Nekromanti Dungeon crawl inspiration med tema Undead

tull

Hero
Hej

Om man vill bygga en effektfull, spännande och intressant "dungeon" där det tematiska motståndet är Undead och liknande vad är då viktigt att tänka på?

Jag söker:

1. Tips på rumslig miljö

2. Tips på äventyr att inspireras ifrån

3. Tips på roligt motstånd (level 3 - Pathfinder)

4. Tips på coola utmaningar och sånt

5. Generella tips på hur man spelleder Pathfinder bra. Hur skall man förhålla sig som spelledare etc.

tull

Hero
Frankenstein said:
Jag sitter och skriver ihop lite just nu så ta det lilla lugna så ska nog allt ordna sig.
:gremdrink: puss och kram

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Persson said:
Hej

Om man vill bygga en effektfull, spännande och intressant "dungeon" där det tematiska motståndet är Undead och liknande vad är då viktigt att tänka på?

Jag söker:

1. Tips på rumslig miljö
2. Tips på äventyr att inspireras ifrån
3. Tips på roligt motstånd (level 3 - Pathfinder)
4. Tips på coola utmaningar och sånt
5. Generella tips på hur man spelleder Pathfinder bra. Hur skall man förhålla sig som spelledare etc.
1. Gamla ruiner är ju en klassiker som alltid fungerar annars gillar jag grottsystem.
2. Tomb of horrors *Insert evil smily*
3. Tjaaa http://www.d20pfsrd.com/bestiary/monster-listings/undead/cannibal-child är alltid en favorit. http://www.d20pfsrd.com/bestiary/monster-listings/undead/allip är roliga.
4. Fällor är roliga finns en hel del bra gratis pdf'er som har roliga fällor ska se om jag hittar dom. Samt att jag gillar att lägga in pussel som måste lösas på olika sätt.
5. Hur man spelleder? Det är en svår fråga det är upp till dig. Jag försöker att inte be spelarna rolla för mycket då jag anser att det blir långtråkigt med massor av rolls för allt. Försök att skapa en bra stämning med dina beskrivningar av miljön samt de monster dom möter.

Skriver mer om jag kommer på något.

Övrigt tips http://www.d20pfsrd.com/ är en bra sida samt http://www.pathfinderdb.com kan vara användbar.

Eksem

Champion
Jag hade tänkt konsultera Heroes of Horror för lite idéer, men nu tappade jag intresset.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Stopp och hallå!

Persson said:
Nördjävlar. Sumprunkare. Nu får ni komma med lite tips! :gremmad: :gremmad: :gremmad: :gremmad: :gremmad: :gremmad: :gremmad: :gremmad: :gremmad: :gremmad:
Appappappappapp!

Det funkar mycket bättre att vara artig och trevlig när man ber om hjälp.

Dessutom har vi regler mot att otrevla på folk.

Ram

Skev
1. Kör något oväntat. En förvildad och lätt förvriden större park i en tidigare storslagen handelsstad som avfolkats på grund av omslag i handeln, nya handelsvägar eller för att en råvara sinat kanske? Sedan har en elak nekromantiker flyttat in och befolkat den med lite olika odöda.
2. Ehm, ingen aning...
3. Pathfinder och pathfinder... Äh, jag kan ju inget om sådant... Nae, dessa tycker jag är såpass balla att de borde vara pathfinder om de inte är det:
Skeletal Equiceph - Bara för att den är stor och inte jättefarlig. Och den ser ut som en häst. Hästskelett är alltid lite läbbiga.
Ghostly Consort - En svårhanterlig rackare med otäck förmåga.
Bloodhulk Fighter - För att den skvätter när man slår på den.
4. Hm. Om man håller det enkelt: Lajja med vädret och omgivningarna. En hink med regn med allt vad det innebär i att det är svår att se, att man tycker sig se rörelser överallt, att de halvraserade ruinerna blir till veritabla fällor etc. Sedan krävs nog ett antal knivfällor inne i själva mausoleumet också för att skydda mot tjuvar. Sedan... Nekromantikern (för en sådan måste det ju finnas) är där för att lyssna till det senila och slumpmässiga klagandet från spöket av en rågammal och gaggig ärkemagiker. Han är lite osäker på vad av det som spöket ylar som är spells och inte så när det väl blir strid med honom så är hans spells väldigt slumpmässiga. Någon kraftfull som frammanar ett större monster som dock faller samman efter 1t4 rundor, någon som skapar en våg av negativ energi som helar odöda och gör lite ont på karaktärerna, någon som dräper slumpmässig odöd, någon som får honom att börja brinna utan att ta skada (och som skrämmer skiten ur honom), ett antal som inte gör någonting, någon wall of earth som poppar upp lika oväntat för hen som för spelarna osv.
5. Pathfinder och pathfinder... :gremsmile: Pass.