Nekromanti dumfråga

bullen

Veteran
En sak som jag har reagerat på är hur lätt det är att döda en drake (!) jo jag är SL och en av våra nuvarande gubbar har 2T6+4 i krosskada man stryper helt enkelt draken så han får krossat struphuvud och dör (om man bortser från svårigheten att komma åt halsen) Eller så räcker det oftast med ett hugg om man är skicklig och träffar halsen så är 3/10 chans att draken dör
En sak till är att det tydligen är lika svårt at träffa någon om man står bakom dom (LITE konstigt tycker jag)

Helmgast
Om man har Ob2T6+4 i grundskada (kross) så har man styrka 25-28 i styrka. Troligtvis är man då trukh, (Frakk?). Trukherna är alldeles för osmarta att komma på alla sätt att kringgå EON's i övrigt bra regler. De slår nog bara draken tills deras päls fattar eld. /images/icons/wink.gif

Det är väl ganska svårt att räcka runt drakens feta hals men jag vet inte...

Annars kommer nog regler om drakars absorbering av skada och sådant i modulen Drakar hoppas jag.

Död åt de vildsinta trukherna.

Din vän i kampen mot Jargier, Thalasker, Bazirker och Mundanas avskum av alla former.

Nja... Det är -Ob1T6 att greppa någon bakifrån så det borde kanske vara samma på att klippa till någon då. Om du anfaller någon bakifrån så är ju motståndaren även överraskad så du kan ta och sikta lite var du vill i lugn och ro om du inte gör för mycket väsen av dig.

Trogen vän till alla alver och dvärgar. Tar en öl med orcher men inte dräpare.

Ignatius

Veteran
För det första är det INTE lätt att döda en drake. Det vet man. Om det nu är så lätt. Ändra det.

Ignatius - Daaks trogne kämpe!

G

Guest

Guest
Åfan! hela Ob2t6+4? ett medel på hela 12 i skada alltså eller 18 om man slår kraftfult... men med tanke på att en drake har ett skadenivå på tjugo till hundra så spelar det inte så stor roll... så om du tycker att drakar är för lätta att döda så kör med ett skade intervall på hundra då! då måste din gubbe göra över hundra i skada på drakens hals för att krossa denns strup huvud! hundra! att slå 32 med en ob tärning är inte så lätt... men, men... sedan är det svårigheten att komma åt halsen det är ju tillexempel omöjligt att smyga sig på en drake. Halvt omöjligt att komma fram till han, halvt omöjligt att greppa halsen(Ungefär som att försöka strypa en elefant)

Mvh Ezzy

Gunnar_UBBT

Veteran
Jag misstänker att du blandar ihop "dumdrakar" (heave etc) med "riktiga" drakar som herr Verdurakh (stavning?) och co.

Det mest troliga är att dina spelare inte ens skulle komma inom skrikavstånd till draken innan han kände deras närvaro. Därpå skulle draken antingen bestämma sig för att förflytta sig till annan ort, eller stanna kvar och leka ett tag med dom förvånansvärt dumma lilleputtarna som vågar visa sig i hans närvaro med ont uppsåt. Och dessutom tro att de skall slippa undan med livet i behåll. [skrattretande]

Med lite tur kanske spelarna hinner fundera över varför draken ser så glad ut innan de blir förvandlade till blandfärs :gremsmile:.

/Gunnar

LeJonklev

Swordsman
Att anfalla en drake bakifrån lär ju inte vara så lätt i varje fall. Inte om den är medveten om dig(vilket den ju lär vara). Förmodligen kommer den att försöka slå huvudet av dig med svansen.

Och måste man inte ha väldigt stora händer och god kunskap om hur en drake är uppbyggd för att kunna strypa den?

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.

Sabelkatten

Swordsman
Det är ALLTID lätt att döda någon i Eon. Jag har själv sett Ob4T6 sluta med 60+ i skada. Har draken mindre än 50 i skydd och det tar i hjärtat är han slut.

Spela draken _smart_ i stället så behöver han inte vara supertuff för att klara sig.

/Henrik

Sabelkatten

Swordsman
Skadenivå?

När införde dom det i Eon? När jag frågade om det för något år sedan så fanns det inga planer på det.

/Henrik

bullen

Veteran
tack för dom som försökt svara men vissa är inte speciellt smarta jag skrev OM MAN BORTSER FRÅN HUR MAN KOMMER TILL HALSEN

Din för evigt (puss)

bullen

Veteran
Re: Bortsett från...

vad är detta vad gjorde jag för fel neeeeeeeeeeeeeeeeeeeejjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj

Staffan

Myrmidon
Njäe...

I min Eon-bok (v1 visserligen) nämns på sidan 163 något som heter "Skadeintervall", som är det tal man delar skadeverkan med för att få fram antal skador. För människor är detta 10, men för riktiga bjässar kan det vara större (kanske 20 eller 30) och för pyttesmå saker (som gûrder med negativ massa kanske /images/icons/smile.gif) kan det vara mindre (5 eller så).

Dock verkade detta värde ha glömts bort till Monster & Varelser - annars hade väl jättebläckfisken kvalat in som "riktigt stor".

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

ripperdoc

Myrmidon
<I>Det är ALLTID lätt att döda någon i Eon. Jag har själv sett Ob4T6 sluta med 60+ i skada. </I>

Tja, hur ofta slår du 60+ på Ob4T6? :) Ni måste ha extrem tur eller ha missuppfattat Ob-systemet ;-)
Vi brukar få nöja oss med en 11-12 i skada med Ob4T6...

/RipperDoc - "Det finna inga dumma frågor, bara dumma frågställare" (skall inte tas som en förolämpning mot någon!)

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Big Marco

Läskig
Re: Klargörande.

Vi kom fram till att det nog bara blir stora drakar som får fler än 10 skadekolumner. Vi diskuterade just jättebläckfisken men konstaterade att den får nöja sig med tio. =)

-Marco Behrmann

P|uT0NiUm

Swashbuckler
När man slår en skada på Ob4T6 blir det oftast, som du säger, 11-12.
När man slår ett färdighetsslag på Ob4T6 blir det runt 18.

... tärningarna konspirerar emot oss...

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!