Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Så jag postade det här på facebook, fick lite respons med inte mycket, så jag prövar här också.
Jag har länge velat ha ett litet minispel för att hantera dueller på ett spännande och roligt sätt, och det här är vad jag kommit på så långt:
Grundtanken är att duellanterna slår varsitt attackslag. Den som får högst vinner, och förloraren måste slå en Save vs Death.
För att göra det lite mer spännande så börjar man med en bettingomgång, där man får offra 1T6 HP för att höja sin attackbonus med lika mycket, men varje gång man gör detta försvåras ens deathsave dessutom med 1.
Man turas om att bränna HP och höja sin attackbonus tills någon av duellanterna säger låter bli. Då slår man attackslaget.
Om en rollperson inte har tillräckligt många HP kvar för att täcka kostnaden man slog fram på tärningen så får man ingen bonus på attackslaget, man förlorar inga fler HP, men ens deathsave förvärras ändå med 1. Och motståndaren har nu valet att fortsätta höja. Så antagligen en situation man vill undvika, om man inte är desperat.
I ärlighetens namn så tror jag inte detta är något som kommer att användas särskilt ofta. Kanske en eller ett par gånger under en kampanj, och även då beror det nog på kampanjen. Men tanken är att det ska kunna funka i alla olika former av settings, oavsett om man duellerar med svärd (tänk er duellen från de sju samurajerna, eller slutduellen i Sanjuro, eller alla andra samurajfilmer som slutar med en quickdraw =), eller om man kör med trollstavar eller med faktiska revolvrar.
Är det här en vettig lösning? Vad är dumt med den? Vad kan förbättras?
Jag har länge velat ha ett litet minispel för att hantera dueller på ett spännande och roligt sätt, och det här är vad jag kommit på så långt:
Grundtanken är att duellanterna slår varsitt attackslag. Den som får högst vinner, och förloraren måste slå en Save vs Death.
För att göra det lite mer spännande så börjar man med en bettingomgång, där man får offra 1T6 HP för att höja sin attackbonus med lika mycket, men varje gång man gör detta försvåras ens deathsave dessutom med 1.
Man turas om att bränna HP och höja sin attackbonus tills någon av duellanterna säger låter bli. Då slår man attackslaget.
Om en rollperson inte har tillräckligt många HP kvar för att täcka kostnaden man slog fram på tärningen så får man ingen bonus på attackslaget, man förlorar inga fler HP, men ens deathsave förvärras ändå med 1. Och motståndaren har nu valet att fortsätta höja. Så antagligen en situation man vill undvika, om man inte är desperat.
I ärlighetens namn så tror jag inte detta är något som kommer att användas särskilt ofta. Kanske en eller ett par gånger under en kampanj, och även då beror det nog på kampanjen. Men tanken är att det ska kunna funka i alla olika former av settings, oavsett om man duellerar med svärd (tänk er duellen från de sju samurajerna, eller slutduellen i Sanjuro, eller alla andra samurajfilmer som slutar med en quickdraw =), eller om man kör med trollstavar eller med faktiska revolvrar.
Är det här en vettig lösning? Vad är dumt med den? Vad kan förbättras?