Nekromanti Dungeon crawling i Neotech

swazze

Swordsman
Inte för att jag tycker om att röja i grottor överhuvudtaget, men hur skulle det blivit om man "översatte" detta till Neotech och Jorden 2059?

Vad skulle det finnas för typer av grottor?
Exempelvis kloaker, övergivna tunnelbanetunnlar mm

Det mesta som hör till borde ju utan problem att få med i Neotech fast man gör det helt enkelt futuristiskt och och stryker alla monster (och ersätter dem med mänskliga monster istället).
När det gäller anledningen till varför man ska ner och röja så får man ju ändra lite man kan hitta på en hel del ganska logiska anledninger, tom mer logiska än vad som finns i fantasy. Exempelvis så kan ju borgmästaren i ett sista försök att skaffa sig några extra röster precis innan valet skicka ner rollpersonerna i det gamla tunnelbanesystemet för att göra slut på nått gäng som terroriserar staden eller helt enkelt för att bli av med en massa jobbiga tiggare(ser ju bra ut i statistiken, sen att de är döda är ju en annan sak). Sen visar det sig att det bor en massa kvinnor och barn där nere som helt enkelt har tvingats ner dit eftersom de inte har någon annanstans att bo efter att deras fädrar (som var polismän i borgmästarens tjänst men har dödats och att änkeprogrammet är helt ur funktion) och då får man se hur pass hjärtlösa rollpersonerna är.

Hmm, det jag ville få ut är hur man "översätter" fantasy grottröj till neotech grottröj(gärna med fokus på cyberpunken inte technothriller) samt om det finns lite andra aspekter av det.

Storuggla

Champion
Greg Costiykan skrev en gång ett rollspel som hette violence under vilkoret att han skulle förbli anonym. Det döptes till Violence.
Där lubbar man runt i en nutida värld och ägnar sig år dungeoncrawling. Fast dessa dungeons går uppåt, men det är väl tiden gång det. Man knatar upp för några trappor, sparkar in eller dyrkar upp en dörr, rusar in i rummen bakom och dödar monstren som fanns där och tar deras saker. Ibland sitter monstren framför en låda som visar bilder, mysko monster det där...
Sen forsätter man. Det finns vandrande monster också, några av dem klär sig i likadana kläder och har avståndsvapen och har fordon med blåa ljus på taket. De brukar komma när man hållit på ett tag. Sen var det något till, men jag äger tyvärr inte spelet (det gör chrull och han är i Arvika) så jag kan inte komma ihåg det.

<blockquote><font class="small">Citat Hogshead:</font><hr />
 VIOLENCE: killing and looting in an endless frenzy of senseless and moral-free bloodshed.

VIOLENCE brings the hack-and-slash genre up to date with a bang: this is full-on 1999-style gore-filled chaos: city centres, offices, apartments and tenement blocks just stuffed with experience points waiting to be claimed. How many can you amass before the SWAT team finally takes you down? The game includes rules for damage done by household implements (including the different damage inflicted by belt and orbital sanders), lists of innocent-victim types, and an extremely dubious section on sex.

VIOLENCE has been put down - it was a mercy killing. Don't ask us for a copy, we don't have any.
[/quote]

Now that's modern/future dungeoncrawling :gremgrin:

Storuggla, det finns udda spel

Organ

Out of time, out of mind
Skönt att veta att det inte bara var jag

Något liknande brukade jag och några vänner ägna oss åt för en herrans massa år sedan under vårt 80-tals pubertala mörker. Vi kallade det hela "Slaktröj" och var helt enkelt Phoenix Commands regler använda till att simulera meningslöst och slumpmässigt våld. Det brukade börja med att den som var spelledare sade nått i stil med "Ok, ni står på sergels torg och har varsin 9mm-pistol i handen. Vad gör ni?" Efter det urartade det hela till en snabbt snurrande neråtspiral av våld och blod. Sett så här i backspegeln är det lätt att undra hur det egentligen stod till med de där huddingegrabbarna och vilken avdelning på karsudden de nu sitter på, men jag kan försäkra er om att de alla är högst respektabla och välanpassade individer idag :gremwink:

/Anders

chrull

Stockholm Kartell
Bästa spelet någonsin?

Violence är ett grymmt bra spel.

Det är ett spel som visar att rollspelshobbyn och kulturen har börjat växa till sig och att folk har börjat tänka.
Kanske det bästa rollspelet som gjorts.

Däremot tänker jag följa spelets egna tips och strunta i att spela det. Ingen annan rekommenderas det heller.

chrull