Dubbla spelledare

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,684
Location
Umeå, Västerbotten
De flesta rollspel designas för att antingen ha en spelledare, eller inga spelledare.

Jag däremot har samspellett bland annat med @Xhakhal . Och om jag ellet @GnomviD sitter vid samma bord och en av oss spellefer faller vi lätt in att fylla in för varandra. Lajv har i regel mer än en person som håller i lajvet.

Att samspelleda med en till spelledare är frultansvärt kul och dynamiskt. De behåller de fördelar att ha en traditionell spelledare ger, men är mer kul för spelledaren och ger andra fördelar.

(Typ att man inte behöver ha samtal med sig själv.)

Vad er era erfarenheter? Hur skulle ni designa för det? Vad för mål skulle ni ha med designen
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,375
Location
Göteborg
Mitt Huldran har ju två spelledare, med olika roller. Dels har de olika tematiska roller (HERRAN är gemenskap, trygghet, hierarki och förtryck, medan Huldran är firhet, kreativitet, egoism och våldsamhet), och dels har de olika tekniska roller (HERRAN spelar nästan alla spelledarpersoner, och Huldran sätter alla scener). Det funkar väldigt bra, tycker jag. Enda svårigheten är när jag spelar med en grupp nybörjare och behöver övertala någon av dem att axla en av dessa roller.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,684
Location
Umeå, Västerbotten
Mitt Huldran har ju två spelledare, med olika roller. Dels har de olika tematiska roller (HERRAN är gemenskap, trygghet, hierarki och förtryck, medan Huldran är firhet, kreativitet, egoism och våldsamhet), och dels har de olika tekniska roller (HERRAN spelar nästan alla spelledarpersoner, och Huldran sätter alla scener). Det funkar väldigt bra, tycker jag. Enda svårigheten är när jag spelar med en grupp nybörjare och behöver övertala någon av dem att axla en av dessa roller.
Har du publicerat det någonstans så man får ta en titt?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,026
Location
Nordnordost
Ben Lehmans spel om riddare på nordpolen - Polaris - har tre spelledare och en spelare. Samma lösning snodde jag till mitt superhjältespel The Phenomenon.

Om det gick att söka i forumhistoriken på ett rimligt sätt hade man kunnat hitta flera trådar där jag och @DeBracy pratar om att ha dubbelspellett Höstidimma på konvent.

En gång spelade jag i en Eon-grupp där det var två SL som spelledde tillsammans när spelarna skötte sig, och som tog en halva var varje gång gruppen delade sig.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,495
Tyvärr aldrig provat det annat än i väldigt kort form, sp jag har inga erfarenheter att dela, men skulle gärna testa när rätt tillfälle ges.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,359
Location
Uppsala
De flesta rollspel designas för att antingen ha en spelledare, eller inga spelledare.

Jag däremot har samspellett bland annat med @Xhakhal . Och om jag ellet @GnomviD sitter vid samma bord och en av oss spellefer faller vi lätt in att fylla in för varandra. Lajv har i regel mer än en person som håller i lajvet.

Att samspelleda med en till spelledare är frultansvärt kul och dynamiskt. De behåller de fördelar att ha en traditionell spelledare ger, men är mer kul för spelledaren och ger andra fördelar.

(Typ att man inte behöver ha samtal med sig själv.)

Vad er era erfarenheter? Hur skulle ni designa för det? Vad för mål skulle ni ha med designen
De enda gångerna jag spelat med flera spelledare är för över 30 år sedan. Vi hade en spelsektion på gymnasiet och ibland var vi så många som spelade att det blev för mycket för en spelledare. Jag upplevde det dock mest som rörigt och spelet blev snabbt väldigt "ytligt". Lämpade sig bäst för någon form av humor-/komedispel (vi testade bland annat Paranoia och Toon på den tiden). Men vi var nog helt enkelt alldeles för många som spelade (typ 20-30).

En lärdom var dock att whiteboards i klassrummet var bra att ha som hjälpmedel. Där kunde spelledarna samla information så att alla kunde se. Det gick även att hålla reda på vem som var vart och sånt.

Ett annat var att om man var så många så var det bra att dela in spelare i grupperingar och ge spelledare ansvar för olika grupper.

---

Men, om man bortser från de kaotiska erfarenheterna och i stället ser på potentialer så kommer jag att tänka på en del brädspel/sällskapsspel. I många sådana så tävlar man i olika (hemliga) konstellationer mot varandra. Hur vore det om spelledarna tävlar med varann?

För att ta ett fånigt exempel:
En spelledare är ansvarig för allt som är Evil och en annan för allt som är Good. De försöker "vinna" mot varandra efter vissa regler. Spelarna är i korselden.

Ett annat exempel:
En spelledare är huvudspelledare och spelleder som "vanligt". Men det finns en annan spelledare som har möjligheten att "förstöra". Den första kanske spelleder ett intrigäventyr medan den andra spelleder ett hemligt sällskap som inte ens den första spelledaren har koll på. Kan även utökas till tre (eller flera) där de olika extra spelledarna spelleder faktioner som är i konflikt med varandra. En slags fisktank, men där en del av spelarna i stället tar rollen som mini-spelledare över faktioner.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,718
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag har provat några gånger, huvudsakligen så att den ena spelledaren tar hand om miljöbeskrivningar och rollen som domare (omvärld kanske det skulle kunna kallas) medan den andre gestaltar alla slp / biroller. Det är kul och dynamiskt och i ett tradspel där det finns saker som sl inte hur som helst ska avslöja för spelarna kan det vara kul att ha någon invigd att bolla idéer och diskutera problem med.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,359
Location
Uppsala
För mig låter det som lite av en lyx att kunna ha två spelledare. Jag blir lite avundsjuk :)

Det som gör att det är praktiskt svårt för vår del är att det oftast är en person som har en bra tanke på kampanj/äventyr som hen vill realisera genom att vara SL. Mellan spelmöten finns det inte tid att bolla idéer med en eventuellt hjälp-SL. Vi har alla familjer, jobb, träningar, andra aktiviteter etc. att tänka på. Det är nog svårt för en person att hitta luckor i sitt schema för förberedelse.

Om vi skulle pröva oss på något sådant så skulle det kräva att det antingen är så att det bara är en spelledare som behöver förbereda och den andra kan sköta sin spelledarroll (antagligen någon form av bi-spelledare) utan eller med minimal förberedelse. Det andra alternativet är att spelledarna kan förbereda på var sitt håll med minimal kommunikation (typ något mail) mellan dem.

Så det kan ju vara en faktor att ha i åtanke om man designar ett spel med mål att ha flera spelledare.

Eller så siktar man helt enkelt på spelgrupper med mer tid och mindre andra åtaganden :)
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,718
Location
Demokratiska Republiken Latveria
De enda gångerna jag spelat med flera spelledare är för över 30 år sedan. Vi hade en spelsektion på gymnasiet och ibland var vi så många som spelade att det blev för mycket för en spelledare. Jag upplevde det dock mest som rörigt och spelet blev snabbt väldigt "ytligt". Lämpade sig bäst för någon form av humor-/komedispel (vi testade bland annat Paranoia och Toon på den tiden). Men vi var nog helt enkelt alldeles för många som spelade (typ 20-30).

En lärdom var dock att whiteboards i klassrummet var bra att ha som hjälpmedel. Där kunde spelledarna samla information så att alla kunde se. Det gick även att hålla reda på vem som var vart och sånt.

Ett annat var att om man var så många så var det bra att dela in spelare i grupperingar och ge spelledare ansvar för olika grupper.
Ja den typen av spel med flera spelledare, där flera spelledare har var sin grupp med spelare och alla gruppernas spel sker i samma tid och rum i spelfiktionen, brukade vara ganska vanligt på konvent för en 20+ år sen. "Parallell" kallade vi det, men det kan säkert förekomma andra benämningar också. Spelgrupperna var ofta konkurrenter i någon slags tävling eller konflikt och kunde mötas när de befann sig på samma fiktiva plats vid samma tillfälle och spelare kunde hoppa mellan grupperna när nya allianser uppstod. Det var kul men väldigt kaotiskt och inte helt lätt att hålla samman.

Men, det är såklart en annan sak än att vara två spelledare vid samma bord.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,375
Location
Göteborg
För mig låter det som lite av en lyx att kunna ha två spelledare. Jag blir lite avundsjuk :)

Det som gör att det är praktiskt svårt för vår del är att det oftast är en person som har en bra tanke på kampanj/äventyr som hen vill realisera genom att vara SL. Mellan spelmöten finns det inte tid att bolla idéer med en eventuellt hjälp-SL. Vi har alla familjer, jobb, träningar, andra aktiviteter etc. att tänka på. Det är nog svårt för en person att hitta luckor i sitt schema för förberedelse.

Om vi skulle pröva oss på något sådant så skulle det kräva att det antingen är så att det bara är en spelledare som behöver förbereda och den andra kan sköta sin spelledarroll (antagligen någon form av bi-spelledare) utan eller med minimal förberedelse. Det andra alternativet är att spelledarna kan förbereda på var sitt håll med minimal kommunikation (typ något mail) mellan dem.

Så det kan ju vara en faktor att ha i åtanke om man designar ett spel med mål att ha flera spelledare.

Eller så siktar man helt enkelt på spelgrupper med mer tid och mindre andra åtaganden :)
Man kan ju också helt enkelt göra ett förberedelsefritt spel. Om inga förberedelser behöver göras så försvinner lite problemet med synkning också. Själv står jag ju inte ut med förberedelser, så det är föga förvånande varianten jag valt.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,359
Location
Uppsala
Man kan ju också helt enkelt göra ett förberedelsefritt spel. Om inga förberedelser behöver göras så försvinner lite problemet med synkning också. Själv står jag ju inte ut med förberedelser, så det är föga förvånande varianten jag valt.
Det är så det i praktiken blir på de flesta av våra spelmöten på grund av tidsbrist :)

Men jag har lite svårare att se hur det skulle funka bra med flera likvärdiga spelledare. Känns som att man måste ha rätt mycket riktlinjer på plats för att det ska funka. Men, det kanske bara är min traditionella syn på rollspel som spökar.

Kan man kanske gå till den andra ytterligheten och låta alla vara spelledare?
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,195
Polaris har en spelare och tre spelledare (en problem-SL och två SLP-SL), där detta roterar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,375
Location
Göteborg
Men jag har lite svårare att se hur det skulle funka bra med flera likvärdiga spelledare. Känns som att man måste ha rätt mycket riktlinjer på plats för att det ska funka. Men, det kanske bara är min traditionella syn på rollspel som spökar.
Ett enkelt sätt är ju just att låta en sätta alla scener och en annan spela alla spelledarpersoner. Just att de inte kan synka är en fördel, som jag ser det, för då kan de överraska varandra. Din spelledarkompis lät just prästen säga att det spökar i den gamla kvarnen och nu är en rollperson på väg dit. Vad händer?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,495
Om vi skulle pröva oss på något sådant så skulle det kräva att det antingen är så att det bara är en spelledare som behöver förbereda och den andra kan sköta sin spelledarroll (antagligen någon form av bi-spelledare) utan eller med minimal förberedelse. Det andra alternativet är att spelledarna kan förbereda på var sitt håll med minimal kommunikation (typ något mail) mellan dem.
Jag tänker att det naturliga är att ta ansvar för olika delar. Miljö kontra SLP tex, eller olika mekaniska bitar. Min plan är faktiskt att testa det i närtid med Chariot of the Gods till Alien. Av olika skäl ska vi troligen spela det igen med en av mina grupper och en av spelarna har spelat hela. Tanken är att han får hantera SLP, vilket är ett stor del av äventyret, medan jag står för miljö och håller ihop händelsekedjan.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,036
Jag har inte direkt kört med dubbla spelledare, men vad jag har experimenterat lite med är att knyta in en eller flera "motspelare" som kan göra "drag" för en fientlig SLP eller gruppering. De har dock i allmänhet inte varit med vid speltillfällena och jag har inte fått tillfälle att prova det här så mycket som jag skulle ha velat, mest för att det varit svårt att hitta folk som vill/kan lägga ner tid och engagemang på det.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,718
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag har inte direkt kört med dubbla spelledare, men vad jag har experimenterat lite med är att knyta in en eller flera "motspelare" som kan göra "drag" för en fientlig SLP eller gruppering. De har dock i allmänhet inte varit med vid speltillfällena och jag har inte fått tillfälle att prova det här så mycket som jag skulle ha velat, mest för att det varit svårt att hitta folk som vill/kan lägga ner tid och engagemang på det.
Typ som shagul-spelaren i konfluxsviten? Jag har en sån roll i en kampanj som en vän spelleder, vilket har varit väldigt roligt! Som spelledarroll betraktad är den ju väldigt begränsad, men jag har ansvar för en viktig slp och de intriger som denne ägnar sig åt.
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,198
Location
Umeå
Vincent Baker har ju en svit av spel, Wizard's Grimoir är väl först ut, där alla bygger på lite omkastade roller. Två spelledare (eller de som har rätt att säga något om världen), men spelaren eller i ett spel spelarna är de som har koll på reglerna och själva vet när de behöver och ska slå för saker och vad. Spelledarna svarar på frågor och jag har för mig att man ställer dem rakt ut till bägge eller kan vända sig till en av dem. De två första för en spelare och en spelledare och det sista är väl för två spelare och två spelledare.

Drifter's Escape har jag för mig jobbar med multipla SLs, en spelare är the drifter och övriga tar rollen av the devil och the man... Inte spelat det så vet inte hur det fungerar i praktiken.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,366
Har inte spelat det, men äventyret Grace Under Pressure till Call of Cthulhu/Delta Green är rekommenderat för två spelledare, där ena spelar en grupp som befinner sig i en dykarklocka medan de andra befinner sig i en mindre ubåt, sedan kommunicerar de olika grupperna med varandra via radio.

Det äventyret har också fått mig att tänka på om möjligheten att designa något specifikt för att spela över länk, där alla spelare pratar på länk.
 
Top