Nekromanti dumma tankegångar

Man Mountainman

Storsvagåret
En intressant tanke som slg mig när jag satte mig för att läsa alkemireglerna i Mystik och Magi var möjligheten att, någon gång i Mundanas avlägsna framtid, kunna bygga en apparat som kunde alstra ett filament. Skyffla in lite kol eller elexitet i ena änden, slå på knappen och vips!, ett gäng vackra filament redo att användas för vilka magiska effekter man nu vill. Det är spänannde att tänka sig en värld så till denna grad driven på magi, där varje människa kan bära en drakes magiska makt i sin ficka. Visserligen börjar vi då komma upp i det där underbara gränslandet där man inte kan säga vad som är magi och vad som bara är oerhört komplicerad teknologi, men det är ändå lite knepigt att tänka sig vilken teknologi som på ett simpelt sätt skulle kunna genomföra effekter som "bromsa" eller "delad smärta". Om vi dessutom tänker oss att den ofelbara teknologiska generatorn, uteslutningsprincip eller ej, kan alstra ett antal filament som endast begränsas av mängden energi som investeras, såhamnar vi i ett magisk Schlarlaffenland som vi knappt kan ana oss till.

Synd på Legender och Hemligheter bara...

Mouja

Hero
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

där varje människa kan bära en drakes magiska makt i sin ficka.

<hr></blockquote>

Hur skulle äventyren då se ut ??? Jo, det ska du få veta, Tråkiga!! tänk hur mäktiga spelarna skulle bli då ! om alla kunde eld kvast och framför allt "Ljus"* som är en drak förmåga (vet inte om den finns på eon eftersom drak boken inte kommit !!!)

*Ljus är en drak magi som förvandlar allt ljus till eld !!! = oövervinnerlig magi!

Drakvrede

Swordsman
*Ljus är en drak magi som förvandlar allt ljus till eld !!! = oövervinnerlig magi!

Låter som någon läst lite för mycket i Drakar & Demoners modul Drakar (som för övrigt är en bra modul). Problemet är ju dock att (sann) Drakmagi i D&D är inriktat på psyket, medan Eons Drakmagi (antagligen?) är inriktad på eld - alltså lär de knappast bli speciellt lika.
/images/icons/thinks.gif

Drakvrede

Swordsman
En ganska enkel artefakt: en aktivator, en "vävare" (minns inte vad det heter) som väver en fototropisk effekt (t.ex. Blixt). Artefakten ser ut som ett litet armborst, och när man trycker in avtryckaren utlöses besvärjelsen. Till artefakten får man oxå med en kristal som ska placeras i ett utrymme i handtaget, genom att skjutas in i kolven. Kristallen innehåller ett visst antal laddningar. När dessa är slut sätter man i en ny kristall, och artefakten är färdig att använda igen. De gamla kristallerna kan antingen slängas bort, eller laddas om.

Summa summarum; en artefakt med stor eldkraft, som kan användas av icke-magiker, och som kan massproduceras utan att förslava andar eller demoner. Tänk dig själv när någon magikerakademi kommer på att de kan tjäna grova stålar på sånt här, eller när någon magikunning härskare får idéen att hans armé ska minsann utrustas. Det är inte allt för avläset, i ärlighetens namn, speciellt i det senare fallet. I det militära är kostnad mindre viktigt än prestanda. Det är egentligen konstigt att detta ännu inte försatts i praktik i Mundana, speciellt i de magikerstyrda samhällerna.

Ganska häftig applicering av teknik, inte sant? För i detta fall är ju inte detta "hokuspokus". Eftersom magin i Eon har ersatt våra jordliga naturlagar, betyder det ju att alkemi faktiskt endast är tillämpad magi, d.v.s. omsatt i våra termer - teknologi. Eller kanske... teknomagi! /images/icons/grin.gif

Bara en utveckling av din tanke.
/images/icons/cool.gif

Man Mountainman

Storsvagåret
Om alla kunde eldkvast skulle det bli ungefär som i verkligheten, om alla gick omkring med en eldkastare stor som en hårtork hela tiden. Det är inte sådana magier som är verkligt intressanta. "ljus" är det kanske (snacka bra verktyg för en självmordsterrorist), men i allmänhet måste effekterna skilja sig från de man kan uppnå med vår teknologi för att göra att samhället skiljer sig från vårat.

Du glömmer att det som spelarna skulle ha möjligheten att göra, det skulle även alla andra ha möjligheten att göra, och då skulle de inte bli så mäktiga i långa loppet!

Man Mountainman

Storsvagåret
Jovisst, men jag skulle vilja se den magiker som är beredd att massalstra filament för lagring i kristaller. Vävning av filament är ju både ansträngande och farligt, nåde den som dabbar sig. Omsättningen på dylika industrimagiker skulle nog bli ganska stor, när man tänker sig de enorma qadoshminskningar de skulle genomlida. En demongenerator är inte mycket bättre och dessutom mindre tillförlitlig (man måste ju fortfarande slå ett slag för demonens alstrafärdighet) Därav den mekaniska generatorn. Dessutom kan ju användandet av en artefakt slå slint, om användaren är tvungen att dissipera filamenten. En mekanisk dissipator vore nog också på sin plats när jag tänker efter.

Staffan

Myrmidon
Jag skulle snarare tro att Eons drakmagi är inriktad på alla fyra element än just eld. Detta på grund av de "flätor" av filament från alla fyra element som nämns i Mystik och Magi i samband med drakar.

Flash Back

Warrior
Det är väl tvärtom?

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Låter som någon läst lite för mycket i Drakar & Demoners modul Drakar (som för övrigt är en bra modul). Problemet är ju dock att (sann) Drakmagi i D&D är inriktat på psyket, medan Eons Drakmagi (antagligen?) är inriktad på eld - alltså lär de knappast bli speciellt lika.

<hr></blockquote>

Jag har fått uppfattningen av att drakmagin i Eon rör sig väldigt mycket om psyket, DoD:s magi känner jag inte till.

Drakvrede

Swordsman
Vävning av filament är ju både ansträngande och farligt, nåde den som dabbar sig. Omsättningen på dylika industrimagiker skulle nog bli ganska stor, när man tänker sig de enorma qadoshminskningar de skulle genomlida.

Man kan ju fråga sig varför de nödvändigtvis skulle genomlida så mycket? Är man bara noggrann, tar ordentligt med tid på sig, och förbereder sig noga, vilket en sådan "industrimagiker" med största sannolikhet skulle göra, så ska det nog inte vara några problems. Att alstra filament är ju främst farligt i strid, då magikern inte har tid till ordentliga förberedelser och liknande, utan måste göra allt "i stundens hetta", så att säga.

Drakvrede

Swordsman
Vävning av filament är ju både ansträngande och farligt, nåde den som dabbar sig. Omsättningen på dylika industrimagiker skulle nog bli ganska stor, när man tänker sig de enorma qadoshminskningar de skulle genomlida.

Man kan ju fråga sig varför de nödvändigtvis skulle genomlida så mycket? Är man bara noggrann, tar ordentligt med tid på sig, och förbereder sig noga, vilket en sådan "industrimagiker" med största sannolikhet skulle göra, så ska det nog inte vara några problems. Att alstra filament är ju främst farligt i strid, då magikern inte har tid till ordentliga förberedelser och liknande, utan måste göra allt "i stundens hetta", så att säga.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Har jag förstått det hela rätt ?

Talar vi om hur Mundana skulle se ut idag ?

Du talar att det vore tufft med armborst som skjuter blixtar som man kunde massproducera ?

Det vore tufft för att dom skulle göra så mycket skada ?

Ett ord till dig.

AK

En modern automatkarbin från senare delen av 1900-talet dödar på ett skott (förutsatt att man inte träffar i
underarmar eller smalben, då trasas bara lemmen sönder) och skjuter i dåliga fall 500 skott per minut.

Varför skulle man gå omkring med ett armborst som skjuter en gång i rundan, ger ifrån sig en enorm blixt så att alla ser vart man är, och med största sannolikhet INTE dödar på ett skott ?

Krille

Super Moderator
"En modern automatkarbin från senare delen av 1900-talet dödar på ett skott (förutsatt att man inte träffar i
underarmar eller smalben, då trasas bara lemmen sönder) och skjuter i dåliga fall 500 skott per minut. Varför skulle man gå omkring med ett armborst som skjuter en gång i rundan, ger ifrån sig en enorm blixt så att alla ser vart man är, och med största sannolikhet INTE dödar på ett skott ?"

Precis de frågeställningarna ställer jag mig i Ereb'98. Jag kom fram till en rätt intressant slutsats: magin kommer naturligtvis att utvecklas, men inte till mer kraftfull magi utan till massproducerbar magi, eller om man så vill naturvetenskap.

Det handlar alltså inte om en kasse alkemister som förtrollar prylar, utan att alkemin utvecklas till kemi, med vilket man maskinellt kan tillverka mängder av patroner att ladda en automatkarbin med. Eller bygga plast. Eller legera metaller. Eller cracka petroleum. Eller...

På samma sätt utvecklas magiteori till en mer omfattande naturvetenskaplig teori, som gör datorer, atombomber, självlysande klockor etc möjliga. Tillverkade industriellt, i fabriker.

Man Mountainman

Storsvagåret
Jovisst, men den mest intressanta magin är imho inte den som kan imitieras med teknologi, utan den som *inte* kan imiteras med hjälp av teknologi. Många av effekterna i Mystik&Magi är sådana att man måste leta rätt långt in i framtiden för att kunna föreställa sig en motsvarande teknologisk lösning. Om man på det sätt som jag tänker mig på teknisk väg löser de praktiska problemen kring utövandet av magi, kan man med Mundanas annorlunda naturlagar skapa teknologi som definitivt *inte* har någon motsvarighet i vår värld. Tar man tankegången ett steg längre bör man kanske konstatera att annorlunda naturlagar alltid kan ge upphov till annorlunda teknik, vilket naturligtvis ger en annorlunda värld. Visst har dagens kemi utvecklats från gårdagens alkemi, men vår egen världs alkemi skiljer sig ju trots allt på en del väsentliga punkter från Mundanas alkemi. Jag skulle vilja se den femtonhundratalsalkemist som skapar ett kongelerat filament, t.ex.

Det främsta problemet med DoD ur den synpunkten är att det är mycket fattigt på magiteori, en förklaring på hur magin fungerar. Då är det även en aning svårt att tänka sig hur magin skulle fungera i interaktion med teknologi. Diverse förtrollade material som beståndsdelar i teknisk utveckling är väl kanske det främsta, men kan man t.ex. skapa en "sejdograf" som trollar på mekanisk väg? det skulle ju möjliggöra en oändlig upprepning av besvärjelsen "eld", gång på gång på gång, en outtömlig energikälla!!!!

Drakvrede

Swordsman
En modern automatkarbin från senare delen av 1900-talet dödar på ett skott (förutsatt att man inte träffar i underarmar eller smalben, då trasas bara lemmen sönder) och skjuter i dåliga fall 500 skott per minut.

Varför skulle man gå omkring med ett armborst som skjuter en gång i rundan, ger ifrån sig en enorm blixt så att alla ser vart man är, och med största sannolikhet INTE dödar på ett skott?

En helt orelevant jämförelse, måste jag säga. Att jämföra moderna automatkarbiner, produkten av vår moderna vetenskap, med sådant som går att få fram ur Eons nuvarande magiteori är synnerligen meninglöst. Naturligtvis är våra vapen mera dödliga och kraftfulla, men så baseras de också på en vetenskap som fått utvecklas bra mycket mer än Eons bästa magiteori. Jämförelsen vore mera relevant om du tog Eons magiteori, som den skulle se ut om den utvecklats till samma nivå som vår vetenskap gjort idag, och då, men först då, gjorde jämförelsen. Annars blir det som att jämföra vår vapen med medeltidens vapen, och fråga "varför vill man ha så dåliga pilbågar, när man kan skaffa sig en AK?". Synnerligen meningslöst! Hur en mera utvecklad magiteori i Mundana skulle se ut vet jag inte, men vad jag vill påpeka var att man redan "idag" kunde skapa, eller t.o.m. massproducera, mer avancerad teknologi utan större besvär i Mundana.

Del'Amarth

Veteran
Rent regelmässigt går det inte att göra alstringen enklare. Lika svårt i strid som i vanliga fall.
Och om en magiker ska stå å alstra hela dagarna så kommer han att fummla nån gång ibland.

Men är det inte värst för alkemisten? Med eons fummelregler skulle man säkerligen behöva bygga en ny fabrik var annan vecka pga diverse explotioner och bränder...

Har jag för mig iallafall... måste uppdatera mig på magireglerna.