har faktiskt en poäng!

Du missuppfattade hans poäng, han menar det att så fort något frågar om råd så får denne höra att han ska bestämma själv, något som jag faktiskt också har blivit redigt irriterad över, om man undrar vad någon tycker om tex hur en magiregel kan modifieras, så får man ett vettigt förslag och nio uppmaningar att man ska bestämma själv.

Ett bra exempel är en tråd ovanför om förläningsreglerna, vilket jag tycker var ett utmärkt inlägg, men som blir ratat för att skribenten bryr sig för mycket om reglerna, vad har vi
det här forumet till?

nordan

Swordsman
Alltså, det jag menade var inte att man inte skulle få ställa vilka frågor man ville. Det jag menade var att just svaret "du bestämmer" inte är nödvändigt. Tråden skulle rikta sig till folk som ger SVARET, inte folk som ställer frågan. Ber om ursäkt om jag var otydlig.

nordan

Swordsman
Sm jag skrev till darkmystic så var inte min avsikt att reducera antalet frågor, utan antalet svar av aktuell typ. Men om ett sådan inlägg skulle avskräcka folk från att fråga så vore det olämpligt att ha ett, enligt mig.

nordan

Swordsman
Re: *harklar sig*

Jag har nu läst ditt harkel och tar tillbaks det jag spytt ut ovan.

Silvervarg

Warrior
Re: Han har faktiskt en poäng!

Aha...
Jag trodde det menades att nybörjarna inte skulle få ställa frågor vars svar är "bestämm själv"....
Och jag verkar inte var ensammen om att missförstå.

Men då handlar det om forumsattityd, eller?
Förövrigt finns det redan klistrad grej vars titel är "Om du inte har något vettigt att säga så var tyst" (inte ordagrant kanske). Det går väl in där?

Silvervarg undrar om han fattat rätt nu

nordan

Swordsman
Re: Han har faktiskt en poäng!

Från början ville jag bara reducera antalet onödiga svar på en tråd, hehe. Genom min otydlighet misslyckades jag fatalt med det i just den här tråden. Naturligtvis måste forumet vara öppet för alla sorters frågor och svar. Men de flesta forum eller hjälpställen upprättar ju en FAQ. Jag tänkte mig mer en FGA, alltså en "frequently given answers" =p