Nekromanti Dungar: Pusselrum

thark

Hero
Okej, det har förekommit en del generella dunge-trådar tidigare (dunge = dungeon, så det inte ungår någon), men jag hittade inte riktigt det jag sökte, så det här blir mer specifikt.

Bland de klassiska dungerummen så hittar man t ex monsterlya, fällrum och så det jag vill prata om, pussel-rummet. Okej, pussel och fälla kan överlappa lite (eller mycket) beroende på hur det är upplagt, men jag ser det ändå som en väsenskillnad mot den generella "slå Finna dolda ting för att upptäcka falluckan / snubbeltråden / etc"-fällan.

Alltså, tänk er en dunge byggd av en helknäpp gnomisk ingenjör eller liknande (jag är alltså mer ute efter pussel/fällor som ordnas via mekanismer än magi, men kan åas tänka mig rätt så anakronistiska och "out there" mekanismer så länge det kan gå någorlunda att svälja utan elektronik och chipstyrning...), som kan acceptera att hans gravkammare / hemliga tillhåll / whatever blir plundrat, men bara om de potentiella plundrarna först demonstrerar att de har lite mellan öronen. (Och han har förstås inget emot att de skulle få lite ont i tårna om de försöker felaktiga eller dumma lösningar eller så...)

(Ja, jag vet att den här typen av pussel är rätt fåniga eftersom det ofta blir mer en tävling för spelarna att lista ut vilka banor SL tänker i, det involvera minimalt med rollspel, svårt att få in rollpersonernas skicklighet istf spelarnas, osv, men det ignorerar vi, det är en engångsgrej.)

Klichen nummer ett är ju givetvis rummet med bokstavsplattor där man ska gå på orden "DENNAVÄGENUT" eller liknande, men den är nog för kliche även för mig.

En ide jag kommit på hittills är vad som till en början verkar som ett ordinärt fallucksrum (med lite plattor i olika mönster eller liknande standardgrej), där dörren i andra änden i själva verket är falsk (givetvis med giftpil i det falska handtaget osv); för att komma förbi (det kommer att finnas olika vägar så att spelarna har flera pussel att välja på om de fastnar på ett) måste man hitta en hemlig dörr som ligger i väggen i en av falluckorna.

Det kanske kan vara en ledtråd till vad för typ av dumheter jag söker. Generellt sett undviker jag fö gärna saker med bokstäver/ord, däremot får det gärna vara bildligt eller symboliskt.

Några som har några bra (eller "dåliga") förslag på lager?

thark

Hero
Nu kom jag på en till; lite som min första, en twist på en klassisk fälla.

Tag en korridor med tryckplattor (gärna lite småuppenbara så RP genast fattar och kanske försöker hoppa för att undvika att utlösa osv). Slutar i en sväng och i andra änden är det en dead end. Feltramp utlöser spjut som skjuter ut från sidoväggarna i lite olika höjder, i bästa Indiana Jones-stil. Twisten är att man måste klättra upp medelst dessa spjut för att mippla med något i taket. Nackdelen är väl att det är svårt att göra det rimligt utan att RP kan klättra på varandras axlar eller liknande istället.

RaskoInikov

Veteran
Jag tycker att du komplicerar läget lite för mycket.

Något jag skulle bygga upp som SL i din situation är en fälla där den mekaniska delen är mer eller mindre uppenbar för de som tittar sig omkring lite. Sen kan man helt enkelt lösa fällan med det som utgångspunkt.

När det gäller budskap och symbolism o dyl. använder jag mej gärna av profetsior, legender, anektoter och inskriptioner, w/a, helt enkelt det som finns tillgängligt. Det är roligt både för spelare och SL när RP måste samla på sig en massa ledtrådar som på ett vagt och abstrakt sätt berättar hur de ska lösa problemet. Se gärna till att ha mer ledtrådar än lösningar bara, det är liksom en förutsätning.

Nu har jag inga fällor klara för beskrivning. Jag är lite bakom vad gäller utbildningen och kom just hem från min flickväns landsställe, men jag hoppas det hjälpte iaf.

RaskolnikovSom måste engagera sig lite i studierna och lägga ner yxan en stund.

thark

Hero
Jo, nu var det ju i det här fallet specifikt så att jag ville ha lokaliserade individuella pussel, anledningarna orkar jag inte gå in på för jag tror inte någon vill läsa sida upp och sida ner med detaljer om min ganska banala kampanj och varför situationen i den ser ut som det gör.

Gåtor eller inskriptioner eller något annat öht med skriftspråk hade t ex inte funkat i det här fallet då RP inte kan läsa/skriva det lokala språket, därav att jag skrev som jag skrev.

Problemet med sådana här problem med en lösningsväg är som du säger att om det är för ouppenbart (och som SL så tror man så ofta att det är mer uppenbart än vad det faktiskt visa sig vara sen, blir lätt så när man redan sitter inne på alla svaran) så blir det lätt så att spelarna fastnar helt utan uppslag, men det är liksom oundvikligt. Därav att jag åtm tryckte in två olika vägar så det räcker med att "lösa" ena för att komma fram.

Det slutade med att jag helt enkelt tog fyra traditionella fällor (falluckan, spjut-från-väggen, roterande rummet och dödspendlarna) med lite tillägg så att man behöver tänka ett steg längre för att komma förbi ("lösa" problemet). På så sätt blev det lite "tema" i det hela också så jag får väl anse mig nöjd med det.

Normalt sett skulle jag inte alls använda mig av "pussel", utan är mer fäst vid situationer som inte har någon färdigt uttänkt lösning / lösningsväg alls, tycker det blir roligast så. Den andra tråden (*host*rälsen*host*) RP har att följa just nu leder till en mer öppen/fri intrigera-mot-den-korrupte-borgmästaren-situation, men den kanske jag tar upp imorgon om jag fortfarande har idetorka då. :)