Nekromanti Du gamla du fria...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Åh herregud så patriotisk jag är ikväll.

Anledningen? - Alla kända norska rollspel på en sida!

Hoho, ha det så jävla kul på sjuttonde maj. :gremgrin: Edsbrytare! :gremmad:

Ni hade ett hopp, men han emigrerade till Sverige. Dessutom skriver han rätt sugiga äventyr ändå, typ Dödspatrullen. Det har Storuggla sagt.

- Vulf

Krille

Super Moderator
...fast Draug är inte så pjåkigt ändå. Layouten är stentrist och regelsystemet en FUDGE fast på norska, men miljön är skitmysig!

Foggmock

Myrmidon
Fan vad jag tände på illustrationen på "Circus Moris".

I övrigt är väl det där ganska bra jobbat för ett land som bara nyligen startat upp sin version av Sverok.

matthijs

Veteran
Jeg hadde tenkt å skrive:

"Tsk. Den Store Svenske Rollespillproduksjonen? Jo takk... :gremwink:

Drakar & Demoner startet som et tyveri av BRP, og muterte senere til en Games Workshop-aktig fantasy heartbreaker av typen bare en mor kan elske. Og storselgeren Mutant Chronicles? WH40K med enda større pistoler og pupper på? Jo mindre sagt jo bedre.

Nei du. Hadde det ikke vært for Vägen, Västmark og et par andre, hadde Du Gamla, Du Fria vært et trist land å være rollespiller i!"

...men så fant jeg ut at jeg er jo en voksen, nyansert og diplomatisk person. :gremlaugh:

(...og tenkte jeg heller skulle påpeke at det å rakke ned på andre slett ikke er patriotisme. Patriotisme er en positiv ting: Å arbeide for at ens eget land skal bli bedre.)

entomophobiac

Low Prep High Play
Du får inte glömma Mutant: Undergångens Arvtagare! Västmark kan slänga sig i den bildliga väggen (och hade jag ett ex skulle jag slänga det i en fysisk vägg också, men det är ju mest mitt och min ekonomis bekymmer i så fall).

Men jag håller med. Svenskar blåser ofta upp de egna spelen, trots att den enda anledningen att man gillar dem är att man växt upp med dem.

De utländska - och då framförallt amerikanska och kanadensiska spel - är faktiskt de bästa. Men också de som finns i störst antal.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
De utländska - och då framförallt amerikanska och kanadensiska spel - är faktiskt de bästa. Men också de som finns i störst antal.
men det finns ju också otroligt mycket skräp som kommer ifrån usa också. Jag tycker nog att svenska spel håller en mycket hög standard i jämförelse med utländska spel.

Svenskar blåser ofta upp de egna spelen, trots att den enda anledningen att man gillar dem är att man växt upp med dem.
Need I say Dungeons & Dragons? Ett spel som många här i sverige inte ens skulle ta i med tång - men som många amerikaner hyllar som det bästa och enda spelet. Bara för att dom har växt upp med det. (Nu menar jag alltså äldre utgåvor av D&D, det är ju först med DnD3e som spelet blivit spelbart...)

DnD fanboys får säga vad ni vill.

Rising

Vila i frid
...du fjällfeta ko...

Ärligt talat... Nu vet ju alla att jag älskar underdogs, men jag tycker faktiskt inte att vårt grannland har något att skämmas för. Tvärtom, precis som vi brukar fnysa inför jänkarnas trötta överproducerade smörja så kan jag tänka mig att norrmännen tycker att vi i Sverige har rätt urvattnade rollspelsprodukter när allt kommer kring.

Eller... Det behöver de inte ens tycka, för de kan spela våra rollspel och samtidigt ha sina egna, och det gör att de får både de välproducerade storspelen samtidigt som de kan ha sina egna charmiga spel med den där särskilda karaktären och attityden som är omöjlig att eftersträva om man inte slår från ett underläge.

Det slår mig dock vilka legendarer i norges rollspelshistoria det är vi har här hos oss på wrnu. Jag anade iofs att Mörkrid var en viktig rollspelspersonlighet i Norge, men i det här perspektivet framstår han som ännu mer inflytelserik. Nu när vi har Matthijs hos oss också så känns det som att vi kan uppleva närheten med våra grannar ännu tydligare.

Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det är egensinnigt nytänkande eller bara flummigt pretentiöst att döpa ett rollspel till "Ácin Dambágin" och moduler till "Cabuaveöai Élediaeas" (jag lutar åt det senare) men jag tycker det ser häftigt ut ändå.

Wictor

Warrior
Neoviking

Jag kom att tänka på Neoviking som inte är det bästa, inte heller det sämsta men helt klart det mest flummiga och pårökta svenska rollspel jag stött på. :gremcool:
Vår förening har ett ex av det vilket tyder på att det faktiskt sålts någon gång. Måste säga att det är ganska charmigt dock, kanske inte så spelbart men charmigt. :gremsmile:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Äsch, du glömde...

...Western, Kult och Eon. Och Gemini.

Och Parabellum, Mutant (i alla olika versioner), Tomtar och Troll, Zhoria, Svenil, plus alla Dogmarollspel... :gremlaugh: Nästa dogmautmaning kanske vi har ett eller flera norska bidrag med?

M. (exilskribenten)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Då gör jag väl det!

DnD fanboys får säga vad ni vill.
Toppen! Du är så snäll, jag får nästan tårar i ögonen! :gremlaugh:

Alltnog, för en väldigt spelbar version av D&D som inte är 3e, testa även D&D Rules Cyclopedia, som innehåller allt från att äventyra på vanligt D&D-manér, OCH hur man regerar länder och tar in skatter OCH ett masstridssystem som är integrerat med allt annat. Och färdigheter (på något klumpigt sätt men ändå), och monster och skatter och magi OCH en, nej vänta, TVÅ kampanjvärldar med färgkartor (Known World och Hollow World). Och allt detta i en enda hårdinbunden bok! Det har ingen slagit efter det!

Absolut spelbar. Sen får D&D-basharna säga vad de vill... :gremcool:

M.

Rickard

Urverk speldesign
Dessutom så upptäckte jag att våra svenska spel blivit spelade utav amerikaner (och säkert annat "pack" :gremwink:), när rollspel kom upp på ett forum för ett online jag förut spelade.. Fast han är säkert ett undantag, då han arrangerar HexaCon (tror jag) i USA..

från tråden said:
I have played just about every RPG you can name, Every minature game of note, Many Board Games from America, and Imported from Europe. Card Games, Larps etc.

I have played just about every RPG you can name,

Drakar och Demoner (EDD, Chronopia, Trudvang)?
Mutant Chronicles? (and the card game Doomtrooper?)
Kult? (now a french product)
Västmark?
Gondica?
In the Dark?
Eon?
Neotech?
En Guarde?
Viking?
Chock? (translation of Chill)
Mutant? (ripoff of Gamma World)

Oh, or maybe perhaps all but the swedish ones? :gremwink:

/Father Hopeless - "Didn't felt like listing another 20 swedish roleplaying games."

I have played just about every RPG you can name,

Drakar och Demoner (EDD, Chronopia, Trudvang)?
Mutant Chronicles? (and the card game Doomtrooper?)
Kult? (now a french product)
Västmark?
Gondica?
In the Dark?
Eon?
Neotech?
En Guarde?
Viking?
Chock? (translation of Chill)
Mutant? (ripoff of Gamma World)

Oh, or maybe perhaps all but the swedish ones? :gremwink:

/Father Hopeless - "Didn't felt like listing another 20 swedish roleplaying games."

Yes to - Chronopia, Mutant Chronicals, Doomtrooper, Kult, Eon, En Guarde, and Mutant, Guess I get around...

Most of them only at Cons and many only once, but yes...
/Han som hoppas alla förstår hans citatteknik och vem som säger vad (för det är alltså Han som är Father Hopeless)

<FONT SIZE=1>[edit] Lade till parantesen i signaturen, på grund av otydlighet från min sida</FONT>

Johan K

Gammal & dryg
Hemm, så trevligt med ett norskt rollspelsforum !!
Kul att de visar framfötterna åxå !

Jarre

Swordsman
Mysteriet Viking

Jo, det ligger ett ex o skräpar av Neoviking i vår föreningslokal med.. SS-Saturnus och alla Bunnys. Vem hade för mycket fritid?

Och sen kommer vi till mysteriet Viking. Varje år kan man som glad-i-hågen-förening ansluten till Svero,k hämta upp en ny packe med samtliga böcker av Viking lagom till novemberlovet och NSV. Men varifrån kommer de? Har Sverok köpt upp alla böcker i produktserien i hela Sverige och nu bara längtar efter att få sprida dem till sina föreningar, om och om och om igen...

Jag (och de drygt tre kompletta Vikingsspelen) undrar...

Krille

Super Moderator
Re: Mysteriet Viking

"Har Sverok köpt upp alla böcker i produktserien i hela Sverige och nu bara längtar efter att få sprida dem till sina föreningar, om och om och om igen..."

Ungefär. Sverok kom över ett konkurslager från Spel&Sånt/101 Productions på omkring sex ton (!), och dessa ton vill de nu gärna bli av med.