Nekromanti Dungeon fokus: Valley of dust and fire

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en dungeon från ett rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av Dungeonen i fråga och vad jag tycker gör det intressant att spela i den och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att dö i en viss Dungeon och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Valley of dust and fire:

När jag bestämde mig för att skriva Dungeon fokus (tack till Eksem föresten :gremsmile: ) försökte jag tänka ut den perfekta dungeonen att börja med. Det bästa vore att börja med någon ikoniskt och som har alla de klassiska dragen hos en dungeon. Så en underjordiskruin eller håla med kartor och fasta fällor och fiender. Något i still med Temple of elemental evil, White Plume Mountain eller kanske Rappan Athuk. Men sedan tänkte jag, fuck that, så vi börjar med den farligaste dungeonen någonsin, det värsta stället i universum, en plats som får helvetet själv att blekna. Vi börjar med Valley of dust and fire, överge allt hopp ni som här inträder.

Valley of dust and fire är en äventyrs modul skriven av L. Richard Baker III för Dark sun kampanjvärlden (som ni kan läsa mer om här: Länk ). Dark sun har ett välförtjänt rykte som den allra farligaste kampanjvärlden till Dungeons and Dragons, det är en post-apocalyptisk värld hemsökt av ofattbart farliga monster och kontrollerad av oändlig mäktiga magiker kungar. Enda från den första Dark sun boken hade vi fått höra om The Dragon of Tyr. En ofattbart mäktig varelse av vrede och våld som bor bortom sandhavet och flyger ut för att sprida terror och som till och med magiker kungarna böjde sig inför. Den här modulen handlar om att ta sig till hans hus och spöa skiten ur honom.

"Dungonen" är egentligen resan över the Silt sea, genom dalen bortom och under den enorma askstormen som ligger över the Silt sea, in i mitteln av en cirkel av aktiva vulkaner där Drakens stad Ur-Draxa ligger. Om man lyckas ta sig till staden har man chansen att infiltrera den och kanske till och med träffa draken. Men med tanke på monstren, farorna och drakens tjänare är chanserna att man överlever ända ditt ofantligt små. Och även om man gör det, vilken chans kan någon dödlig varelse ha mot Tyrs drake?

Fällor: Hela äventyret på väg till Ur-Draxa plågas äventyrarna av en terräng som bara kan beskrivas som helvetisk. Massiva sandstormar kapabla att döda högnivå karaktärer på ett par rundor, lava som omedelbart dödar de som rör den och skadar allvarligt alla som ens står nära den utan magiskt skydd. Och på detta har Draken av Tyr sedan kastat förtrollningar för att förhindra eller försvåra magiska och psioniska sätt att färdas. Låt mig ge ett exempel på hur jävligt det kan vara:

För att ta sig ens nära draken måste man resa genom The Sea of Silt. Havet består av inte av vatten utan extremt lös sand som man sjunker ner i och drunknar (kvävs?) i. Det är omöjligt att simma i det och det är alldeles för djupt för att vada genom. I havet finns de värsta monster du kan tänka dig som random encounters. Flera av dem är kapabla att hoppa eller flyga upp ur sanden och anfalla eller dra ner sina offer i sanden och sedan döda dem och de är omöjliga att upptäcka eftersom de inte syns i sanden. Ovanför havet finns det en enorm askstorm. Askstormen är 180 engelska miles i om krets och 10 miles hög och flyttar sig plötsligt och oväntat vilket innebär att om man är inom 5 miles från den kan man bli indragen. Vindarna är så snabba och starka att endast varelser som är enorma (alltså en stor wyer eller så) och flyger väldigt snabbt ens kan flyga igenom den och även de kan kastas omkring helt utan kontroll av de kraftigaste vindarna. Alla utom de allra bäst skyddade karaktärerna och varelserna tar skada varje runda de är i stormen och om man inte kan skydda sina andningsvägar från askan och dammet kommer du dö av lungsjukdomen den grå döden. Stormen skjuter helt slumpvis ut blixtar som gör 10d6 skada bara lite när som. Det här är det allra första hindret i dungeonen och ett av de lättaste. Om du inte klarar av att ta dig förbi stormen är det ingen poäng att ens fortsätta. Inte för att försöket inte kommer ha dödat dig.

Den enda två riktiga fällorna i scenariot är porten in till Ur-Draxa vilken är en ondskefull, ondskefull skapelse som kommer få spelare som på något sätt lyckats ta sig så långt att kasta böcker på sin spelledare. Och fällan som skyddar drakens inre sanktum.

Fiender: Horrors, Giants, Nightmare beasts och flera andra massiva monstren tidigare kände från Dark sun dyker upp på väg till Ur-Draxa och de får sällskap av flera nya skapelser. En av de svagare är Magma Golemen som bara har 12 hit dice och gör okej skada men som skadar alla som är nära den, har en 10d6 attack och är immun mot det mesta. Silt draken är kul, en enorm orm som sväljer folk levande och sedan kväver dem till döds. Vägen till Ur-Draxa har också en hög av väldigt hög nivå npc:er varav de flesta inte precis är trevliga.

Sedan har vi Kaishargas när man kommer till Ur-Draxa. De är Litches, fast värre. Inte för att nämna att alla invånare i Ur-draxa är tränade fighters av hög nivå.

Oh, nämnde jag att de flesta striderna antingen kommer äga rum i någon form av fasansfull terräng som ofta inte hindrar dina fiender utan bara dig eller att du för det mesta är i ett massivt numerärt underläge?

Bossar: Borys, även känd som Tyrs Drake, är betydligt farligare än de flesta gudar. Han är absolut omöjlig att döda. Oh, han har stats och taktiker och allt det där. Du kanske till och med kan få honom att blöda. Men du kommer inte att vinna. Bättre då att försöka undvika draken medan man stjäl skatter av ofattbart värde. Det som gör Draken omöjlig att döda är till stor del hans backup planer och magiska arsenaler, medan en hel grupp av karaktärer bortom nivå tjugo skulle kunna man matcha eldkraft med draken har de inte tillgång till hans nästan oändliga resurser.

Överlevnadstips: Man måste ha med sig så mycket magi och psioniska krafter som möjligt men man kan inte lita på dem utan behöver också normala resurser att luta sig tillbaks på. Man kan inte rusa utan det gäller att skynda långsamt. Och kan man prata eller smyga bör man göra det istället för att slåss, men måste man slåss ska man göra det snabbt och brutalt med maximal effekt. Och slåss inte med Draken.

Bäst system att köra Dungeonen med: Det här är höjden av svårighetsgraden i Dungeons and Dragons och det är enda systemet som gör den här dungeonen rättvis. Man kan antagligen köra den med alla OSR system eller AD&D eller tidigare. 3, 3.5 eller Pathfinder skulle kunna fungera men det är inte optimalt.

God45

#PrayersForBahakan
Patrick Bateman said:
Finns det spelgrupper som faktiskt klarat av äventyret? Eller är det här mest en uppvisning i djävulskaper?
Jag har aldrig hört om någon som klarat (Alltså överlevt) modulen och jag tvivlar på att det är sannolikt. Om man använder Dark sun reglerna för karaktärer upp till level 30, har all den bästa utrustningen är det nog möjligt att trial and errora sin väg till seger. Men det är mest en uppvisning i djävulskap. En kul sådan, men ändå.

Det är ju inte Dark Sun om det inte är 100% dödligt, misär och drar ur reaktioner ur spelarna som: tandagnisslan och panna-mot-bordet-gråt.

Härlig genomgång! Vart mysig morgonläsning. Jag väntar andäktigt på White Plume, då jag faktiskt inte alls har koll på det originalet.