Nekromanti Dubbeltext!

Riddaren

Swashbuckler
Kan någon förklara för mig varför man har dubblerat information i DoD6?

Ta t.ex. och kolla på sidan 18 och 144 under rubriken Nattsyn och Mörkersyn.
Allt utan de inledande första två raderna är identiska...varför? Det står t.o.m. rollperson i båda styckerna som referens, och det har man klart och fullt läst tidigare. Jag hade helst sett ena styckena strykna, möjligt med endast en hänvisning till där beskrivningen återfinns.

Riddaren - lämnar lite kritik

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Ofeig

Warrior
Jatamejsjutton!
Va lustigt!
Nu får Theo och Dante nå't o' förklara!

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!

Rosen

Myrmidon
<I>Ta t.ex. och kolla på sidan 18 och 144 under rubriken Nattsyn och Mörkersyn.
Allt utan de inledande första två raderna är identiska...varför?</I>

Sånt som händer.
I ett nummer av Rubicon blev en artikel av Micke Stenmark nästan 30% längre för att en lång passage av texten var med två gånger. Det var inte så i originalfilen han hade skickat in, så PageMaker måste ha fått nåt ryck utan att redaktören märkte nåt.

--
Åke

Maxwan

Swordsman
Samma fel förekommer i Viking. Jag tror att två sidor skulle kunna tas bort.

Mac

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Förklaring ...

Från början låg avsnittet om natt- och mörkersyn enbart i kapitlet »Att spela». Eftersom vissa rasbeskrivningar innehåller hänvisningar till natt- eller mörkersyn tyckte jag att informationen hörde hemma även där.

Se även sidorna 13 och 157 samt 28 och 55.

Det är alltså ingen bugg utan en feature.

Hemskt ledsen om jag förstört spelupplevelsen för dig genom att göra viss information mer lättillgänglig.

/Dante

Archer

Swashbuckler
Re: Förklaring ...

Termen "rollperson" gäller ju inte endbart spelarnas rollpersoner, det är ju ett begrepp som innefattar alla andra personer i världen med.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)

Rickard

Urverk speldesign

<EM>Det är alltså ingen bugg utan en feature</EM>
I en bok går det lika fort att slå upp sidan 13 som sidan 234. Hänvisar ni dessutom med sidnummer så slipper man leta efter saken utan kan slå upp sidan direkt, utan att leta. Hade man kört bil, börjat på gata 1 och ska till gata 13 resp. 234 hade det varit en annan sak.
IMHO är det ingen feature utan en något som är ogenomtänkt, men gjort är gjort, ingen idé att klaga på't men jag hoppas att ni i Riotmind ändrar sån't som ni omedvetet missat till senare tryck.

<EM>Termen "rollperson" gäller ju inte endbart spelarnas rollpersoner, det är ju ett begrepp som innefattar alla andra personer i världen med.</EM>
Visst, det kanske stämmer, men jag brukar använda ordet spelledarpersoner (SLP) om de personerna. Antagligen har du bara glömt bort den benämningen.

/[color:green]Han</font color=green>!

Dante

Staff member

» ... men jag hoppas att ni i Riotmind ändrar sån't som ni omedvetet missat till senare tryck.»

Just den information jag hänvisade till i mitt <a href="http://forum.rollspel.nu/showthread...1&view=expanded&sb=5&vc=1#Post44868">tidigare inlägg</a> fanns medvetet med på två ställen och är alltså inget som vi »omedvetet missat».

»IMHO är det ingen feature utan en [sic] något som är ogenomtänkt ...»

Varför skulle det vara ogenomtänkt att ha information på två ställen, om den hör hemma i båda kapitlen?

/Dante

Rickard

Urverk speldesign

Eh, jag brukar vara otydlig bara för att jag förkortar mina meningar. Det var meningen att det skulle vara lite ordvrängning.

<EM>är alltså inget som vi »omedvetet missat».</EM>
Det som ni omedvetet missat är sådant som att hänvisa till färdigheter som inte finns. <EM>Det</EM> hoppas jag att ni fixar.

Att säga samma saker på två olika ställen är IMO en medveten miss (Ni gjorde ju så med flit). Man hade lika gärna kunnat ha en trevlig bild där istället.

/[color:green]Han</font color=green> som läste igenom sitt förra inlägg och inser att man kan tolka meningen fel

Dante

Staff member
OK! Jag hajar ...

»Det som ni omedvetet missat är sådant som att hänvisa till färdigheter som inte finns. Det hoppas jag att ni fixar.»

Absolut (eller som en påstruken Obelix skulle säga: Obsalut!).

»Man hade lika gärna kunnat ha en trevlig bild där istället.»

Tyvärr inte! Jag använde alla bilder Peter gjort utom en (som inte fick vara med för RiotMinds). Det fanns helt enkelt inte fler bilder att tillgå.

/Dante