Nekromanti Dumma regelfrågor

Eksem

Champion
Hej hej, jag spelade D&D för första gången i torsdags, och har några dumma frågor jag skulle vilja ha svar på och hjälp med:

1. Rogues kan använda sin Sneak Attack när motståndaren antingen är Flat Footed eller på annat sätt inte får använda sin DEX-bonus till AC, OCH när Roguen och en annan PC flankar motståndaren? Eller? Jag tyckte det var lite otydligt skrivet i PHB.

2. Under spelets gång blev partyt attackerade av en swarm med knytnävsstora beetles. När de märkte att de inte kunde träffa med sina vapen (diminituive size) så slängde de en stor bit tungt tyg de fått med sig över swarmen och hoppade runt på den. Hur hade ni tolkat den situationen regelmässigt?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Dumma svar! (på bra frågor)

1. Rogues kan använda sin Sneak Attack när motståndaren antingen är Flat Footed eller på annat sätt inte får använda sin DEX-bonus till AC, OCH när Roguen och en annan PC flankar motståndaren? Eller? Jag tyckte det var lite otydligt skrivet i PHB.
Ersätt OCH med Eller så blir det kanon.

2. Under spelets gång blev partyt attackerade av en swarm med knytnävsstora beetles. När de märkte att de inte kunde träffa med sina vapen (diminituive size) så slängde de en stor bit tungt tyg de fått med sig över swarmen och hoppade runt på den. Hur hade ni tolkat den situationen regelmässigt?
Jag hade (och observera jag) belönat spelarna för deras uppfinningsrikedom och låtit dem göra ett base ranged attack slag för att kasta filten.

Jag började spelleda D&D igen nu i lördags, kul att vi är två, då kan vi utbyta erfarenheter! Fast jag spelar Forgotten Realms (se Caligulas tråd lite längre ner för att få reda på varför jag är mycket bättre än dig)..

- Vulf

G

Guest

Guest
Välkommen i gänget! Jag heter Caligula och spelleder Forgotten Realms.

Sneak attack får Rogue använda i alla de situationer som motståndaren nekas sin Dex-bonus. T.ex. mot en osynlig angripare.

Jag hade nog belönat dina spelares uppfinningsrikedom med att låta dem slå ett ranged attack slag. Om dem lyckas fånga insketerna med filten och sen hoppar på dem så hade dem ju dödats omedelbart.

Pom

Swashbuckler
Sneak Attack har jag inget att tillägga till Vulf och Caligulas inlägg. Angripandet av svärmen med filt och stampanden skulle jag hantera så här:

-Så länge ingen PC är i samma ruta som svärmen tycker jag en enkel Ranged Touch Attack mot AC 10 räcker för att kasta filten. om någon PC däremot redan är anfallen av svärmen, dvs svärmen befinner sig i samma ruta, då krälar skalbaggarna över hela kroppen och gnager och då är det lite sent med filttricket.

-Varje obeväpnad attack på svärmen genom filten kunde få göra d3+ Str-bonus. Svärmen kunde få göra ett Ref-save DC 10 varje runda för att "komma loss" (dvs tillräckligt många skalbaggar kryper ut för att rutan med filten skall bli farlig att beträda igen).

-Om svärmen är större än 1 runta räcker förmodligen inte 1 filt för att täcka hela svärmen. Svärmen kan då fortfarande anfalla folk i sina övriga rutor.

Själv har jag använt svärmar alldeles för lite. Är det en rolig övernaturlig svärm som gör ability damage kan även episka filurer bli bleka om nosen. :gremelak:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Det finns inga dumma regelfrågor, bara dumt skrivna regler. :gremsmile:

Några svar:
1. Det finns normalt två lägen när rackare får njuta av sina förödande tjuvhugg (sneak attack):
<blockquote> a) Målet för hans attack är förvägrad sin händighetsfördel på PK. Typiska situationer för detta är när rackaren är osynlig/osedd, när målet är inblandad i brottning, när målet balanserar eller klättrar samt när målet är handfallet (flat-footed), d.v.s. inte fått sin tur att agera ännu i striden. Notera att detta är möjligt att utnyttja även med avståndvapen om avståndet är maximalt 9 meter (30 fot). </blockquote>
<blockquote> b) Rackaren och en allierad omringar målet (flanking) d.v.s. attackerar målet i närstrid från diametralt motsatta håll. Notera att detta är omöjligt att utnyttja med avståndsvapen.</blockquote>
Naturligtvis finns det saker som lurar rackaren på sitt tjuvhugg även om villkoren är uppfyllda. De två vanligaste är specialförmågan Sjätte sinne (Uncanny dodge) och omständigheten att man har skyl (concealment).

2. Jag hade nog plockat fram reglerna för Brottning (grappling). Det känns lite brottning över det hela och där skulle ju baggarnas storlek inte ge dem samma fördel. Möjligtvis skulle jag också byta ut den inledande beröringsattacken mot ett Reflexräddningsslag för svärmen eftersom ett tygstycke är mer av en områdesattack än en normal direkt attack.

Lycka till med spelandet.

/Mikael