Nekromanti Du & rollspel om 10 år ?

Johan K

Gammal & dryg
Hur tror du att du kommeratt spela rollspel om 10 år ? Komemr det at se lika ut som nu eller komemr det att ske nån mer förändring ?
Tror du att rollspelen kommer att utvecklas mer eller har vi såpass bra spel nu, så att de kommer att hålla i sig ?

För min del så tror jag absolut att jag komemr att lira om 10 år. Dock så lärm man ha förfinat sitt spel nnu mera, tror åxå att mitt rollspealnde kommer att få stå tillbaka den del åxå. Antar att man har både fru & barn då.. Hoppas jag iaf. :gremgrin:

/ Johan K, som tycker att tiden går segt nu ! :gremsuck:

Hjalle

Swashbuckler
Om tio år är jag Sveriges främsta rollspelsskapare, nej, världens, rik som ett troll (...), beundrad, hyllad och helgonförklarad. Och jag jobbar heltid med att rollspela och skapa rollspel.

-Hjalle, ska det vara så ska det vara.

Torbjörn

Swordsman
Jag kan redan nu skönja en nedåtgående trend som jag måste få stopp på! De senaste månaderna har det blivit allt mindre tid till spel... Vågar inte tänka på hur det är om 10 år. :gremfrown: Men jag skall kämpa på!

Om tio år börjar nästa generation förhoppningsvis bli nyfikna på rollspel och då gäller det att skola in dem rätt. Ett tungt ansvar, men de skall ledas in på Forgotten Realms - för det är den största, äldsta och bästa världen som finns.

Torbjörn

Marcus J

Hero
om tio år?

Då är jag 27.....

Ingen aning faktiskt. Absolut inte den blekaste.

Jag tror nog att jag sysslar med något aktivt medium eftersom jag annars blir aldeles för rastlös. Men just rollspel? Faktiskt ingen aning.

/Marcus clueless.

Hartland

Warrior
Jag hoppas att jag kommer att spela mer än nu.

Dagens sporadiska spel kommer att lugna ner sig och de av oss som verkligen vill spela kommer att själva hitta en rythm eller takt som vi vill ha medan de som bara är socialgamers kommer att bestämma sig för att de inte måste spela bara för att vara en del av gänget. Dagarnas mera fasta rythm kommer att göra sig mer känd och planering kring när hur och vad kommer att bli lättare.

Så helt enkelt så hoppas jag att allt blir lite lättare med åren.

/Hartland - snart 21

Hehe. Jag ska hjälpa till med denna lysande indoktrinering! Människor måste förstå att de inte är lyckliga om de inte får en dos Forgotten Realms med jämna mellanrum.

Allvarligt talat; när jag var 15 trodde jag att jag skulle sluta spela när jag blev 20. Vid 20 trodde jag att jag i alla fall skulle lägga av vid 25. Nu är jag 32 och jag tror ingenting längre. Jag är faktiskt - och nu är jag fullt seriös - övertygad om att jag kommer att spela på ålderdomshemmet också. Bara jag inte blir dement eller alla mina rollspelsvänner dör i förtid.

Rollspel i sig tror jag inte kommer att förändras så mycket på tio år. Den enda faran jag eventuellt kan se är om det blir en likriktning. Att de stora spelsystemen (typ D20) skulle krossa alla andra konkurrenter. Men den risken är nog minimal. Att publiken är en kreativ sådan medför ju att alla har sina egna visioner om hur det roligaste spelen ska se ut.

BraidsMamma

Veteran
När jag är 28... förhoppningsvis kommer jag att vara gift och ha fast anställning........ beror nog mycket mer på om mina dåvarande vänner (jag lär väl ha flyttat å allt) kommer att vaa intresserade av att bli spelledda.. jag väljer inte vänner för rollspelens skull.. men jag kommer alltid ha en ny kampanj i bakhuvudet...

Arfert

Facit
FR.. störst är den säkert, och bäst det är en smaksak.. men den är f-n inte ÄLDST! ;-)

Har du hört talas om Tekumel? Greyhawk? Blackmoor? Gloranta? Och litterära spelvärldar som Midgård eller Sanctuary?

tror till och med warhammervärlden är äldre... kom ju ungefär i samma veva på sena 80-talet...

Torbjörn

Swordsman
men den är f-n inte ÄLDST!
Helt riktigt, det fanns en gnutta ironi i detta.

Och litterära spelvärldar som Midgård eller Sanctuary?
Jämförelsen haltar, dessa världar skapades inte för rollspelen.

Äldsta spelvärlden då? Torde väl vara CoC:s, WoD:s, Conspiracy X:s m.fl. moder jord. Har ju funnits i några år nu. Låt se, hur var det nu? I begynnelsen...Slår tom Midgård! :gremsmirk:

Torbjörn

Gastono

Hero
Wow, när jag är 26 kommer jag rollspela och spelleda som tusan.
Ha eventuellt ha fru (minst förlovad :gremwink:) och vara miljonär och ledig vilket ger mig massor med tid till rollspel :gremsmile:

För att vara lite mer seriös så tror jag att jag kommer rollspela om 10 år, jag gillar rollspel och kommer troligen inte släppa det såvida inget drastiskt händer.

Jag hoppas på att ha utvecklats som rollspelare (och person) däremot och att jag kommer ha lite mer frekventa rollspelsmöten än nu.

Dock så tror jag att time will tell :gremlaugh:

Marcus J

Hero
Själv har jag väldigt svårt att tro på att hobbyn komer likriktas. Från att de första rollspelen kom ut så har hobbyn bara växt i bredd. Ta en titt på indiespelen, dels de som kommer från the Forge men även andra. Många av dem leker med vad man kan kalla ett rollspel och förflyttar därmed gränserna. Om något så har bredden växt.

/marcus anser

Rickard

Urverk speldesign
"Wow, när jag är 26 kommer jag rollspela och spelleda som tusan.
Ha eventuellt ha fru (minst förlovad :gremwink:) och vara miljonär och ledig vilket ger mig massor med tid till rollspel :gremsmile:
"
Jag med. :gremsmile:

/Han som fyller om någon vecka

Big Marco

Läskig
Jag misstänker att Torbjörn gjorde en glirning mot den avstängde Caligulas rabiata proklamerande om FR's förträfflighet.

Ceram

Hero
Hur tror du att du kommeratt spela rollspel om 10 år ? Komemr det at se lika ut som nu eller komemr det att ske nån mer förändring ?
Nej. Det nyligen passerade året tror jag jag spelade färre än tio gånger. Mer och mer tid försvinner hela tiden och rollspel blir nedprioriterat, främst hos de jag spelar med men även hos mig. Tendenserna pekar åt att jag kommer bli mer och mer uppbokad. Om tio år finns det ju stor chans att jag hunnit få en familj och/eller ett arbete jag trivs väldigt bra med (I've got workoholism in the family). Alltså troligtvis inget rollspel alls eller ens tid att hänga med på vad som händer innom rollspelssvängen.

Tror du att rollspelen kommer att utvecklas mer eller har vi såpass bra spel nu, så att de kommer att hålla i sig ?
Visst kommer man uppfinna hjulet gång på gång men spelen generellt blir nog bättre. Detta i bemärkelsen bättre anpassade till vad dom ska användas till, fler och mer olika spel då...

/Ceram, det finns ju viktigare saker i livet...

Jodå, visst är det du skriver ganska logiskt egentligen. Som jag skrev i mitt förra mail så är risken minimal.
Men utesluta en likriktning på den stora marknaden helt och hållet vågar jag ändå inte göra. "Små" spel kommer det alltid finnas gott om. Men D20-systemet är ju exempelvis något som många andra rollspels-skapare köper in sig på. Det finns hur många som helst av olika företag där ute som använder sig av D20.
Men visst finns det jättemånga alternativ av spel där ute, och det är bara bra.

Visst kan det vara en fråga om tidsbrist när man blir äldre. Familjen kräver sitt, liksom jobb och annat.
Men jag tror att i grund och botten handlar det om intresse. Tid har man bara man vill.
Jag vet för jag har själv familj. Och jag har två jobb. Okej, man måste planera jäkligt bra, men det går om man vill. Och jag vill.
För min del; om man inte hinner ha en kväll per vecka fritt för förfogande, det vill säga en kväll utan jobb och familjärt hemmaliv, då blir livet mycket mer trist. Det betyder inte att jag inte tycker om min familj, eller att jag hatar mina arbeten. Men som person kräver jag variation i livet, med varierande stimulans.
Det är som jag är i alla fall.

Torbjörn

Swordsman
Stämmer bra det. Härligt att någon förstod gliringen. :gremsmirk:

Skämt åtsido, man skall inte diskutera någon som inte har möjligheten att svara, men jag tycker faktiskt att Caligulas inlägg på forumet var riktigt roande läsning. Mellan det envisa mässandet om FR:s förträfflighet tyckte jag mig ana en gnutta av självironi, eller var det kanske hybris?

Torbjörn

magoo

Hero
Om jag spelar rollspel om 10 år (då är jag snart 44) så ser det nog annorlunda ut. Mest troligt spelar jag enbart med familjen. Med kompisar blir det nog bräsdpel eller enstaka hack-n-slash nostalgikvällar.

Jag tror att rollspel finns kvar, men nån godkänd vuxensysselsättning tror jag aldrig att det blir. Golf är av någon anledning vuxet, rollspel inte.

Pom

Swashbuckler
Hur tror du att du kommeratt spela rollspel om 10 år ?
Jäpp. Det är spännande, avkopplande och ett bra sätt att umgås med nära vänner. Har jag hållit på såhär länge är det nog ingrott i mig.

Jag tror en del rollspel kommer att förändras till vad en del idag inte skulle definiera som klassiska bordsrollspel. För det har de gjort under alla år hittills.

Datorinslagen blir nog mer otvungna också.

Vad tror du?