Nekromanti Dubbla SL

Joined
24 Mar 2002
Messages
330
Vi har testat spela med två SL (jag var en av dom) som skrev äventyret tillsammans och spellede tillsammans den ena slog i böcker när den andra pratade och tvärt om. Äventyret blev stort och väldigt bra men vi fick tyvärr ingen bra stämmning så det blev inte så lyckat som det var tänkt. Men till helgen ska vi spela på samma sätt igen men bara en ska spelleda och den andra ska spela SLPs och vi får hoppas att det går bättre då.

Nu undrar jag om någon annan har testat det och hur det gick. Har ni inte testat det så kan ni väl säga vad ni tror.
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Jag provade en gång i min ungdom (nåja...) på att ha två SL.
Det tog bort all stämmning och det gick inte heller fortare. Det blev helt enkelt detta med kockar som gör soppa.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Vi testade det en gång (ja var en av SL'arna).... stämningen fick vi till... alla tärningar och sånt klarade vi av ganska bra... SLP'andet gick bra... men det var det hära med att jag tänkte en sak och han tänkte en annan sak... det vart lite komplikationer men det löste sig.....
Jag säger så här... det funkar, men det är lättare att vara SL själv... men det var ganska kul att inte behöva tänka så mycket /images/icons/tonguea.gif
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"jag tänkte en sak och han tänkte en annan sak"

Improvisation tenderar på att bli mycket svårt, ja. Och eftersom improvisation är tämligen vitalt för ett lyckat spelledande så är två spelledare bara tjorvigt tills de lär sej telepati. Eller nå.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
...bara tjorvigt tills de lär sej telepati...
Jo.. eller i alla fall lär sig alstra Psykotropi... sedan kan man ju använda improviserad magi och effekten telepati /images/icons/tonguea.gif
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Det har vi haft en gång. (Den ena var förresten Vindhand). Det blev spännande på sätt o vis...de delade upp arbetet mellan sig rätt bra...den ena spelade många SLP:s, den andre mer berättande. Det blev också lite så att det var en ond och ond SL/images/icons/wink.gif (kunde ju ha varit en god o en ond, men vi insåg att de var onda båda två). Fördelen var att gruppen kunde dela upp sig, göra flera saker samtidigt utan att man satt o rullade tummarna. Nackdel...de hade det väl lite rörigt ibland...vet inte bäst själv vilka problem de hade. Bäst vore om han själv kunde berätta...
 
Joined
24 Mar 2002
Messages
330
Det är därför vi har gjort så att jag inte ska berätta den här gången utan bara spela vissa SLs så det inte blir så rörigt.

Men jag får ju se hur det går i morron.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
de delade upp arbetet mellan sig rätt bra...

Det kan ha hjälpt att vi egentligen var SL och medhjälpar-sl. Jag har sett detta med dubbla sls prövas på flera ställen och de gånger det verkat funka bäst har varit när det var organiserat på detta vis. Eftersom det var den ena (inte jag) som bestämde scenariot och den andra (jag ) som agerade stridsmoderator och allmän avlastning så var det ganska enkelt. Jag frågade min "chef" innan jag slängde in viktiga storyändrande element och han frågade mig om hur faktor X borde hanteras i strid.

Det blev också lite så att det var en ond och ond SL (kunde ju ha varit en god o en ond, men vi insåg att de var onda båda två).

Hey! Det var inte mitt fel. Jag satt och bläddrade i min cthulhubok och rätt vad det var så sprang ni för era liv. Det var boken... som tvingade... mig *dreggel* Arrghhh... /images/icons/frank.gif

Fördelen var att gruppen kunde dela upp sig, göra flera saker samtidigt utan att man satt o rullade tummarna.

En nödvändighet när gruppen börjar nå 8-10 spelare :)

Nackdel...de hade det väl lite rörigt ibland...vet inte bäst själv vilka problem de hade. Bäst vore om han själv kunde berätta...

Problem var väl just att man måste kunna samarbeta. Spelledare är ett ganska despotiskt släkte och alla har sina egna idéer om hur saker bör skötas. Det är nog lätt därför att det blir konflikter när ens åsikter krockar. Nu var min chef en så förstående och trevlig chef att det faktiskt inte blev så mycket sånt :)

Man måste planera väl. Om inte båda spelledarna har koll blir det nog probs. Kartor hjälper. Det hjälper nog också att som vi låta en spelledare hantera strider så att de hanteras på ett enhetligt och konsekvent vis. Det är kanske ett mindre krav i Eon där man har mycket regelsystem att tugga på men i In Nomine så behövs en del tolkning.

Från spelarnas synvinkel gissar jag att man betalar för förmågan att splittra gruppen utan att få tråkigt med omaket att båda spelledarna måste springa ut ur rummet ibland för att konferera :)

För just eon så bör man nog se till att snabba upp striderna så att man inte splittrar gruppen och låter hälften råka ut för en 5 minuters strid (som tar två timmar att spela) och andra hälften spela 2 timmars social interaktion (som också tar två timmar att spela) /images/icons/wink.gif
 

Kena_UBBT

Veteran
Joined
25 May 2000
Messages
72
Location
Göteborg
När jag spelade drakar och demoner en gång i tidernas begynnelse, skapade jag och en kille till ett oerhört stor kampanj för 8 spelare.
När det var så stort kom vi på att hålla i detta var näst intill omöjligt så vi delade upp hela kampanjen mellan varandra.När den ena av oss speledde tog den andra ansvaret att slå i böcker och förde anteckningar.
Så min erfarenhet av dubbla SL är enbart positivt.
 

Cerec

Veteran
Joined
7 Aug 2001
Messages
127
Location
Landskrona
Vi har haft 2 SL några gånger.....det har gått bra....men SL nr:2 var bara hjälpreda. Jag hade fullmakt så att det inte skulle uppstå konstiga situationer. SL nr:2 skötte vissa SLP:s och när gruppen splittades så kunde vi sitta i olika rum, med då fick vi ta korta pauser ibland för att prata igenom vad som skulle hända.
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Tid under spelmöte utan spel (OT)

Vad hittar ni på då ni inte spelar under ett spelmöte? Alltså blir utskickade för att en vill göra något för sig själv?
Jag brukar anse detta vara bästa tiden att komma på idéer och summera händelser och dra slutsatser. Oftast så sitter man bekvämt då och har inte så mycket annat att göra.
En annan fördel är att SL inte är närvarande och därmed så kan man chockera honom när man väl kommer in genom att ha löst något på ett klokt sätt.

Annat som jag (vi) gör är väl att spela kort eller liknande. Just nu så gäller kasta gris.
Även att slåss brukar vara populärt. Speciellt mellan de yngre i spelgruppen.

Så vad hittar ni på?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ett lösning...

Han som är SL när jag spelar EON kom på den här briljanta idéen med 2 SL. Han gjorde som så att han hadde 2 grupper. Varav 1 grupp var de elaka & en grupp var de mer snälla...
Funkade bra faktiskt & vi hadde en trevlig stämmning !
 

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
Re: Tid under spelmöte utan spel (OT)

Rolig fråga...

jag är visserligen SL och när spelare i mina grupper inte ska höra nåt håller de för öronen (håller, respektive inte håller, väldigt fort, så att man inte hör nåt annat än hur högt de andra pratar...

Då sitter de ju kvar på sin plats...

Men i mina grupper har alla varsin loggbok, som de sällan får tid att skriva i, det vore ju smart att lägga den tiden på att skriva lite funderingar... (som man glömmer annars)
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Re: Tid under spelmöte utan spel (OT)

Själv så hatar jag att hålla för öronen. Speciellt då man ätit chips, eller ännu värre, ostkrokar. Då får man en massa otrevligt kladd vid öronen. /images/icons/oink.gif-igt värre
 

Sidious

Veteran
Joined
18 Jun 2002
Messages
7
Location
Varberg
Re: Tid under spelmöte utan spel (OT)

håller, respektive inte håller, väldigt fort, så att man inte hör nåt annat än hur högt de andra pratar...


Det heter B-bobba!
 
Top