Nekromanti Du som spelar Saga

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Hej alla ni som spelar Saga. Vad skulle du vilja se för modull, artikel, blogginlägg eller annat material till Saga?

Vill du se en artikel om mynt och betalningsmedel i Arcaria i Fenix, en tryckt modull om vapen, krigare och stridstekniker, en gratis-pdf på webben om dvärgar eller något helt annat?

Kom med idéer och förslag. Vad vill du helst se för material framöver?

Det finns saker på gång. Äventyr i Marksland (Alliansen del 2), Calanor-modull (har påtalats tidigare) och SL-skärm (kommer snart! enligt Tomas).

Kom igen och tyck till.
 

Mathias

Veteran
Joined
9 Jun 2004
Messages
58
Location
Ett högt torn
Köpte Saga häromdagen, blev glatt överraskad då spelet passar mig mycket väl. Uppväxt som man är med spel som Drakar och Demoner (den första och andra upplagan) och AD&D. Jag har tröttnat lite på¨"konceptrollspel" och fann nu Saga upplyftande med sin "vanliga" spelväld.

Vad jag dock saknar i grundboken är plotts och små hintar i de beskrivande texterna om världen och städerna. Mutant (Järnringens version) och Eon har gjort det på ett bra sätt i sina regelböcker, det väcker SLs och spelarnas intresse och man kan lätta spinna vidare på de idéer som speltillverkarna hintar om bakomliggande underligehet och hemliga skeenden i sina texter.
En bok liknande Eons Legender & Hemligheter skulle jag efterlysa, men även äventyr. Sitter faktiskt och skriver ett just nu, tiden får utlysa hur bra det nu blir men jag tänkte faktiskt försöka att skriva det som ett "helt" äventyr och inte bara en massa kluddet i ett rutat collegieblock :gremtongue:


Mvh

Mathias Leclér alias Vidfarne
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag kan absolut rekommendera att spela äventyren som finns med i grundboken. De ger en bra känsla för vad Arcaria är.

Det finns flera nedladdningsbara äventyr på SagaGames hemsida också (där bland annat Alliansen ligger :gremwink: )
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Sen FINNS det ju plots i världsbeskrivningen, överallt faktiskt... fast de kanske är mer diskret beskrivna än i Eon...
 

Mathias

Veteran
Joined
9 Jun 2004
Messages
58
Location
Ett högt torn
tomasarfert said:
Sen FINNS det ju plots i världsbeskrivningen, överallt faktiskt... fast de kanske är mer diskret beskrivna än i Eon...
Hehe :gremlaugh:. Jo visst finns det plottar, jag var nog väldigt oklar i det jag eftersökte. Missförstå mig rätt nu, jag var mer ute efter plottar i det mindre formatet. Plottar är möjligvis fel ord, låt oss kalla det småhintar om vardagliga, i alla fall inte världsomvälvande saker, saker typ rykten eller lösa trådar. Ta exemplet i beskrivningen av staden Selinor så är platserna ganska sakligt beskrivna, detta är verkligen inget fel, men personligen skulle jag velat sett lite mer av småhintarna. Å andra sidan kan en driftig SL skapa allt sånt själv och då få det precis som han vill.
Ska jag vara riktigt ärlig så är just detta med småhintarna som jag kan velat ha haft annorlunda i Saga. Spelet är grymt enligt mig. Precis det jag önskat mig.

Kanske nu tråden glidigt bort från dess egentliga ämne. :gremwink:

Mvh

-Mathias
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
436
Location
Jönköping
Jag skulle gärna läsa mer om alver och dvärgar i Sagas värld. Även regler för att skapa rollpersoner som är alv eller dvärg.

En artikel om strid och stridtekniker skulle vara trevlig. Speciellt mer information och exempel för färdigheten Stridsmanöver.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Dvärgar är nåt som jag har lite tankar att skriva mer om.. får se vad som kommer så småningom... De passar dessutom bättre som rollpersoner än alverna (som är ganska otrevliga typer, nästan som melnibonianer) ...dvärgarna lever dessutom närmare människorna.

Stridsmanöver är ett slags schweizisk armekniv... en regel för de som vill att deras rollpersoner ska kunna göra en cool grej som ligger utanför det vanliga stridssystemet, men ändå ger lite flavour, som att rista in ett Z i motståndaren.. eller avväpna nån med en piska... ja ni fattar vad jag menar.
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
436
Location
Jönköping
Dvärgar är nåt som jag har lite tankar att skriva mer om.. får se vad som kommer så småningom... De passar dessutom bättre som rollpersoner än alverna (som är ganska otrevliga typer, nästan som melnibonianer) ...dvärgarna lever dessutom närmare människorna.
Melnibonéer är ju ganska roliga att spela dock :gremsmile:

Stridsmanöver är ett slags schweizisk armekniv... en regel för de som vill att deras rollpersoner ska kunna göra en cool grej som ligger utanför det vanliga stridssystemet, men ändå ger lite flavour, som att rista in ett Z i motståndaren.. eller avväpna nån med en piska... ja ni fattar vad jag menar.
Japp, jag är helt med på vad färdigheten innebär men skulle gärna vilja ha ett gäng färdiga exempel så jag slipper tänka själv :gremsmile:
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Det finns konkreta exempel på Saga-bloggen.

Presenterar dom här igen:

Ett par andra sätt att använda färdigheten Stridsmanöver:


Stridsmanöver: Två vapen

Rollpersonen har läst sig att gå i strid med två vapen, ett i varje hand. Om rollpersonen går in i strid med två vapen och har tänkt att anfall med båda så ska han först slå ett färdighetsslag för Stridsmanövrar: Två vapen.

Lyckas det så får han anfalla med båda vapnen men med -2 på färdigheten Närstrid. Misslyckas det så får han endast anfall med det vapen som han har i sin vapenhand och får -2 i färdigheten Närstrid. (Ett lite straff alltså). Vill rollpersonen använda sitt andra vapen defensivt så kan slå ett slag för färdigheten Stridsmanövrar: Två vapen. Lyckas det så får han samma plus i Försvar som för en liten sköld, alltså +1 (oavsett vapentyp). Misslyckas han så får han ingen bonus.

Om rollpersonen har fördelen Ambidextriös så får han inga negativa effekter av färdigheten. Alltså inte -2 i Närstrid.


Stridsmanövrar: Fint

Din rollperson vill finta motståndaren och slår då ett slag för färdigheten Stridsmanövrar: Fint. Lyckas han så får motståndaren -1 i Försvar. Misslyckas han så får han inte anfalla denna stridsrunda, endast försvara sig.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,096
Location
Helsingborg
Jag gillar inte färdigheten Stridsmanövrar. Hade jag sett den tidigare, så hade jag specifikt sagt att man ska ignorera den i mina artiklar som kommer att komma till Saga. Just att använda den är lite snedvridet, för det minskar chansen att lyckas med ... väldigt mycket.

Om vi ska ta exempelrollpersonen på sida 49, så är de två högsta värdena 11 och 12 så låt oss säga att det är för vapenfärdigheterna. Detta gör att chansen att lyckas med båda slagen blir (0.55 × .060 =) 33 % chans att lyckas med en attack. Det innebär en sänkning med 22 procentenheter om man har 11 i vapnet. I 20-skalan (istället för procentskalans 100) så blir det ett avdrag på -4.

Ska vi nu ta fintaregeln, så tycker jag det knappast är optimalt med -4 på sin handling för att ge den andre -1 på handlingen. Då kan man lika gärna sätta sina poäng på vapnet enbart och förlita sig på den andres oskicklighet.

Om vi nu ska ta två vapen-regeln så gäller samma sak där.

Jag undrar lite hur tankebanorna gick, dels när färdigheten Stridsmanövrar skapades och när förslagen på stridsmanövrarna skrev. Varför finns det nackdelar när man ändå får en sänking i nivån?

/Han som hellre ser andra regeltillämpningar för att få fram samma sak
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
När jag skrev reglerna så tänkte jag att man skulle använda STRIDSMANÖVER just för saker som INTE täcks av reglerna i löpande strid... som t.ex. om en rollperson vill ha en färdighet som gör att han kan dra sitt svärd och attackera samma stridsrunda "iaido-style" (som det står på sid 60 i regelboken)... har han tagit den stridsmanövern (Dra och attackera, typ) så har han en chans att lyckas med det.

Ja du fattar. Och varje ny manöver är en specifik inövad färdighet, inte en generell.

Sen verkar det ju som det är en färdighet många vill ge sitt egna husregel-stuk på, och visst, det är OK för mig. Spelet är ju till för er, ju!
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Mina funderingar kring Stridsmanövrar är att endast krigare och förmodligen endast duktiga krigare använder sig av den färdigheten. Det är det som skiljer krigaren/ soldaten/ mördaren från den simpla bonden/ jägaren/ tjuven.

Med Stridsmanövrar så får soldaten en möjlighet att göra något extraordinärt med sina vapenkunskapen och inte bara "hacka" som alla andra rollpersoner kan gör (även om soldaten kanske har nivå 15 och alla andra 10-12 i Närstrid).

Det ska vara svårt att slåss med två händer samtidigt och jag tycker inte att det är konstiga avdrag. Man får ju två attacker och gör mer skada. Man kan använda andra vapen defensivt och då fungerar det som en lite sköld om man lyckas med slaget på Stridsmanövrar.

Om man Fintar så får motståndaren -1 på sin attack men den som har fintat får inga minus. Däremot så för han inte anfalla om han misslyckas med slaget på Stridmanövrar: Fint.

Så, antingen fattar jag inte alla minus du skriver om eller så har du fel.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,096
Location
Helsingborg
Ja du fattar. Och varje ny manöver är en specifik inövad färdighet, inte en generell.
Japp, men varför ska man göra en färdighet till om det? För mig hade det varit vettigare att man skriver "Ta -2 för att göra en specialmanöver, som att dra vapen och hugga i samma runda, använda två vapen, slå två gånger, sikta mot kroppsdelar, med mera som ger en spelmässig fördel". Strid vill man ju att det ska gå snabbt, så då borde ju antalet tärningsslag hållas till ett minimum? Med "spelmässig fördel" menar jag något som man direkt drar nytta av. Att säga "Jag svingar mig i ljuskronan och sparkar till boven", är bara en berättarmässig beskrivning och borde snarare ge +1 på handlingen än -2 i avdrag.

/Han som inte heller gillar olika stora modifikationer, då det är ett detaljpill som gör att systemet blir svårare att ta till sig
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tror du missade det viktigaste i det jag menade:

Det är för att det handlar om manövrar som en normalt tränad krigare INTE kan fixa... alltså att man har lagt ner en massa träningstid just för att lära sig just det här tricket/manövern..
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,096
Location
Helsingborg
Med Stridsmanövrar så får soldaten en möjlighet att göra något extraordinärt med sina vapenkunskapen och inte bara 'hacka' som alla andra rollpersoner kan gör (även om soldaten kanske har nivå 15 och alla andra 10-12 i Närstrid).
Jag har nu utgått från nivåerna i boken, där exempelrollpersonen hade 12 som högsta värde och där en riddare har mellan 11-13 i vapenfärdigheterna (sidan 257 och 259). En riddare! Vilket får mig att fundera på om det verkligen behövs specialmanövrar för folk som har uppåt 15 i nivå?

Om man Fintar så får motståndaren -1 på sin attack men den som har fintat får inga minus. Däremot så för han inte anfalla om han misslyckas med slaget på Stridmanövrar: Fint.
Jag gav minuset rent matematiskt utifrån att man slog ett enda slag istället. Ok, jag tar igen, fast med ett tydligare exempel.
<ul type="square">[*]Säg att du har 20 i nivå med ditt vapen. Det ger dig 100% chans att lyckas med anfallet.
[*]Säg att du har en manöver som heter finta med nivå 10 och vill använda den. Att lyckas med det slaget är (10 / 20 = 0,5 -->) 50% chans.
[*]I helhet, när man räknar ihop båda slagen, så är det (1 × 0,5 = 0,5 -->) 50 % chans att lyckas med båda slagen (fint + anfall) när man ska använda fintningen.
[*]Hade du slagit ett enda slag (anfallsslaget) så hade det varit jämbördigt med att få -10 på slaget.[/list]Eftersom man gör två tärningsslag så MINSKAR CHANSEN ATT LYCKAS MED HANDLINGEN.

/Han som därför undrar hur du har tänkt när du även har gett nackdelar till manövrarna
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,096
Location
Helsingborg
Tror du missade det viktigaste i det jag menade:



Det är för att det handlar om manövrar som en normalt tränad krigare INTE kan fixa... alltså att man har lagt ner en massa träningstid just för att lära sig just det här tricket/manövern..
Vi tänker nog olika angående speldesign. Om det är en manöver som en normalt tränad krigare inte kan utöva, så ger man ett större minus, så att det inte är värt att ödsla tid på att försöka utföra dem.

Fast grejen ligger nog mest i att jag tycker att dra vapen, fälla någon, attackera med flera vapen/attacker med mera är sådant som alla borde lära sig när man tränar stridskonst. Dels för att det är vettigt men dels för att striderna inte blir lika stolpiga och uppmuntrar spelarinitiativ.

/Han som kan tycka att det här kan låta konstigt att han lät detta undslippa i korrekturläsning, men han koncenterade sig mer på det språkliga än rena regelsaker, så han missade det här då han inte ägnade färdigheten större tankeverksamhet
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
..som jag sa tidigare i tråden... stridsmanöver är till för flavour, och att göra saker som inte täcks upp av vanliga stridsreglerna, för att göra en rollfigur coolare (snarare än bättre)... som zorro-Z och liknade matinegrejer.

..sen tror jag du blandar ihop de officiella reglerna med Andys husregler... Stridsmanöver är INTE till för att slåss med mer en ett vapen, fälla folk och liknande... (avväpna någon på Errol-flynnstuk är ett gränsfall) utan för att - jag säger det igen - ge flavour!
 
Top