Nekromanti Dungeon Crawl Classics RPG - intryck

Storuggla

Champion
Nu har jag haft DCC RPG ett tag och tänkte att jag kan meddela mina intryck av det. Det kommer dock vara osammanhängande och lite spridda tankar, men är det något ni undrar över kan ni fråga.
Till att börja med måste jag påpeka att jag började min spelbana med Drakar och Demoner och inte har någon nostalgisk koppling till gamla versioner av D&D, så eventuella åsikter jag har är i alla fall inte en lovsång till hur kul jag hade med B/X eller BECMI eller något sådant.

Till att börja med är boken tjock, 480 sidor. Intressant nog är den tryckt med ordentligt papper, så trots att den har färre sidor än Pathfinders grundbok så är den tjockare. Layouten känns luftig (vilket Dante omedelbart klagade på, man mår inte riktigt bra om han inte får klaga på saker. Personligen tyckte jag det bidrog till att man kunde läsa boken enkelt och det blev enklare att hitta saker) och det är gott om illustrationer. Illustrationerna är gjorda av en hord av gubbar som ritade åt TSR förr i tiden och är av rätt blandad kompott, från skämtteckningar till rätt okej verk och sedan Peter Mullen. Jag vet inte om Mullen ritat åt TSR förut, men annars ritar han så ballt att han får vara med ändå.
Boken saknar dock ett index, något som kanske kommer åtgärdas i den andra tryckningen som är på g just nu, då de sålt slut på första redan.

Regelmässigt är det en slimmad och moddad d20-version vi ser. Det finns inga feats alls och färdighetssystemet ryms på två sidor i boken och kan sammanfattas med "om du kan motivera att du kan det med tanke på din bakgrund, slå en t20 för det. Om inte, slå en t10".
Nåväl, spelet använder skumma tärningar förutom våra gamla bekanta: t3 ,t5, t7, t14, t16, t24 och t30. Detta är bland annat för att minska antalet modifikationer, istället för att lägga till eller dra ifrån så byter man bara upp eller ner en tärningsstorlek, från t20 till d16 till exempel. Man börjar med tre till fem 0-level karaktärer som har jobb som "bonde", "skräddare" eller "byfåne". Dessa ger sig ut på ett äventyr och den som överlever blir sedan ens level 1-gubbe med en klass. Eftersom man slår fram sina karaktärer utan möjlighet att ändra på saker eller ens välja vilken ordning man slår fram sakerna i, blir det första äventyret något av sättet man känner sig fram för vilken av de olika kombinationerna man vill behålla... om den överlever det vill säga.
Fungerar detta i praktiken? Jag vet inte.
Nu blir det jobbigt att beskriva spelet helt plötsligt, för nu kommer det balla.
Krigare och dvärgar har ingen BAB som ökar per level, utan en "deed die" som ökar per level. Den slås samtidigt som man slår för att se om man träffar och läggs till ens träffslag. Sen läggs den till skadan man gör och om man försökte göra en "deed" (någon slags manöver, som att träffa en speciell kroppsdel, knuffa monstret bakåt eller vad som helst) och slog över tre på deed-tärningen så lyckas man med det, utöver skadan man gör.
Magikern kan göra pakter med demoner, gudar, andar och annat oknytt för mer magisk kraft. För att lägga en besvärjelse slår man ett slag och läser av en tabell, varje spell har en egen som beskriver vad som händer. Din magic missle kan vara en liten fjutt-pil eller ett massivt fyrverkeri som utrotar alla dina fiender, och om du misslyckas med slaget illräckligt illa kan du blir muterad av magins hemska kraft. Detta förutom de fummelregler som finns för magi och strid. I strid finns det för övrigt några olika tabeller för kritiska träffar (ett tips är att inte slåss mot jättar, det visar sig att även en dålig crit från en jätte är rätt elak, då de är stora som hus - det gör ont att få stryk av dem...).
Trollformlerna är väl rätt så många och de tar upp den största delen av boken. Vissa trollformler saknas, men snart kommer man till spelledaravsnittet och där förklaras det varför: att återuppväcka en fallen kamrat från de döda är inte bara att släpa dennes kropp till en präst och betala lite guld, man måste ut på en quest - förslagsvis till underjorden och utmana dödsguden på något för att vinna livet åter. Det samma gäller häxors förbannelser, höjningar av ens grundegenskaper, finna magiska vapen som kan dräpa draken osv osv - det är ett äventyr, inte en bokföringsdetalj. Därför finns det bland annat ingen spell för att återuppliva döda.
Monsterdelen ger några monster, en kasse slumptabeller för drakar (så nu vet ingen om den röda draken verkligen sprutar eld eller om den sprutar el eller vad för något) och några för humanoider (med motiveringen att en orch är rätt trist för elfte gången).
Sedan är det några tips om hur man spelleder, där demografin gås igenom och hur liten en spelvärlden egentligen behöver vara.

Nu har jag surrat osammanhängande nog, så jag tänkte då berätta vad jag tycker om spelet. Det är jävligt ballt. DCC RPG är en sådan där bok som formligen skriker "Spela mig! Spela miiiiiig!" från bokhyllan. Det är regellätt på de flesta plaster men har en behaglig tyngd på andra områden som magi och crits, argumenterar för en spelvärld där avstånden inte är kontinentlånga och där kungen per automatik inte är level 20 bara för att han är kung. En värld där magi är kraftfullt men farligt och oberäkneligt och en enkel bonde en dag tar till vapen för att rädda en bortrövad bybo och slutar sin bana som kungarikets hyllade hjälte, om än med en hand mindre och ögonlapp...

DCC RPG är ballt.

Storuggla, :heart:

anth

Vetefan
Det enda klagomål jag har på Storuggla är att han inte levererade den här recensionen för två veckor sen när ville läsa den.
Nåja, bättre sent än aldrig. :gremsmile:

Dessutom verkar det vara dags för en ny beställning Game Science-tärningar då jag saknar såna där roliga d3, d5, d7,..

G

Guest

Guest
Argh! said:
Det enda klagomål jag har på Storuggla är att han inte levererade den här recensionen för två veckor sen när ville läsa den.
Nåja, bättre sent än aldrig. :gremsmile:

Dessutom verkar det vara dags för en ny beställning Game Science-tärningar då jag saknar såna där roliga d3, d5, d7,..
Hojta till då, anth. Jag vill också ha mongotärningar

Storuggla

Champion
"Fråga:
går det att spela utan d7 & d16 eller pajar hela spelet då?"

Man kan inte ta bort de konstiga tärningarna ur mekaniken, men det ges råd på hur man spelar spelet utan dem men använder sina vanliga tärningar för att simulera en konstig. En t7 är en t8 där man slår om åttan till exempel. Men att ta bort dem helt kommer jävlas en hel del med reglerna.

Storuggla, spelet med de konstiga tärningarna

Ögat

Hero
Såklart - vad dum jag är.

Jag hade ju kommit så långt som att tänka att 24an och 30an skulle kunna simuleras rimligt med såna tärningar som man redan har, men av någon anledning tog det slut vid t7an. Jag skyller på att 7 känns som ett så otroligt udda tal...

RPG2000

Veteran
Finns det någon svensk återförsäljare av DCC?
Goodman Games tog ju lika mycket för frakten som boken kostar.
Bra recension för övrigt!

Botulf

Hero
Noble Knight brukar ha rätt hyfsad frakt så tillvida man inte beställer ett helt lass. Men för en bok brukar man komma undan med en 10-12 dollar. Sedan läggs ju skatt på visserligen.

RPG2000

Veteran
Ok... fast bägge gångerna jag har handlat av Noble Knight (begagnat) så har varorna varit i betydligt sämre skick än vad som utlovats, och sen är det en massa tjafs med återköpet alt. ersättning.
Senast fick jag ett nedklottrat exemplar, trots att beskrivningen lovade "absolut inget klotter". När jag reklamerade blev jag erbjuden ett presentkort på en löjligt låg summa, och om jag i stället valde att häva köpet så skulle återfrakten ersättas i form av ett presentkort, trots att NK själva erkänt att felet helt och hållet var deras. Jag accepterade inte det och ärendet är inte löst ännu, men jag tror inte att jag gör fler affärer med dem.

Sapient

Swashbuckler
Storuggla said:
Nu
spelbana
lovsång

luftig
Dante

Illustrationerna
Peter Mullen.
Mullen

index

moddad
Om inte
t5
tärningsstorlek
äventyr o
level 1-gubbe

i praktiken? Jag vet inte.

ingen BAB s
"deed"

pakter
besvärjelse
Din magic missle

tabeller

tar upp
spelledaravsnittet
måste
grundegenskaper

Monsterdelen
röda draken
humanoider

demografin

surrat osammanhängande n

"Spela mig! Spela miiiiiig!"

kungen
ögonlapp...

DCC RPG är ballt.

Storuggla, :heart:
Hmm, låter rätt bra. Men jag får en känsla av att en del av mekaniken är ändrad bara för att... Dvs. spelmakarne vill signalera att "det här är visst inte D&D!!!" - men det håller inte ihop riktigt?

Det kan bara vara sättet du beskriver det på och min instinktiva misstro mot tärningar som inte är platonska kroppar, men du får gärna säga något om det.

Jag ville verkligen gilla DCC, jag tyckte sättet man "väljer" sin level 1 gubbe är kul. Jag gillar att man slår slag för att kasta magi, jag gillade hur man blir sämre och sämre under dagen med att kasta prästmagi.

Men. Jag gillade verkligen inte de udda tärningarna och jag gillade inte att man både sänker/höjer tärning OCH lägger statiska modifikationer på slagen. Jag gillade inte alla tabeller man ska slå på. Och slutligen gillade jag inte känslan i texten att den som skriver hela tiden verkar jämnföra sig med D&D och försöka påvisa "how it's done right cause that sucked". Det där sista kanske bara jag intalade mig själv med, men jag fick den i alla fall.

Synd detta, verkliget synd.

/tackar för en bra recension!

Hunk

Hero
Tack för en bra genomgång!

Har själv boken sedan någon månad tillbaka, men har inte plöjt igenom den ordentligt. Mitt spontana intryck är att det finns en hel del justa idéer, men också den hel del som krånglar till det vid konvertering av äventyr från mer klassiska old schoolsystem till DCC (något som är mindre problem med grejer till OD&D, BX, BECM, AD&D, LotFP, S&W, LL, LL+AEC, Basic Fantasy, m.m, som funkar ganska enkelt till varandra, åtminstone om man samtidigt äger AD&D/OSRIC och kan kolla upp hur spells funkar och överföra detta till de "enklare" systemen). Ett spelsystem kan vara hur genomtänkt och smart som helst, men utan ett stort urval äventyr blir det ändå kasst. Nu har Goodman, som tur är, fått igång en hyfsat äventyrsproduktion redan, så den nackdelen kanske ändå kan ses som irrelevant. När jag sitter med fem tryckta äventyr till DCC RPG och ungefär det tiodubbla till old schoolspelen är det dock troligare att något av de senare spelas...

Sedan är det nog lite mycket tabellmumbojumbo i DCC för att egentligen passa mig, men en polare som bläddrade igenom boken hemma hos mig blev helsåld på en del av idéerna, så det kanske blir spelat i alla fall.

Storuggla

Champion
Jag håller med dig om äventyren. Turligt nog verkar goodman games göra äventyr, tillsammans med andra bolag som gör egna. Så tillgången på äventyr verkar säkrad.

Storuggla, save vs funky dice

Hunk

Hero
Storuggla said:
Storuggla, save vs funky dice
Jag har misslyckats med min save... (men jag har också oerhört låg wisdom, men det är ju inte en ability i DCC, så det kanske inte påverkar mitt misslyckade slag)

Hade en av vardera D3, D5, d14, D16, D30 innan men har varit tvungen att komplettera upp samligen (och införskaffa en D7:a). Samtidigt köpta jag på mig ett pund "vanliga" GameSciencetärningar.

Eftersom jag har införskaffat alla hittills utgivna äventyr från Goodman och pröjsat pengar till Appendix N-kickstartern, blir det nog svårt att motivera att inte spela spelet.

anth

Vetefan
Nu har jag också lyckats sätta klorna i den tryckta boken.
Jag har bara haft den i min ägo i ett par timmar, men mitt första intryck är...
...
...
OMG!!!

Jag ska inte säga att det är den snyggaste rollspelsbok jag ägt - men när det gäller OSR-spel finns det ingenting som kommer i närheten. Den här boken spelar i en egen division.
När man bläddrar genom boken känns det som om hälften av sidorna är teckningar - och det är BRA teckningar, där varenda en av dem osar Old School.
Min favorit just nu är pastischen av ADnD DMGs "Emirikol the Chaotic"... "Lokerimon the Lawful".

Tydligen har jag fått andra tryckningen för min bok har ett index.

De har också en annorlunda "pitch" på spelet: inte ett ljud om det skulle vara en klon "av det största rollspelet" eller liknande som andra kloner brukar ha med.
Istället är pitchen:
"DCC RPG is a complete roleplaying game of 1970s Appendix N fantasy."
Vilket är helt obegripligt om man inte har ADnD DMG i bokhyllan.
En ledtråd kan vara Han/Datas tråd om Apendix N
(som han av någon obegriplig anledning döpte till Appendix X ???)
Och jo, DCC har givetvis appendix:
- Appendix C: Curses
- Appendix L. Languages
- Appendix N: Insprational Reading (som givetvis är kopierat från AdnD DMG :gremsmile: )
- Appendix O: OSR Resources
- Appendix P: Poisons
- Appendix R: Rules Complexity
- Appendix S: Sobriquets
- Appendix T: Titles

Om spelet är spelbart ber jag att få återkomma till när jag fått mina nya tärningar av Tony. :gremsmile:
Helt klart är dock att Goodman Games kommer att satsa på DCC och ge ut massor med äventyr till det.

anth

Vetefan
Jag ägnade helgen åt att studera DCC lite noggrannare och kom fram till att det inte är min kopp thé.
Det är fortfarande något av det snyggaste jag sett - men boken är på 488 sidor! (storleksmässigt jämförbar med PF på 576 sidor)

Det säljs som ett OSR-spel, men det sträcker vääääldigt mycket på OSR-definitionen: ja de 7 klasserna cleric/dwarf/elf/fighter/halfling/magic-user/thief finns med, ja rustningar har AC, monster har HD och klasser har levels - men sen är det inte mycket man känner igen (förutom teckningarna då).

Större delen av boken tas upp av tabeller: fummeltabeller, crittabeller, magictabeller o.s.v. Det är så mycket tabeller att det känns mer som Rolemaster än ODD.
Det jag tycker om med OSR-spel är att de är regellätta, något som DCC INTE är.

Skulle dock Storuggla ställa upp och spelleda DCC vill jag gärna vara med och spela åtminstone en gång - men ugglan får hålla reda på reglerna. :gremsmile: