Nekromanti Dum i huvet? (ataxaeffekter)

nordan

Swordsman
Jag fattar inte det här med effekterna för räckvidd och varaktighet.
Jag vill lägga effekten henke(ataxa) som har varaktighet temporär och räckvidd beröring. För att göra den avstånd och provisorisk (2 filament) måste jag:
1. Alstra 6 filament, väva henke med 2, avstånd med 2 och provisorisk med 2.
eller
2. Alstra 8 filament, väva henke med 2, avstånd med 2 och provisorisk med 4 (för både henke och avstånd)?

Jag inser att detta säkert har varit uppe förut, men jag hittade inget med sökfunktionen.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Dum bok?

Det här är ett ganska förvirrat ämne eftersom M&M är så himla otydlig på den här biten. Den gängse tolkningen som folk brukar ha är dock ditt andra alternativ. Att filamentkostnaden alltid dubblas (alltså 2,4,8,16,...) när man använder sig av metaeffekter. Fast det viktigaste är egentligen inte vilken alternativ som är "mest korrekt". Utan det viktigaste är att eran spelgrupp enas om 1 tolkning och håller er konsekvent till den. Sen finns det inga fler problem :gremsmile:

/Naug

Eleas

Hero
Re: Dum bok?

"Det här är ett ganska förvirrat ämne eftersom M&M är så himla otydlig på den här biten. Den gängse tolkningen som folk brukar ha är dock ditt andra alternativ."

Tja, jag kan ha fel här, men i konstruktörsdata för formeln "Den Förtidiga Ålderdomen", i Mystik&Magi, är de sista raderna som följer:

Väva effekten 'Beröring' snabbt (Ob2T6). Väva effekten 'Permanenta' förstärkt till två filament (Ob2T6).

Så visst är det luddigt som du säger, men just det stycket gör tolkning rätt onödigt, IMO.

--Björn, grävling

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Dum bok?

"Så visst är det luddigt som du säger, men just det stycket gör tolkning rätt onödigt, IMO."

Sant. Fast om man hade skrivit dessa metaeffekter lite bättre så hade man inte behövt leka grävling för att hitta exempelfall för att klura ut hur man ska använda reglerna. Antingen så skriver man om dom till den nya magiboxen (om det nu blir en box, men vi får hoppas på det) eller så kanske man kan spränga in en liten förklarande box någonstans i effektlistan?

/Naug, uppskattar grävlingarna :gremwink:

Kenzui

Warrior
nej nej det är svårt men jag har studerat och om man jämför lite olika texter så hiattr man svaret! kommer inte ihåg nu men det står i mina antekningar!

Syeth-hd

Warrior
det står tydligt i beskrivnigen av effekten
avstånd att den måste läggas före varaktighets
modifiering. så avstånd ska nog modifieras med
varaktighet den med.

Syeth-hd

Warrior
det står tydligt i beskrivnigen av effekten
avstånd att den måste läggas före varaktighets
modifiering. så avstånd ska nog modifieras med
varaktighet den med.