Man Mountainman
Storsvagåret
En intressant tanke som slg mig när jag satte mig för att läsa alkemireglerna i Mystik och Magi var möjligheten att, någon gång i Mundanas avlägsna framtid, kunna bygga en apparat som kunde alstra ett filament. Skyffla in lite kol eller elexitet i ena änden, slå på knappen och vips!, ett gäng vackra filament redo att användas för vilka magiska effekter man nu vill. Det är spänannde att tänka sig en värld så till denna grad driven på magi, där varje människa kan bära en drakes magiska makt i sin ficka. Visserligen börjar vi då komma upp i det där underbara gränslandet där man inte kan säga vad som är magi och vad som bara är oerhört komplicerad teknologi, men det är ändå lite knepigt att tänka sig vilken teknologi som på ett simpelt sätt skulle kunna genomföra effekter som "bromsa" eller "delad smärta". Om vi dessutom tänker oss att den ofelbara teknologiska generatorn, uteslutningsprincip eller ej, kan alstra ett antal filament som endast begränsas av mängden energi som investeras, såhamnar vi i ett magisk Schlarlaffenland som vi knappt kan ana oss till.
Synd på Legender och Hemligheter bara...
Synd på Legender och Hemligheter bara...